• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust 1603 grå eller ljus tavla

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har som mål att förvärva en 1603 framöver. Dock vet jag inte om jag ska välja grå eller eller ljusare tavla. Vad säger forumet? Finns för och nackdelar med de olika, tex med olika armband, klädstil osv
1447329092350.jpg
1603a1_zps8254d55c.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Båda ser bra ut men personligen så tycker jag den ljusa (champagne färgade) ser bäst ut. Jag har den tavlan på min som sitter på ett brunt krokodil armband och tycker det fungerar bra ihop. Men vilken du än väljer så blir det inte fel.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Slate grey är en favorit. Den ljusa är kanske mer mångsidig, men grå passar ju bra både på länk och skinnband den också.
 

JE89

Cartier
grå helt klart. båda är ganska neutrala färger, så blir nog inget problem att matcha mot armband/klädstil
 

Psykel

Patek
Har siktet inställt på 1601 eller 1603 själv, och kommer definitivt att satsa på en ljusare tavla. Kanske inte vit, det ser lite platt ut. Svart likaså. Dock grå, champagne eller möjligtvis blå kan det nog bli.
Ska du köra brunt läder på, så funkar nog champagne bättre. Annars var den grå ruggigt snygg!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Haft en grå 1603 och den var cool! Verkligen "50 Shades of Grey", nedan ser du tre bilder där den skiftar färg. Faktiskt den klockan som jag behöll i hela åtta veckor, säkert ett rekord för mig förra året. Upplevde aldrig att den blev fel färgmässigt till kläder.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Har en silvertavlad 1601 från 1964 nu som jag snart har haft i ett år, men den används max någon timme per månad. Snäppet mer dressad än grå. Lättare att matcha band.
image.jpeg

image.jpeg


Gå på magkänsla!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Haft en grå 1603 och den var cool! Verkligen "50 Shades of Grey", nedan ser du tre bilder där den skiftar färg. Faktiskt den klockan som jag behöll i hela åtta veckor, säkert ett rekord för mig förra året. Upplevde aldrig att den blev fel färgmässigt till kläder.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Har en silvertavlad 1601 från 1964 nu som jag snart har haft i ett år, men den används max någon timme per månad. Snäppet mer dressad än grå. Lättare att matcha band.
image.jpeg

image.jpeg


Gå på magkänsla!
Otroligt vad den grå skiftar beroende på ljuset...intressant!
 

DrDre

Patek
Så här ser min grå ut. En nackdel, jämfört med en mörkare tavla, är att läsbarheten blir lite sämre. Särskilt om det är lite halvmörkt.

 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Utveckla gärna sigma tavlor... Är det strukturen man pratar om. Jag trodde det sigma var en ljus tavla...

Kopierar mitt inlägg från en annan tråd på forumet:

----------
Sigma-märkningen har ingenting att göra med hur indexen ser ut - eller färgen eller strukturen på tavlan, utan vad indexen är gjorda av. Sigma indikerar att indexen är i guld. Även tavlor utan sigma-märkning kan ha guldindex, men under en period verkar det som att de Schweiziska tillverkarna hade en överenskommelse om att märka alla tavlor som innehöll guld med sigma-symbolen.

Följdfråga: Jag har bara Sigmatecken runt Swiss men inte T. Vad innebär det? Är det en riktig Sigma tavla eller är det en aftermarket tavla (hemska tanke)? Har noterat att texten "Datejust" är större än på min andra DJ och även Ernestos här ovan.

Jag har sett exempel på tavlor med samma märkning som din (på bild), men då har de alltid indikerat att det är en tavlas med guld-index men inget tritium. Din verkar ju ha tritium, så jag har ingen riktig förklaring till den där märkningen. Rolex är väl dock inte direkt kända för att vara konsekventa med direkt någonting.

Hela grejen med sigma-märkning är höljd lite i dunkel men här kan man förkovra sig iaf. lite mer:http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1329219799/Sigma+Dials

Eller här om sigma hos Daytona:http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1252408034/Daytona+Sigma+dial's.....

------------

Sen tycker vissa om att slänga sig med Rolex-nörd-termer som tropical, spiderweb, stardust, sigma, på saker som egentligen inte alls har någonting att göra med de termerna, för att jag antar att de tror att det ska öka exklusiviteten, och priset, hos just deras ur.
 

Markushan

Omega
Den första bilden jag postade på den gråa urtavla är en sigma-dail. Ska jag vara helt ärlig så älskar jag alla datejust kvittar färg!
 
Topp