Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Damursuppdatering

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 25 april 2015.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Har en svår fascination av damur och speciellt då de är förminskade versionen av herruren. Det är knappast något jag själv bär (även om vissa ibland tror mina herrur är damur...) men uppskattar varje gång jag får i uppdrag att hitta ett damur till någon bekant.

Fick ett uppdrag, Rolex storlek mindre. Slutkunden är ingen vintagefantast så därför hör egentligen denna tråd kanske inte hemma här men rent årtalsmässigt gör den och jag föredrar detta hörn av forumet. Ut på jakt och fann ett lämpligt objekt. En tidig Rolex 69173 från -84 så den har quickset, safirglas osv. Skicket var inte så inspirerande kanske...

[​IMG][​IMG]

Ytskicket var lite slitet och smutsigt samt att den hade en repad guldtavla med sunburst... Dock var den i grunden inte så dålig så jag klickade hem den. Sprintar, bandstift, kronhals och tavlan byttes. Rengjorde och slipade även till boetten. Resultatet ser ni nedan, jag är riktigt nöjd. Nästan så att jag vill behålla den... image.jpg

Jimpa, Denke, P-A och 46 andra gillar detta.
  2. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Visst blev det bra!

Vad en tavla kan höja helheten!

Den blir hon nöjd med!

Aurum gillar detta.
  3. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Snyggt jobb! Pyramidtavlan är fin, far min har en likadan på sin DJ

Aurum gillar detta.
  4. Brogren

Brogren Friends of KS

Good Job! Vad slipar du med du som inte gillar slipning?

Aurum gillar detta.
  5. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Runda boettsidor är ju rätt förlåtande, men med så hårda/plana slipdon som möjligt.

6. Chami

Chami Friends of KS

Riktigt snyggt!
    Nästan så man får göra tjejen mer klockintresserad :)

Aurum gillar detta.
  7. _jonte

_jonte Friends of KS

Skitsnyggt resultat, du imponerar med dina skills!

Aurum gillar detta.
  8. Kettil

Kettil Biskop

Tack för den här tråden som ger möjlighet att avhandla femininum av maskulina ur. :)

Det ger mig möjlighet att nämna denna lilla Movadon om 26mm, som jag köpte till min fru för några år sedan. (Tyvärr är hon av typen OWG och envisas att bära sin älskade DJ 29 mm i ur och skur). Den har attribut som sina maskulina motsvarigheter s s skruvad boett och Movadomärkt 21 stenars automatverk med datumskiva.

Tyvärr lämnar nog kvalitéen på bilderna mer att önska så jag ursäktar min lättja på förhand… ;)

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Pictor, Grafton, MariaE och 7 andra gillar detta.
  9. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Ett litet Tropic till den du!

Grafton, eriksson850 och Kettil gillar detta.
  10. Kettil

Kettil Biskop

Jag köpte faktiskt ett tropic till den, men då frun visade så litet intresse så fick det bandet följa med en studentgåva senare… :)

Aurum och Fabian gillar detta.
  11. acce1999

acce1999 Friends of KS

Intressant, Aurum
    Du valde alltså att göra en egenhändig fulpolering?
    Fascinerande, med tanke på hur du brukar uttrycka dig.
    Förstår förstås att du uppskattar fixandet och hoppas att mottagaren tycker om klockan.

12. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Nja, per definition en finpolering då ytorna blev planare efter poleringen. Bra försök mister!

13. acce1999

acce1999 Friends of KS

Det var inget försök. Jag ställde en fråga och jag tror bestämt att du har besvarat den. Och samtidigt berättat något om dig själv.

14. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Ok, vill du ha ett seriöst svar får nog även du lägga ut raderna lite. Fulpolering är ju inget vedertaget begrepp utan något jag hittat på. Såsom jag vanligtvis använder det är när någon fuskat och använt mjuka slipdon på plana ytor. Mest passande är det när yrkesmän, dvs. urmakare hos ADs gör detta när de egentligen borde ha en lapping machine och fixturer. Så om man inte ser till vem som polerade och hur objektet såg ut så utförde jag en fulpolering. Hade jag själv kommenterat tråden hade jag säkert skrivit något såsom:

-Fin fulpolering...

