• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dark side of the Moon utomlands

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om någon har någon Svensk AD kontakt kan ni gärna PM mig :) Att pruta är inte min starka sida.........
Om du tycker att det är jobbigt att diskutera pris med en butikssäljare så dra iväg ett mail till den Omega AD du tänkt handla ifrån. Skriv vad klockan kan köpas för utomlands och säg att du är beredd att komma förbi på studs och göra affär om du kan få ett liknande pris :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
När det gäller Schiphol och Heathrow handlar det inte om att momsen försvinner, utan handlarna på flygplatserna har valt att ge en rabatt ca motsvarande den lokala momsen. Står "VAT paid" på kvittot så det handlar om en rabatt inte att momsen försvinner. Gäller alla varor inte bara klockor.

Finns info i denna tråden https://klocksnack.se/threads/köpguide-olika-flygplatser.1333/
Det är Duty Free priser på klockor, därför momsen dras av. Men på kvittot står momsen inkluderad, för att slippa moms sen hemma i Sverige. I Heathrow Boutique kan du se ett litet utbud av klockor, oftast de brukar ha i lager som är populära. Där kan du få en uppfattning om hur priserna är, men är att cirka 16,67 % kan dras av på priset. Vilket gör att du kan t.ex. titta på Omegas UK hemsida och sen räkna på priset själv. Spara själv 8000 kr från att köpa den i Sverige. Om det är någon klocka som ska specialbeställas i ditt fall måste man lämna en Deposit på 20 % över telefon. Då är det bra att ha framförhållning på någon vecka/veckor för att kunna få klockan i tid.
@Controller detta har du fått helt om bakfoten.
@Porsan däremot vet hur det ligger till.
 

flugan

Cartier
Nt watches är inte någon AD men en super bra säljare, jag och vänner har köpt av Taner och har bara positiv att säga.
Klockan är under garanti och priset är hel rätt.
 

jandan

Panerai
Diskussionen om att det är lått att få rabatt är ju nonsens. Jag har vid ett flertal tillfällen, hos flera AD försökt förhandla ner priserna,
och har aldrig någonsin lyckats få ner priserna 25-30%. Och då jobbar jag med förhandlingar och inköp.....
Det hjälper nog inte ens om du låter säljaren lukta på pengarna...
Nej, det handlar nog om att du i så fall måste vara känd kund sedan tidigare, eller ha tur att AD:n måste bli av med en klocka...
Så med snackat om höga rabatter, ta det med en nypa salt, @Klockan
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Diskussionen om att det är lått att få rabatt är ju nonsens. Jag har vid ett flertal tillfällen, hos flera AD försökt förhandla ner priserna,
och har aldrig någonsin lyckats få ner priserna 25-30%. Och då jobbar jag med förhandlingar och inköp.....
Det hjälper nog inte ens om du låter säljaren lukta på pengarna...
Nej, det handlar nog om att du i så fall måste vara känd kund sedan tidigare, eller ha tur att AD:n måste bli av med en klocka...
Så med snackat om höga rabatter, ta det med en nypa salt, @Klockan
Gällde det Omega då?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Japp, Omega den gången, SM300 co-axial. Diskuterade med flera AD. Köpte beg. istället.
Var helt omöjligt att ens få 15%. Trots att jag hade köpt på studts om jag fått 25% som var mitt mål.
Hm, kanske en populär modell?
Jag är förvånad i alla fall. Trodde att det skulle vara lättare än så.
 

Kai

Rolex
Japp, Omega den gången, SM300 co-axial. Diskuterade med flera AD. Köpte beg. istället.
Var helt omöjligt att ens få 15%. Trots att jag hade köpt på studts om jag fått 25% som var mitt mål.

Hm, kanske en populär modell?
Jag är förvånad i alla fall. Trodde att det skulle vara lättare än så.

