• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Date or no date

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hepp!

Jag är lite nyfiken på att höra vintagelurkarnas åsikter om den eminenta komplikationen datum. Hur tänker ni kring datumfunktionen, bra eller anus, snygg eller stygg?

Själv tycker jag ett datumfönster kan addera något till designen och göra den mer komplett, den kan även vara i vägen och förstöra intrycket. Funktionsmässigt så orkar jag aldrig ställa datumet, bryr mig inte. Skulle jag bry mig skulle jag leta quick-dates och rata alla andra, lite för mycket terapi för mitt välbefinnande att ställa datumet utan quick-date. :)

Har just nu inga bra exempel på klockor dr jag tycker intrycket störs a datumfönster men jag letar vidare, under tiden presenterar jag två i mina ögon väldigt lyckade exempel:



 

Camo00

Patek
Från att ha tyckt att datum är ett måste dras jag mer och mer till att det är både snyggare utan och skönt att slippa vrida 650 varv när man ska använda klockan... :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Datum är oftast underbart vilket dina exempel visar bra tycker jag. Är även en stor anhängare av datumbubbla på vintagerollar :)
 

vonhall

Rolex
Väldigt många klockor är vackrare utan datum även i ditt fall! Hade ändå valt med datum av bekvämlighet!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Föredrar datum på de jag använder frekvent. Är praktiskt och kan även vara snyggt.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Efter att ha sprungit runt med datumklockor senaste månaderna blir det lätt jobbigt när jag har Speedyn eller min Precimax på armen. Letar datum förtvivlat och måste till slut plocka fram mobben, vilket känns som ett nederlag då jag inte har den som klocka längre ;)
 

Hardy

Thug
Kommer alltid gilla datumrutor. det adderar lite komplikation till klockan. (även praktiskt). (quickset hjälper haha)
 

_jonte

Patek
Är nog inne ungefär på din linje @Ariste. Oftast snyggast utan, men det kan också vara snyggt (motsägande?) Gillar dock att ha datum, med det är snabbare att bara ställa en klocka efter tiden på morgonen... Quick-set känns som ett måste.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
På 600:an nästan snyggare utan men calendar med placeringen av datumet gör den klockren.
Jag själv lägger ingen extra energi på leta med datum eller quickset.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svårt, ibland kan det vara kanon ibland bara i vägen. Tycker det hänger mycket på designen generellt.

Fast rent praktiskt tycker jag det är skönt utan datum. Mindre att fixa med, särskilt på vintage...
 

naggge

Panerai
Gillar datum starkt. Har sällan benkoll på vilket datum det är och då är mina klockor till stor hjälp
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Känner mig tom och ensam utan datum, exposed. Van att ha datum och vill inte vara utan.

Rolex cyklop är ju en del av Rolex (även om jag inte äger någon..).
 

jabla

Sarlacc
Datum utan snabbinställning blir bara jobbigt på klockor man inte använder så ofta.
Det stör mig om den inte visar rätt datum.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Datum är ett praktiskt måste, men ett helvete om man byter klocka ofta (och inte har quick set). Undantaget är datumbubbla och den fantastiskt skönt facetterade ramen på en del av Omegas klockor med datum.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack för era åsikter, cyklop är värd en egen tråd...äger ingen Rolex med cyklopplexi men ha en del andra klockor med datumbubbla och tycker det kan vara snyggt till och med...:)
Angånde quick-set så blev jag nyfiken på när det första urverket med quick-set lanserades, gick bet på google men kanske någon här vet?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tja det beror lite på... men generellt är ju tavlor utan datum renare och upplevs av mig som mer estetiska. Gäller i för mitt tycke t ex Connies. Sedan är ju "datumgluggens" placering av betydelse; en ruta symmetriskt placerad (6 eller 12) stör ju mindre.
Personligen hade jag mer nytta av en klocka som visade veckonummer än datum; ett ständigt bläddrande i filofaxen :)
 

Mr Chance

Kalmar
Tja det beror lite på... men generellt är ju tavlor utan datum renare och upplevs av mig som mer estetiska. Gäller i för mitt tycke t ex Connies. Sedan är ju "datumgluggens" placering av betydelse; en ruta symmetriskt placerad (6 eller 12) stör ju mindre.
Personligen hade jag mer nytta av en klocka som visade veckonummer än datum; ett ständigt bläddrande i filofaxen :)

Eh, filofax?

Annars tycker jag att datum är trevligt att ha, helst quick-set, men inget måste. Datumbubbla och Rolex kommer för alltid hänga samman för mig
 
C

Crowolf

Guest
Har nog aldrig kollat datum på min handled.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

LtCariad

Omega
2-Faktor
Det beror verkligen på vilken klocka det är för mig. Kan vara stor skillnad designmässigt, men definitivt skönt att slippa strulet med att ställa det när man växlar mellan många klockor. På många omegor, som exempelvis SM300 föredrar jag helt klart utan datum,
 

Wi

NLA
2-Faktor
Sjklart MED datum. Sen är det faktiskt inte så jobbigt att ställa in datum på en klocka utan quickset. De flesta klockorna kräver inte att man vrider genom en hel dag för att byta. Utan när man passerat 00.00 första gången kan man vrida tillbaka klockan till 21.00 och sedan tillbaka till 00.00. Då byter klockan datum, sen är det bara att repetera tills datumet är byt. Tar inte ens 1 min att ställa in
 

_jonte

Patek
Sjklart MED datum. Sen är det faktiskt inte så jobbigt att ställa in datum på en klocka utan quickset. De flesta klockorna kräver inte att man vrider genom en hel dag för att byta. Utan när man passerat 00.00 första gången kan man vrida tillbaka klockan till 21.00 och sedan tillbaka till 00.00. Då byter klockan datum, sen är det bara att repetera tills datumet är byt. Tar inte ens 1 min att ställa in
Jasså? Trodde det var mekaniskt självmord på att göra så?
 

Mr Chance

Kalmar
Filofax= IRL notebook, kalender...pre IT vettu.:)

Blir lite nostalgisk... Det fanns en tid då jag hade filofax, men sen 2002 har jag haft digital kalender. Började men Palm Pilot (om någon minns) och fortsatte sen med lurar av olika slag. Blir lika förvånad varje gång någon drar upp en analog kalender :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Blir lite nostalgisk... Det fanns en tid då jag hade filofax, men sen 2002 har jag haft digital kalender. Började men Palm Pilot (om någon minns) och fortsatte sen med lurar av olika slag. Blir lika förvånad varje gång någon drar upp en analog kalender :)
Palm Pilot, har en knappt använd i originalbox...tror ni den ökar i värde om jag lagrar den mörkt och i torr miljö?
 

TKVF

Panerai
Numera kör både jag och
Palm Pilot, har en knappt använd i originalbox...tror ni den ökar i värde om jag lagrar den mörkt och i torr miljö?
Numera kör både jag och frugan Google kalender, delade. Och sedan har vi en gemensam för barnet. Och så prenumererar jag på IFK´s kalender med matcher också. Fungerar utmärkt. Kör man som jag Android så kan man ha en widget på startskärmen så alltid kalendern syns som en agenda. Perfekt.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Värdet att av ha ett datum är direkt inverterat av antalet av automatiska klockor man har

Just nu har jag 3 st jag snurrar, varav två är automatare med datum men utan quickset. Har ingen winder och pallar fan inte att snurra fram rätt datum när jag plockar upp dem...

Praktiskt med datum på en klocka - ja. Praktiskt med datum på många klockor - nej
 
Topp