Men, nu var detta ett fulpolerat och hackat ur med runda boettsidor (som det skall vara på modellen) och jag är en (kritisk) amatör. Jag är mycket medveten om mina begränsningar och vet hur boetten skall se ut. Mina plana ytor kommer inte bli helt plana och borstningen inte perfekt parallell. Men jag använde så hårda plana abrasiva verktyg jag kan, dvs fil med stöd och sandpapper på trästicka. Ovansidan av bandhornen blev bra mycket planare efter än före och de runda boettsidorna behöll sin runda jämna form. Bandstifthålens försänkning förminskades. Mao har jag avverkat ytterst lite på just de kritiska ytorna så om man skulle vilja finpolera uret hos någon med rätt verktyg har mitt ingrepp haft marginellt liten negativ påverkan. Ytfinishen blev inte super, men det ser värre ut när man förstorar upp ett litet damur på skärmen än om det varit ett herrur. Jubileelänken var även svårare och mer tidskrävande än vad jag förväntat mig. Fullsize presidentlänken var betydligt lättare att jobba med.

Så nu har du fått ett seriöst och långt svar, kan du nu berätta vad detta ingrepp säger om mig och vad du egentligen menar med dina rader ovan?

Per, NiklasArvid, Grafton och 2 andra gillar detta.
  15. aosehus

aosehus Friends of KS

Från:
    Zürich
    Bra gjort!

Aurum gillar detta.
  16. ZQT

ZQT The Banker

Oavsett fulpolering eller fin fulpolering kan vi ju enas om att resultatet blev grymt om man jämför med utgångspunkten. Bytte du datumskivan också? Den såg inte mycket ut för världen med den tavlan och att boetten var sliten, men med mycket boett kvar. Snyggt jobbat.

Aurum gillar detta.
  17. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tack! Jag funderade på datumskivan och hur den skulle bli till den ljusbeiga tavlan. Tyckte dock det blev bra även om en ljusare kanske skulle blivit snyggare. Gör större skillnad på DDs då man har större och fler diskar.

18. ZQT

ZQT The Banker

Helt klart snyggare med en ljusare datumskiva, men jag är också rätt så känslig för när det inte passar med de champagne-färgade dag/datumskivorna... Vissa gör väl knappt reflektionen hehe

Aurum gillar detta.
  19. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Haft en DJ 36 mm med den tavlan. Apsnygg. Snyggt jobbat!

Aurum gillar detta.
  20. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Snyggt som tusan! Kul att se. Du måste ha en mycket nöjd och glad bekant.

Aurum gillar detta.
  21. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Trots mina personliga åsikter ang tavelbyten etc så är det ett riktigt bra jobb och grymt bra slutresultat. Den blir hon nog mer än nöjd med!

Aurum gillar detta.
  22. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Bra förvandling! Snygg fulpolering ;)

Aurum gillar detta.
  23. JS

JS Friends of KS

Bra trixat aurum.

Aurum gillar detta.
  24. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Trodde det var tavelbytet någon skulle bli ond på. Den gick från att vara en Date till Datejust med cosc...

eriksson850 gillar detta.
  25. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Snygg förädling där Aurum!
    Klockan blev ju kanon och nu kan den se fram emot ett nytt och uppskattat liv...

Aurum gillar detta.
  26. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Så, både fulpolerad och franken ;)

Riktigt bra resultat. Snyggt fixat!

Aurum och eriksson850 gillar detta.
  27. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

acce1999, inte lust att tala ur skägget nu när jag tog mig tid att svara dig?

28. acce1999

acce1999 Friends of KS

Bär inte skägg...

Nej, vad mer ska jag skriva? Jag ställde en fråga. Du svarade. Du valde sedan att utveckla ditt svar. Och jag kunde konstatera att du med detta har berättat något mer om dig själv (som jag själv inte tidigare hade uppfattat), om hur du tar dig an polering och i någon mån din syn på densamma.

29. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Jag är kanske ensam om att tolka ditt svar som negativt?
    Om du skrivet att du lärt dig något nytt om mig som du inte vetat tidigare, varför inte skriva det i klartext då istället för att tala i skägget? Förstår helt enkelt inte.

30. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Snyggt jobbat, inte konstigare än att hobbyfixa sin gamla jagga eller mustang. Så länge folk inte lägger ut sina projekt till försäljning som "äkta original mint condition" så ser jag inte varför man ska hetsa upp sig över poleringar eller annat trixande.

Aurum gillar detta.