• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust 1601

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
På chrono 24 finns en handlare, stroppiana srl, de är trusted seller sedan 2011.

De har en hel flock med datejust från "70-talet" utan box och papper. Alla ser ut att vara typ i nästan nyskick.

Hittar via sökfunktionen på forumet ingen tråd om denna säljare, vad tror ni, känns det kosher?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vill du ha räfflad ring eller slät? Quick set datum? Safirglas eller plexiglas? Vintage Pie Pan tavla?
16200 är schysst om man vill ha en modernare DJ med safirglas och slät ring.
1603 gillar jag. Den har räfflad stålring.
1601 har guldring.
16030 har räfflad stålring, plexiglas och Quick set.
16014 har guldring.
Osv
 

acce1999

Patek
2-Faktor
På chrono 24 finns en handlare, stroppiana srl, de är trusted seller sedan 2011.

De har en hel flock med datejust från "70-talet" utan box och papper. Alla ser ut att vara typ i nästan nyskick.

Hittar via sökfunktionen på forumet ingen tråd om denna säljare, vad tror ni, känns det kosher?

Känner igen handlaren från just chrono24, men kan inte uttala mig vare sig positivt eller negativt. "trusted seller" betyder så vitt jag förstått att ingen klagat på chrono24, inget annat. Chrono24 är som Blocket... ingen kvalitetssäkring av handlare.

För vardagsbruk funkar vilken DJ som helst, så länge man försäkrar sig om att packningar är fräscha och trycktestar den vartannat år eller så. Fördelen med 16200 (16234, 16233, 16264) är förstås att de har nuvarande verk, vilket lämnar stort utrymme för service i framtiden. Fördelen med 160XX är snabbställning av datum, högre frekvens än äldre verk och därigenom bättre tolerans för häftiga rörelsen (ta ett löppass med kaliber 3035 och 1570 och jämför hur de påverkas i gången...). Tidiga kaliber 3035 har balansfjädern limmad på plats (inget fel i det), vilket inte är lika tåligt som senare lasersvetsningar. Kan hända att sena 3035:eek:r är svetsade (här pratar vi mikroskopisk skala). Är balansfjädern bytt, så är det ingen "issue". Fördelarna med 160X är - enligt min mening - urtavlan (pie pan) - och kaliber 1570 som genom sin lägre frekvens (samt äldre hårdare material - bättre och mer tidskrävande härdning av stål förr) har en fin hållbarhet. 1570 servas fortfarande av "vem som helst", men det gäller att kunna få fatt på delar. Inga problem så här långt med urmakarna i Sverige.

Sammantaget: Alla har sina för- och nackdelar. För mig är urvalskriterierna (i ordning):

* Modellen jag letar efter (man måste ju bestämma sig först).
* Boettens skick.
* Boettens skick.
* Boettens skick.
* Har jag sagt "boettens skick"?
* Urverkets skick/servicehistorik.
* Plexi eller inte.
* Pie pan-tavla eller inte.
* Tavlans skick.

Datejust är sköna. Finns så mycket att välja på, till - enligt min mening - lättillgängliga priser. Rätt handlat så är det ju enkelt pengarna tillbaka om man ångrar sig.

A
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
För vardagsbruk funkar vilken DJ som helst, så länge man försäkrar sig om att packningar är fräscha och trycktestar den vartannat år eller så. Fördelen med 16200 (16234, 16233, 16264) är förstås att de har nuvarande verk, vilket lämnar stort utrymme för service i framtiden. Fördelen med 160XX är snabbställning av datum, högre frekvens än äldre verk och därigenom bättre tolerans för häftiga rörelsen (ta ett löppass med kaliber 3035 och 1570 och jämför hur de påverkas i gången...). Tidiga kaliber 3035 har balansfjädern limmad på plats (inget fel i det), vilket inte är lika tåligt som senare lasersvetsningar. Kan hända att sena 3035:eek:r är svetsade (här pratar vi mikroskopisk skala). Är balansfjädern bytt, så är det ingen "issue". Fördelarna med 160X är - enligt min mening - urtavlan (pie pan) - och kaliber 1570 som genom sin lägre frekvens (samt äldre hårdare material - bättre och mer tidskrävande härdning av stål förr) har en fin hållbarhet. 1570 servas fortfarande av "vem som helst", men det gäller att kunna få fatt på delar. Inga problem så här långt med urmakarna i Sverige.

