• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

mhgard

Panerai
2-Faktor
Hehe, en riktig Rolex är väl tillverkad av Rolex, svårare är det inte. Själv har jag snarare det omvända problemet med mina flickaktiga 16cm handleder.

I vilken prisklass ligger Date? Sällan man ser dem till salu.
 

jerik

Omega
Hehe, en riktig Rolex är väl tillverkad av Rolex, svårare är det inte. Själv har jag snarare det omvända problemet med mina flickaktiga 16cm handleder.

I vilken prisklass ligger Date? Sällan man ser dem till salu.
Jag gav 15 500 för min. Då ingick originalbox och en del papper. Ska vara servad för tre år sedan. Ingen aning om det var ett bra pris, men uppnåeligt för mig.
 

jerik

Omega
Tycker jag låter som ett mycket bra pris!
Det var en bekant till mig. Lite kompispris kanske? Han har köpt en båt av mig förr till bra pris och gillar, enligt egen utsago, inte att sälja över internet. Så möjligen var det ett bra pris, men hur bra vet jag inte. Date ligger nog ganska lågt i pris, just för att många inte ser den som en riktig Rolex, vad jag har förstått.

Men det ger ju fördeleln att de blir billigare om man gillar dem.
 

Kai Kobra

Cartier
2-Faktor
Det var en bekant till mig. Lite kompispris kanske? Han har köpt en båt av mig förr till bra pris och gillar, enligt egen utsago, inte att sälja över internet. Så möjligen var det ett bra pris, men hur bra vet jag inte. Date ligger nog ganska lågt i pris, just för att många inte ser den som en riktig Rolex, vad jag har förstått.

Men det ger ju fördeleln att de blir billigare om man gillar dem.
Man kan ju då undra vad som skulle kategoriseras som en "riktig Rolex"? Varför öht räkna bort serier som tex OP och Date? Är nog vanligare att Tudor har stämpeln som just fattigmans-Rolex (vilket man också kan tycka en del om).:)
 
Man kan ju då undra vad som skulle kategoriseras som en "riktig Rolex"? Varför öht räkna bort serier som tex OP och Date? Är nog vanligare att Tudor har stämpeln som just fattigmans-Rolex (vilket man också kan tycka en del om).:)
Att tala om "riktig" Rolex på det sättet är bara snömos. Alla klockor som tillverkas av Rolex är riktiga. Ibland kallas OP för en instegsmodell pga priset, det är i sådant fall en bättre benämning.
 

jerik

Omega
Man kan ju då undra vad som skulle kategoriseras som en "riktig Rolex"? Varför öht räkna bort serier som tex OP och Date? Är nog vanligare att Tudor har stämpeln som just fattigmans-Rolex (vilket man också kan tycka en del om).:)

Att tala om "riktig" Rolex på det sättet är bara snömos. Alla klockor som tillverkas av Rolex är riktiga. Ibland kallas OP för en instegsmodell pga priset, det är i sådant fall en bättre benämning.
Begreppet "ingen riktig" förekommer väl i många olika sammanhang. Många tycker ju att Porsche Cayman inte är en riktig Porsche. För att inte tala om 924 och Ferrari Dino. Idag tycker många BMW-fantaster att framhjulsdrivna 2-serien inte är riktiga BMW.

Det handlar väl om att något inte stämmer med traditionen, men kanske också att fel personer köper dem? Vad vet jag?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
PSX_20161110_113406.jpg
Livet är inte superkomplicerat just nu.
 

christer12

Cartier
Det har blivit lite väl många Omegor och tycker det nu är dags för en Rolex. Gillar lite mindre klockor och känner att en Datejust med jubilee skulle passa in bra bland befintliga klockor.

Då jag inte alls kan Rolex är jag tacksam för all hjälp jag kan få. Gillar vintage så en Datejust från 60-80 tal är nog det jag ska ha. Något speciellt man ska tänka på? Antar att det är 1601/1603 som är aktuell ref och på dessa finns väl inte quickset av datum? När kom det?

Det finns en på Tradera just nu, hur verkar den? http://www.tradera.com/item/190120/268988244/rolex-datejust-vintage-ref-1603
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det har blivit lite väl många Omegor och tycker det nu är dags för en Rolex. Gillar lite mindre klockor och känner att en Datejust med jubilee skulle passa in bra bland befintliga klockor.

Då jag inte alls kan Rolex är jag tacksam för all hjälp jag kan få. Gillar vintage så en Datejust från 60-80 tal är nog det jag ska ha. Något speciellt man ska tänka på? Antar att det är 1601/1603 som är aktuell ref och på dessa finns väl inte quickset av datum? När kom det?

Det finns en på Tradera just nu, hur verkar den? http://www.tradera.com/item/190120/268988244/rolex-datejust-vintage-ref-1603
Ser bra ut och priset är ju faktiskt klart attraktivt! Framgår inte hur servicebehovet är. Det är väl det främsta du ska se upp med.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Då har man till slut blivit vuxen och äntligen investerat i denna ikon :)

IMG_4892.JPG

Nu får jag också vara med här
Rolex.jpg
Stort grattis - och välkomna!

Det har blivit lite väl många Omegor och tycker det nu är dags för en Rolex. Gillar lite mindre klockor och känner att en Datejust med jubilee skulle passa in bra bland befintliga klockor.

Då jag inte alls kan Rolex är jag tacksam för all hjälp jag kan få. Gillar vintage så en Datejust från 60-80 tal är nog det jag ska ha. Något speciellt man ska tänka på? Antar att det är 1601/1603 som är aktuell ref och på dessa finns väl inte quickset av datum? När kom det?

Det finns en på Tradera just nu, hur verkar den? http://www.tradera.com/item/190120/268988244/rolex-datejust-vintage-ref-1603
Jag är inte hundra men jag har för mig att quickset kom iom de femsiffriga referenserna. Jag har en 16030 och den har quickset, som för övrigt är en sjukt vettig funktion om man som jag har flera klockor men ingen winder.

Edit: Såg att klockan i annonsen aldrig blev såld - bjöd du eller släppte du den?
 
Topp