• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Darwil, arvegods efter morfar

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Fick precis reda på av farsan att han hade en gammal klocka som tillhörde min morfar av märket Darwil.

Någon som kan berätta mer om märket?

På tavlan står det "Special Flat, Lord 71, 17 Rubis" och på baksidan "Fond acier inoxydable"

Plexit är väldigt repigt. Vred upp klockan (väldigt trögt och kronan verkar säga ifrån) och den tickar på.

Rätt mycket skit på boetten, ska man gå lös med tandborste på boetten och tandkräm på plexit? Vågar man öppna bakboetten med typ en kniv á la Goldberger?

Eller ska jag lämna in den till typ Farfars klocka för översyn och rengöring omedelbums?

PEB0wot.jpg

mPbP4nG.jpg
 
C

China

Guest
Darwil Watch Factory SA, var inriktade på i första hand Balkan. Förmodligen så handlade det om ett utbyte av varor, vilket var vanligt för Schweiziska exportörer. Generellt sett så håller klockorna bra kvalité, urverket i klockan är troligtvis ett modifierat unitas 6310 ( i likhet med klockan på länken till WUS), som man använde flitigt i olika modeller. Lite udda klocka på våra breddgrader, och på sin tid en lyx i kommuniststaterna som oftast erbjöd Sovjetiska klockor och i en del fall egen lågprisproduktion. I mina ögon historiskt intressant och värd att renovera.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Inte jättevanligt märke, cool logga. Letade upp en gammal länk som jag läste när jag började kolla upp på ngn darwil klocka som jag aldrig köpte.:) http://forums.watchuseek.com/f11/darwil-familiar-obscure-284482.html
Darwil Watch Factory SA, var inriktade på i första hand Balkan. Förmodligen så handlade det om ett utbyte av varor, vilket var vanligt för Schweiziska exportörer. Generellt sett så håller klockorna bra kvalité, urverket i klockan är troligtvis ett modifierat unitas 6310 ( i likhet med klockan på länken till WUS), som man använde flitigt i olika modeller. Lite udda klocka på våra breddgrader, och på sin tid en lyx i kommuniststaterna som oftast erbjöd Sovjetiska klockor och i en del fall egen lågprisproduktion. I mina ögon historiskt intressant och värd att renovera.

Intressant läsning! Får ta med denna till Farfars klocka och se vad han kan ordna!

HTC One via Tapatalk
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Har nu vart och lämnat in klockan hos Werner ABC. Han öppnade den åt mig och visade verket:

xTph27D.jpg


Visst sitter det ett modifierat Unitas 6310N (Darwil cal. 7018) i? Isåfall var China spot on. Eller är det ett 6325?

Werner visste inte så mycket om Darwil, men han var lite konfunderad över att klockan inte var stötsäker. Service + nytt glas och rengöring väntar. Försöka hålla den så mycket orginal som möjligt.

2.500:- skulle kalaset gå på, tyckte det lät rätt dyrt då vi beslutade att kronan skulle få stanna. Men tycker ändå trots allt att det är värt att betala pga. affektionsvärdet.

Uppdaterar igen när klockan är tillbaks.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ingen bra affär ekonomiskt, men kul att ha en klocka med historia inom familjen! :)

Rätt trevlig klocka, ska bli kul att se slutresultatet med nytt glas!
 
C

China

Guest
Har nu vart och lämnat in klockan hos Werner ABC. Han öppnade den åt mig och visade verket:

xTph27D.jpg


Visst sitter det ett modifierat Unitas 6310N (Darwil cal. 7018) i? Isåfall var China spot on. Eller är det ett 6325?

Werner visste inte så mycket om Darwil, men han var lite konfunderad över att klockan inte var stötsäker. Service + nytt glas och rengöring väntar. Försöka hålla den så mycket orginal som möjligt.

2.500:- skulle kalaset gå på, tyckte det lät rätt dyrt då vi beslutade att kronan skulle få stanna. Men tycker ändå trots allt att det är värt att betala pga. affektionsvärdet.

Uppdaterar igen när klockan är tillbaks.

Det rör sig om ett Unitas 6325, skillnaden är att kronaxeln frigörs med en tryckknapp till skillnad från den tidigare 6310 generationen som har en skruv. Lite udda att verket inte har Incabloc, men en del urverk som monterats av lågpristillverkare saknar stötskydd.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Klart vart det :) , svårt att mäta affektionsvärdet i pengar!

Visst är det så!

Ingen bra affär ekonomiskt, men kul att ha en klocka med historia inom familjen! :)

Rätt trevlig klocka, ska bli kul att se slutresultatet med nytt glas!

Precis min tanke :) Är också nyfiken på slutresultatet. Ska hitta nåt passande läderband också.

Det rör sig om ett Unitas 6325, skillnaden är att kronaxeln frigörs med en tryckknapp till skillnad från den tidigare 6310 generationen som har en skruv. Lite udda att verket inte har Incabloc, men en del urverk som monterats av lågpristillverkare saknar stötskydd.


Tack för klargörelsen!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Möglet är tillbaka!

Nytt glas, ordentlig rengöring av boett, tavla och visare. Lite delar byttes ut som hade rostat. Befintlig krona fick stanna, var dock inte original tydligen, men det gör inte så mycket. Åkte på ett nytt läderstrap också.

Tycker tavlan är rätt charmigt möglig!

A7lYSZ5.jpg


KmTjnX8.jpg
 
Topp