Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Datejust eller en speedmaster? (Alternativt flera val)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Malte, 15 maj 2015.

1. Malte
    Trådstartare

Malte Bonde

Kikar på "ny" klocka med budget på 30-35K. Jag har redan några Omegor i min samling.

Blickarna går mot en Datejust av lite äldre modell alternativt en ny Speedmaster Pro. Även kastat ett öga mot en sub men då spricker budgeten rejält och det är jag väl inte så intresserad av :)

Aldrig haft en rolex så det känns "nytt", samtidigt vore det kul med ännu en Omega till samlingen.

Vad säger ni? Eller har ni tips för ett tredje alternativ i denna mellanmjölksbudget.

2. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Känns som att det beror lite på. Har du redan en kronograf är väl inte speedy inte det hetaste valet. Samma sak om du har en Aqua Terra, den liknar ju en DJ.

3. Malte
    Trådstartare

Malte Bonde

Jag har både en PO och en Aqua Terra.

Datejust med vitguld tycker jag är ganska stor skillnad mot Aqua Terran dock.

4. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    fartmästare!!

5. DrDre

DrDre Friends of KS

En Datejust med slät ring och oysterlänk. Sätt den på armen idag och den kan sitta kvar där resten av livet.

Funkar till precis allt (med väldigt få undantag) och robust, stryktålig och vattentät så den klarar av vardagen utan några bekymmer.

Gummo, Luckyluciano, Brutus och 3 andra gillar detta.
  6. wayne

wayne Friends of KS

Kolla med martinhook, har för mig att han har en nästan ny Speedy till salu.

7. Malte
    Trådstartare

Malte Bonde

Kör jag på en speed så köper jag en helt ny. Men tack för tipset! :)

8. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Kör på datejust, passar till allting och den är en underbar klocka!

9. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    En 14060 eller 16610 borde ju kunna hittad för 35' plus minus någon tusing.

Annars rymms ju Explorer I och II i budgeten. En II:a med vit tavla hade ju brutit av lite mot de du redan har. :)

Eller äg det nytt som gäller?

Wboy och Affe gillar detta.
  10. Malte
    Trådstartare

Malte Bonde

Blir det en Rolex får det bli en begagnad. Gillar inte alls nya Datejust + att det blir för dyrt. Omegan däremot klarar jag en ny med budgeten. Kikat lite efter 14060 och 16610 men alla hamnar över 40 så fort skicket är bra.

11. Hylve

Hylve Torpare

Jag själv hade köpt en Speedmaster. Det ska bli min första "riktiga" klocka, snygg med trevlig historia!

12. Lalas

Lalas Friends of KS

Speedmastern är fin, men köp inte en Reduced... Samtidigt om du redan har ett gäng Omega så är det kanske kul med nåt annat? Rolex Explorer både vanliga och II är ju klassiker med bra andrahandsvärde eller en IWC Ingenieur kanske...

13. Roffe

Roffe Borgare

16570, begagnad ryms den inom budget! :D IMG_9200.jpg

Wboy gillar detta.
  14. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Speedmaster!!

15. adress

adress Friends of KS

Från:
    Segeltorp
    Håller med många andra här. Köp en Rolex DJ guld/stål med jubilee länk. En ca1987 bör rymmas i din budget.
    (bilden lånad )
    image.jpg

16. Nicbex

Nicbex Biskop

Hijackar tråden och flikar in att jag också är nyfiken vad för Rolex man borde köpa om man ska köpa en beggad Rolex i prisklass 30 max. Jag gillar inte Datejust med slät ring, tycker den är ganska ful faktiskt, den "räfflade" ringen gör klockan.

adress gillar detta.
  17. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Ganska stor prisskillnad, en 1601/3 får du ju för runt 20. En ny speedy är ju bra mkt dyrare. I det valet hade jag tagit en dj. Snackar vi äldre speedy ligger dom ung samma, då hade jag nog valt o ega ist.

18. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    För max 30 hade jag köpt en exp2 med svart tavla, saknar min grymt.

19. Taxman

Taxman Friends of KS

Jag hade kikat på en Rolex Explorer II med ref 16570. De ligger väl strax över 30' och det går kanske att pruta någon tusenlapp på det. Med den vita tavlan får du en jäklig snygg och mångsidig klocka.

20. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Ligger inte speedy 3570.50 och safire sandwich speedy närmare 50k nuförtiden?

21. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Ontopic, speedy är aldrig fel men bredda boxen med lite rolex! Kör en DJ:)

22. acce1999

acce1999 Friends of KS

Tycker att Datejust bjuder på variation. Har såväl jubile- som oysterlänk till mina, som i kombination med band bjuder på ombyte på ett bra sätt. Postade den här i Datejust-tråden igår, då jag roade mig med att prova ombyten:

image.jpg

image.jpg

Och så som jag föredrar den:

image.jpg

Turn-o-graphen (ovan) är ganska ovanlig, med vridringen som en bonus med lång historik.

Och vill man ha det färgglatt, så på med ett Nato-snöre:

image.jpg

(Nej, det är inte jag... Bilden är lånad från Datejusttråden på tyska r-l-x.de)

En DJ med slät glasring funkar alltid:

image.jpg

image.jpg

Mvh A

Gummo, Johnne, Icaras och 2 andra gillar detta.
  23. Pälle

Pälle Stadsbo

Från:
    Vimmerby
    Den va ju underbar! va ligger en sån på? :)

24. pheklund

pheklund Torpare

Speedmaster alla dar i veckan. (Tråk)lex får stå tillbaka. Undrar hur ett glas vatten smakar... (Rolex)

25. lawb1

lawb1 Bonde

Beror väll lite på vad du har för klockor i samlingen, men hade själv jag valt en speedy!

26. Xalle

Xalle Friends of KS

Om du har kastat ett öga för suben så kanske det är ett bättre val i det långa loppet...

27. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Om du är sugen på en sub men inte vill spräcka budget så kanske du kan klämma in en tudor sub eller snowflake inom budget. Vid nyköp fungerar ju alltid pelagos eller blackbay också.
    Annars så skulle jag utan tvekan leta efter en en 116000. Finns för cirka 35 nya på c24. :)

image.jpg image.jpg image.jpg

Galaxy och Johnne gillar detta.
  28. JayJay

JayJay Biskop

Med hänsyn till vad du har i boxen nu så tycker jag en 16570 är det givna valet.

29. DrDre

DrDre Friends of KS

Tackar! Jag har lite dålig koll på priserna men jag skulle gissa på 20-25 för en i hyggligt skick. Referensen för den med slät ring är 16200. Här kommer en bild till.

Gummo och Pälle gillar detta.
  30. Malte
    Trådstartare

Malte Bonde

går 116000 få med tavla utan siffror?

Mårtenssons ur Brookfield