Tack för all kunskap du bidrar med!

Jag dubbelkollar här så jag är säker på att jag hänger med:

Det är bara 16200-modellerna som har 'nuvarande verk'? 160XX har det gamla verket (vilken kaliber är det?) men detta verk har quick-set?

Har några 4-siffriga ref. quick set? Eller stämmer det att alla äldre än -79, äldre än 160XX alltså, är non quick set?

-------------------------------------

Och en fråga om tavlor: vad jag sett så har inga 4-siffriga ref., dvs. pie pan-tavlor, med stavindex ett romerskt index ovanför staven vilket verkar vanligt förekomande på 5-siffriga ref. (kanske har alla det?). Om man enbart vill ha stavindex, eventuellt feta index, vilka modeller är man då hänvisade till.

Finns föresten enbart arabisk 3-6-9 alá Explorer på någon DJ?

Kan någon utveckla kring dauphaine- och 'leaf'-visare? Är det vanligt, vilka modeller hade det och varför? Finns andra visare-kombinationer?

DJ:s är en modell jag inte blir riktigt klok på, variationerna är oändliga verkar det som...

//Johan
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Känner igen handlaren från just chrono24, men kan inte uttala mig vare sig positivt eller negativt. "trusted seller" betyder så vitt jag förstått att ingen klagat på chrono24, inget annat. Chrono24 är som Blocket... ingen kvalitetssäkring av handlare.

För vardagsbruk funkar vilken DJ som helst, så länge man försäkrar sig om att packningar är fräscha och trycktestar den vartannat år eller så. Fördelen med 16200 (16234, 16233, 16264) är förstås att de har nuvarande verk, vilket lämnar stort utrymme för service i framtiden. Fördelen med 160XX är snabbställning av datum, högre frekvens än äldre verk och därigenom bättre tolerans för häftiga rörelsen (ta ett löppass med kaliber 3035 och 1570 och jämför hur de påverkas i gången...). Tidiga kaliber 3035 har balansfjädern limmad på plats (inget fel i det), vilket inte är lika tåligt som senare lasersvetsningar. Kan hända att sena 3035:eek:r är svetsade (här pratar vi mikroskopisk skala). Är balansfjädern bytt, så är det ingen "issue". Fördelarna med 160X är - enligt min mening - urtavlan (pie pan) - och kaliber 1570 som genom sin lägre frekvens (samt äldre hårdare material - bättre och mer tidskrävande härdning av stål förr) har en fin hållbarhet. 1570 servas fortfarande av "vem som helst", men det gäller att kunna få fatt på delar. Inga problem så här långt med urmakarna i Sverige.

Sammantaget: Alla har sina för- och nackdelar. För mig är urvalskriterierna (i ordning):

* Modellen jag letar efter (man måste ju bestämma sig först).
* Boettens skick.
* Boettens skick.
* Boettens skick.
* Har jag sagt "boettens skick"?
* Urverkets skick/servicehistorik.
* Plexi eller inte.
* Pie pan-tavla eller inte.
* Tavlans skick.

Datejust är sköna. Finns så mycket att välja på, till - enligt min mening - lättillgängliga priser. Rätt handlat så är det ju enkelt pengarna tillbaka om man ångrar sig.

A
Mkt bra svar, tack så mycket. Nu har man lite att botanisera i.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tack för all kunskap du bidrar med!

Jag dubbelkollar här så jag är säker på att jag hänger med:

Det är bara 16200-modellerna som har 'nuvarande verk'? 160XX har det gamla verket (vilken kaliber är det?) men detta verk har quick-set?

Har några 4-siffriga ref. quick set? Eller stämmer det att alla äldre än -79, äldre än 160XX alltså, är non quick set?

-------------------------------------

Och en fråga om tavlor: vad jag sett så har inga 4-siffriga ref., dvs. pie pan-tavlor, med stavindex ett romerskt index ovanför staven vilket verkar vanligt förekomande på 5-siffriga ref. (kanske har alla det?). Om man enbart vill ha stavindex, eventuellt feta index, vilka modeller är man då hänvisade till.

Finns föresten enbart arabisk 3-6-9 alá Explorer på någon DJ?

Kan någon utveckla kring dauphaine- och 'leaf'-visare? Är det vanligt, vilka modeller hade det och varför? Finns andra visare-kombinationer?