Var gäller detta? I Göteborg verkar det hopplöst att få bra priser på Omega. Gick jättebra att få bra pris i Sthlm. Jag köpte från Sthlm med värdefrakt. Utan att besöka butik. Bara PM via KS och telefonsamtal.
 
Senast ändrad:

jandan

Panerai
Hm, kanske en populär modell?
Jag är förvånad i alla fall. Trodde att det skulle vara lättare än så.
Det trodde jag med. Det har varit mycket snack i flera trådar om höga rabatter, men jag har andra erfarenheter. Men det var ganska bra för plånboken, det blev klart billigare att köpa begagnat. Det var första gången som jag köpte begagnat. Nu har det blivit fler.
Så AD är de stora förlorarna i detta, och jag har förlorat rädslan för begagnade klockor :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det trodde jag med. Det har varit mycket snack i flera trådar om höga rabatter, men jag har andra erfarenheter. Men det var ganska bra för plånboken, det blev klart billigare att köpa begagnat. Det var första gången som jag köpte begagnat. Nu har det blivit fler.
Så AD är de stora förlorarna i detta, och jag har förlorat rädslan för begagnade klockor :)
Jag har bara utgått från Stockholm. Kanske svårare i andra städer :)
 

jandan

Panerai
Var gäller detta? I Göteborg verkar det hopplöst att få bra priser på Omega. Gick jättebra att få bra pris i Sthlm. Jag bor utanför Gbg, men köpte från Sthlm med värdefrakt. Utan att besöka butik. Bara PM via KS och telefonsamtal.
Göteborg, Jönköping och Stockholm.
Jag är supernöjd att det istället blev en begagnad. Så jag är inte missnöjd, men AD missade att sälja en ny klocka.... och flera efter det. Jag frågar inte ens AD längre, utan letar bara begagnade om jag skall köpa. Jag kommer inte att fråga fler gånger, vem orkar hålla på och förhandla, när det inte finns minsta intresse....
 

Kai

Rolex
Göteborg, Jönköping och Stockholm.
Jag är supernöjd att det istället blev en begagnad. Så jag är inte missnöjd, men AD missade att sälja en ny klocka.... och flera efter det. Jag frågar inte ens AD längre, utan letar bara begagnade om jag skall köpa. Jag kommer inte att fråga fler gånger, vem orkar hålla på och förhandla, när det inte finns minsta intresse....
Upplevde inte alls det du upplevt. Fortsätter gärna köpa från ADs i Stockholm.
 

jandan

Panerai
Upplevde inte alls det du upplevt. Fortsätter gärna köpa från ADs i Stockholm.
Bra. Vi har alla olika upplevelser. Glad att det fungerade för dig.
Tråkigt att det inte funkade för mig. Men det är bara att gå vidare i livet.
Man tar ett glas rött, och sen funkar det även på en fredagskväll :)
Trevlig helg på er alla!
 
Otroligt, tycker mig se dsotmklockor hela tiden i butiker, och inte en bara. Att det skulle vara omöjligt att få 15% på omega oavsett modell känns märkligt...
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
15% är helt klart görbart på Omega. Har själv fått det utan ansträngning, men det är nog helt beroende på vilken modell det gäller och hur intresset för just den modellen är just nu.
Intresset fluktuerar hela tiden beroende på vilka kampanjer tillverkaren kör för tillfället eller om det är något annat som ger modellen en usp just nu.
Om typ nån het kändis ses bära klockan så attraheras "icke KS-nördar" av modellen och vill köpa den. Då är rabatten svårare att få om man inte är stammis eftersom AD får den såld ändå. När modellen svalnar och lageromsättningen minskar så blir rabatterna högre. Allt för att klara tillverkarens försäljningskrav och behålla omsättning.

Men för att återkoppla till TS så vet jag inte vilket land som är billigast, men fördelen att köpa från AD i närheten är värt några extra tuss för bekvämlighet om det blir knas. Snygg klocka är det iaf :)
 
Topp