• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Damm under glaset? Vad göra?

keroro

Rolex
2-Faktor
Som rubriken antyder så har jag fått in ett dammkorn under glaset. Sitter fast och rör sig inte. Klockan är en Omega SMP-C som inköptes för ca 1 år sen. Jag hade vägarna förbi Klockmäster i Globen och frågade dem häromdagen och de sade att den ska vara dammtät så det är bara att ta ner den till Swatch på Liljeholmen iom jag har garanti.

Tänkte bara höra med er andra om det är "normalt" att damm smyger sig in (och hur?)? Och faller detta under garanti?
 

Johan M

Cartier
Det fanns nog där från början. Hur mycket stör det dig? Tänk på att du riskerar att en urmakare klantar sig och repar boetten eller armbandet eller något liknande, bara för ett litet dammkorn. :)
 

bya

Omega
klart du ska lämna in den om den är såpass ny...
kan tyckas som en liten sak, men det ska ju vara perfekt =)
o som johan M säger, fanns nog där från början.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Det fanns nog där från början. Hur mycket stör det dig? Tänk på att du riskerar att en urmakare klantar sig och repar boetten eller armbandet eller något liknande, bara för ett litet dammkorn. :)

Jag är rätt så säker det inte fanns där i början iom jag stirrat på klockan rätt så många timmar de senaste månaderna... ;) Fast jag utesluter inte att dammkornet kanske funnits inuti caset redan från början. Nu sitter den iaf mitt framför Omega-loggan. Och när jag tänker efter är det en rätt så tacksam position eftersom jag inte ser den när jag tittar på klockan, så som svar på din fråga så stör det mig inte SÅ mycket.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Garanti då är det väl nemas problemas. Har du kollat så att inte dammet sitter på utsidan av glaset;)
Sitter det på utsidan så är det bara at ta fram centraldammsuckern.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
klart du ska lämna in den om den är såpass ny...
kan tyckas som en liten sak, men det ska ju vara perfekt =)
o som johan M säger, fanns nog där från början.

Jag vet ju att det är en skitgrej men man retar sig som f*n eftersom man vill att det ska vara just perfekt. Men är ett dammkorn tillräckligt för att jag ska få skicka in den och få det åtgärdat av Omega på garantin?
 

bya

Omega
Jag vet ju att det är en skitgrej men man retar sig som f*n eftersom man vill att det ska vara just perfekt. Men är ett dammkorn tillräckligt för att jag ska få skicka in den och få det åtgärdat av Omega på garantin?

nu har jag inte hela storyn på din klocka, köpt när var hur öppnad ruckad osv...
men om du är första ägaren, aldrig öppnat upp den etc så skulle det förvåna mig mycket att de inte skulle ta det som ett garantiärende. De har ett namn o va rädd om.

Under mina 10 verksamma år i branschen har jag inte varit med om att de INTE skulle ta det som ett garantiärende utifrån det du beskriver.
 

plexan

Cartier
Väntar på min Tissot som det dök upp damm under glaset, extremt små prickar men enormt störigt var det! Fick lämnas in på garantin utan problem, so far. Undrar bara hur länge det ska ta? Har Tissot något service-center dom skickas till i Sverige?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

bya

Omega
Väntar på min Tissot som det dök upp damm under glaset, extremt små prickar men enormt störigt var det! Fick lämnas in på garantin utan problem, so far. Undrar bara hur länge det ska ta? Har Tissot något service-center dom skickas till i Sverige?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Swatch Group, liljeholmen / sthlm
enklare service brukar komma tillbaka inom 2 arbetsveckor...
 

16610

Patek
2-Faktor
Lämna in! Se till att DU och butik dokumenterar / är överens om skick osv och skicka iväg den. Har du en gång börjat störa dig är det lika bra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lämna in den, du vill väl inte att dammkornet skall leta sig in i urverket.

Ett dammkorn som smyger sig igenom tavlan? :rolleyes:

Det är ju som sagt väldigt enkelt att åtgärda. Av med baklocket, ut med kronan, ut med verket, blås och sätt ihop. Tar max 10 minuter om det inte är mer än löst damm. Omega har väl 2 års garanti hoppas jag?
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Sådär ja, åkte till Swatch i Liljeholmen idag och lämnade in min klocka. Vänlig personal som tog emot mig och sade att detta absolut täcks av garantin. Dessutom sade de att eftersom klockan precis passerat 1 år sen inköp så passar de även på att byta packningarna. Nice! Nu återstår bara att vänta och hoppas att den kommer tillbaka utan dammkornet!
 

heramos

Breitling
Har hänt samma sak för mig men jag bor långt ifrån Stockholm, någon som har en aning om vad detta kan kosta hos sin lokala urmakare?

Vill inte behöva skicka iväg den och riskera va utan den i månad(er).
 
Topp