DJ:s är en modell jag inte blir riktigt klok på, variationerna är oändliga verkar det som...

//Johan

Bra frågor. Får se om jag kan svara...

1. Referenserna 162XX har kaliber 3135. Det är samma som nuvarande och som används i alla modeller från 34 mm diameter och som har datum. Dock har 3135 löpande uppdaterats sedan introduktionen 1989, bland annat med balansfjäder i nytt material (parachrome bleu - Rolex patenterade material). Dock är "bakåtkompatiliteten" där, så 3135 från 1989 och framåt har fortsatt full service-support när det gäller komponenter. T ex så är en äldre balansfjäder utbytbar mot en ny av nytt material, etc.

2. Femsiffriga referenser, som producerades mellan ca 1978 och 1989 har kaliber 3035. Den har snabbställning av datum. Finns vissa markanta skillnader jämfört med 3135, som balansbryggan som är en stabilare konstruktion på 3135.

3. Inga fyrsiffriga referenser har snabbställning av datum, man måste alltså rotera visarna för att flytta datumet och här finns en sak att se upp med. Roterar man visarna för snabbt, uppstår värme pga friktion och detta kan förstöra verket i någon mån. Ha alltså inte för bråttom att skifta många datum på dessa modeller!

4. Nej (undantaget vissa Day-Dates). De romerska indexen, ovanför stavindexen kom väl någon gång i mitten av 1990-talet, sisådär 1994 eller så, dvs för modellerna 162XX. Jag kan ha fel, dock, men tror inte det. (Om du menar minutindexen, som går som "på spår"). Finns ju flera varianter på hur minutindexen är utförda. Små streck, långa streck, halvminutrar, romerska timmar, etc. Femsiffriga Datejusts 160XX som har tavlor med små romerska index har alltså fått en utbytestavla. (Går utmärkt att byta mellan kaliber 3035 och 3135).

5. Enbart stavindex: Datejusts före sisådär 1994. Feta index några år på sjuttiotalet.

6. Så vitt jag vet och har sett, inga 3-6-9 index på Datejusts, bortsett de senaste årens dammodeller med diamantsatta 6-9. (Datumet hamnar ju på trean). Finns flera modeller utan datum som har stavindex och 3-6-9, utan att vara Explorers. Finns väl några av den nya stora DJII som har 6-9-tavla också.

7. Visarna: Dauphine eller "leaf" ersattes av de vi känner igen från idag i mitten av sextiotalet (återigen så vitt jag vet). De helt raka är ju mest vanliga, men det fanns under sjuttiotalet bredare visare. Fanns också avsmalnande visare under någon period och så finns det visare utan lysmassa.

8. Nej, variationerna är otroligt stora. Och då har vi ändå inte fortsatt historiken bakåt, till modellerna före 16XX. Ändå är klockan som sådan otroligt konsistent över alla perioder (år). Jag uppskattar det.

mvh A
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
{en massa bra text]

mvh A

Tack så mycket för ett väldigt uttömande svar! Jag bugar och tackar oerhört mycket för kompetensen, imponerande!

Är grymt sugen på att hitta 'rätt' DJ, men det är som sagt en djungel och jag tar tacksamt emot all info jag kan få. Jag uppskattar också att det är en sån konsistent och klassisk modell. En sann ikon.

Tyvärr märker man att ju mer man lär sig, ju större krav ställer man och ju mer tvingas man lära sig. Men det är väl en del av charmen antar jag.

Tack igen!

//Johan
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det finns väl två olika typer av räfflade ringar? en som kallas turned-engine eller nått sånt? skillnad på ref på dessa?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det finns väl två olika typer av räfflade ringar? en som kallas turned-engine eller nått sånt? skillnad på ref på dessa?

Om vi kollar på helstålsreferenser så har 1601 och 16014 ring i vitt guld. 1603 och 16030 har turned-engine i stål.

Till krämbulle: Som du säger så finns det oändliga variationer. När jag skulle köpa min första DJ ville jag ha allt från slät ring med romerska siffror, räfflad ring med streckindex, vit tavla, svart tavla, mm. Det slutade med Arabiska index och jubileumstavla. Nu senast köpte jag en mer klassisk DJ 1603 med streckindex. Det är ju ganska lätt att köpa en annan tavla om man ångrar sig. Kostar mellan 1000-2000 kr begagnat.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Hur är det att förlänga en jubileelänk? Hittar en del roliga ex där länken endast är 16-17 cm. Kan AD förlänga?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Till krämbulle: Som du säger så finns det oändliga variationer. När jag skulle köpa min första DJ ville jag ha allt från slät ring med romerska siffror, räfflad ring med streckindex, vit tavla, svart tavla, mm. Det slutade med Arabiska index och jubileumstavla. Nu senast köpte jag en mer klassisk DJ 1603 med streckindex. Det är ju ganska lätt att köpa en annan tavla om man ångrar sig. Kostar mellan 1000-2000 kr begagnat.

