• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust Guld

Sond

Patek
Ja, här sitter man och darrar lite. Guldfebern smittar..;)

Får ibland ett litet ryck och funderar på en DJ i Guld. Detta som ett lite annorlunda alternativ till DD. Men för att börja kolla lite mer på allvar skulle jag behöva lite hjälp. Vilka ref.nr finns? Mellan vilka år tillverkades de? Och sist men inte minst har jag fått för mig att det är ett enormt prisspann. Finns det någon orsak till detta eller är det så att de är så ovanliga att priset inte riktigt sätter sig? Fast så ovanliga är de väl kanske inte?

Finns det några på KS?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Kollade faktiskt i katalogen på 116238 idag men när jag trålade c24 insåg jag att referensen sannolikt är såpass ny att den är dyrare än en några år äldre dd.
 

morrism

Audemars
1601/1611 (?)
1607
1625 (turnograph)
6305
6605
6609 (turnograph)
16018
16238
116138
116238

Finns kanske fler men där har du några
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har haft två 1601or, en i 18 och en i 14kt. Trevliga men tycker att DD vinner alla dagar i veckan.
 

Sond

Patek
Kollade faktiskt i katalogen på 116238 idag men när jag trålade c24 insåg jag att referensen sannolikt är såpass ny att den är dyrare än en några år äldre dd.
Själv är jag i så fall ute efter en läder så det problemet drabbas inte jag av. Fast å andra sidan gör jag det då en guld DJ i princip kostar det samma som en DD många gånger(head-only).


1601/1611 (?)
1607
1625 (turnograph)
6305
6605
6609 (turnograph)
16018
16238
116138
116238

Finns kanske fler men där har du några
Tack! Klart användbart. Har själv mest kollat på 16018 men nu blev det ki några fler..:)


Har haft två 1601or, en i 18 och en i 14kt. Trevliga men tycker att DD vinner alla dagar i veckan.

Svårt val. Jag pendlar mellan dessa. DJ är renare och ovanligare vilket jag tycker ger poäng. DD är DD vilket ger den poäng. Vad gör att du tycker DD vinner alla dagar i veckan?

Jag antar sedan att DD är mer lättsåld om man skulle vilja flippa..?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Själv är jag i så fall ute efter en läder så det problemet drabbas inte jag av. Fast å andra sidan gör jag det då en guld DJ i princip kostar det samma som en DD många gånger(head-only).



Tack! Klart användbart. Har själv mest kollat på 16018 men nu blev det ki några fler..:)




Svårt val. Jag pendlar mellan dessa. DJ är renare och ovanligare vilket jag tycker ger poäng. DD är DD vilket ger den poäng. Vad gör att du tycker DD vinner alla dagar i veckan?

Jag antar sedan att DD är mer lättsåld om man skulle vilja flippa..?
Tycker det är en klassiker, powerdinkan nummer ett. Sedan tycker jag att det rent estetiskt ser bättre ut. För mig känns en DJ vanligare iom att den då ser ut som alla andra DJs.



Vet inte vad rolex tar betalt, men det är nog billigare att köpa direkt från tillverkaren. Tycker inte att Rolex band är särskilt snygga heller. Tex de nya på DDn är på tok för högt stoppade.
 

Chattras

Cartier
Jag var helt inne på en DD men nu verkar ju en 116138 vara en fullgod konkurrent. Speciellt eftersom jag letar efter en på läder. Vilka problem man har :)
 
Har bara den här med båda i samma bild, tycker det är jäkligt svårt att fota flera klockor i samma bild.

11754860286_ccec5b22a8_o.jpg
 
Sond skrev:
Den bilden behöver du inte be om ursäkt för.. Men håller med Spencer66 om att den ser mindre ut. Intressant hur en bild kan lura ögat.

Kikade lite närmre på bilden och tror helt enkelt att DJn är vinklad lite mer bakåt än DDn. Kanske har något med vinkeln på bilden att göra också. Kommer ihåg att jag brottades en del med att undvika reflexer när jag tog bilden.
 

Apansson

Torpare
Hyfsad trio där, don! Men ja, de är rätt lika. Håller nog med föregående talare att DD ändå känns snäppet vassare, de fina graderingarna i tavlans ytterkant samt själv daydate-komplikationen gör den till en roligare klocka, mer ikonisk, syns mer. Sen självklart, om man har råd: presidentlänken. Om jag någon gång skaffar en Rolex så är det bara något på en presidentlänk som gäller, då och enbart då kan jag tänka mig en Rolex, fasen vad trevlig den länken är.
 

Sond

Patek
Hyfsad trio där, don! Men ja, de är rätt lika. Håller nog med föregående talare att DD ändå känns snäppet vassare, de fina graderingarna i tavlans ytterkant samt själv daydate-komplikationen gör den till en roligare klocka, mer ikonisk, syns mer. Sen självklart, om man har råd: presidentlänken. Om jag någon gång skaffar en Rolex så är det bara något på en presidentlänk som gäller, då och enbart då kan jag tänka mig en Rolex, fasen vad trevlig den länken är.

Fast tavlorna på DJ och DD är ju som människor, oändliga i sin variation. Man kan tycka dagvisningen, av en mängd olika orsaker, gör klockan. Men på tavlan tycker jag det är svårt att generellt hänga upp sitt gillande av DJ vs DD på.

Sedan håller jag med om ditt resonemang om presidentlänken, den är otroligt fin. Även om den inte avgör mitt Rolexägande..:)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag valde faktiskt guld DJ över DD för ett tagsen. Vet egentligen inte varför, tror det var att den kändes renare/simplare på något vis.
Men kommer garanterat slå till på en DD inom en snart framtid också hehe. Man måste ju trots allt testa saker för att få veta ;)
 
Topp