Jo, jag vet. Att lämna in och börja byta tavla känns dock omständigt, men visst, jag har förstått att det går, så man borde kanske inte försöka hitta det 'perfekta' exet på en gång utan mer hitta en trevlig boett.

Hur går tankarna hos er experter kring att t.ex. byta tavla och ring? Har man då skapat en 'franken' som är omöjlig att bli av med senare?

Det jag vet med säkerhet är att jag vill ha en ljus tavla, jag är, lite ogrundat och på lösa antaganden, grymt skeptisk till silvertavlorna men på vissa bilder ser de heeeeelt fantastiska ut, t.ex. ser de senaste bilderna på din nya grymma ut Criss Cross . Tavlan ser i det närmaste vit ut i vissa vinklar och blir kanske mer levande än en vit?

För att kunna köra oyster om lusten faller på så lutar jag mot en med slät ring, men ibland lockar 1601, känns ju lite rebelliskt att köra oyster på en sån liksom. :cool:

//Johan
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Byta tavla tycker jag absolut man kan göra. Byta ring är väl ok, även om puritaner tycker att man ändrar referensen. Det går ju att byta tillbaka.

Jag var också skeptisk till silvertavla. Allt flyter ihop tyckte jag. Min upplevs nästan som pärlemovit, men jag kommer nog inte ha den på länk till att börja med.

Jag gillar faktiskt oyster tillsammans med räfflad stålring. Många tycker att det ska vara jubile.

Klocktips: http://www.chrono24.se/rolex/dateju...Söka&tab=details&urlSubpath=/search/index.htm

Tavlan är säkert en kopia på någon arabstats militärklocka, annars borde den vara dyrare. Linnen är ganska fult. Men du får oysterlänken som ju är ganska dyr annars. Sen kan du kolla efter en annan tavla om du inte gillar den.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack för tips! Tar tacksamt emot alla förslag!

Dock är frågan om man ska försöka satsa på en med Jubilee eftersom det är det dom 'ska ha' och komplettera med Oyster.

Vad anser ni kring prisskillnaden mellan t.ex. 1601 och 1603 eller motsvarande modeller? Jag upplever inte att 1601 ligger högre. Borde dom inte göra det med tanke på vitguldsringen?

Har ni tips på vart man kan hitta begagnade tavlor? Är det http://vintagerolexforum.com/ som gäller?

//Johan
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Tack för tips! Tar tacksamt emot alla förslag!

Dock är frågan om man ska försöka satsa på en med Jubilee eftersom det är det dom 'ska ha' och komplettera med Oyster.

Vad anser ni kring prisskillnaden mellan t.ex. 1601 och 1603 eller motsvarande modeller? Jag upplever inte att 1601 ligger högre. Borde dom inte göra det med tanke på vitguldsringen?

Har ni tips på vart man kan hitta begagnade tavlor? Är det http://vintagerolexforum.com/ som gäller?

//Johan

Ny kostar en modell med glasring i vitguld lite mer, men begagnat är det samma pris. Det är inte så mycket guld att det spelar roll.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för tips! Tar tacksamt emot alla förslag!

Dock är frågan om man ska försöka satsa på en med Jubilee eftersom det är det dom 'ska ha' och komplettera med Oyster.

Vad anser ni kring prisskillnaden mellan t.ex. 1601 och 1603 eller motsvarande modeller? Jag upplever inte att 1601 ligger högre. Borde dom inte göra det med tanke på vitguldsringen?

Har ni tips på vart man kan hitta begagnade tavlor? Är det http://vintagerolexforum.com/ som gäller?

//Johan

Jubilelänken kan du köpa mycket billigare än ett oyster. Kolla denna länk t ex:
http://gripenbro.se/artiklar/brace/

Tycker inte jag har hittat så mycket tavlor på Vrf. Några risiga champagne bara :(
 
Topp