• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ah, okej. Surt. Men det kommer flera. Är nere i Abu Dhabi och köpte min 16030 här, efter en hel del prutande, för 18 500:-. Dock är länken sisådär, men klockan är fin som bara den =)
PSX_20161103_195306.jpg
PSX_20161105_153608.jpg
PSX_20161110_113406.jpg
Det var väl ändå ett kanonpris? Fyfan DJs börjar ju gå för hutlösa summor nu. Iaf annonseras de ut för hutlösa summor.

Följdfråga, kan man "enkelt" byta ut en stålbezel till vitguld på 16030?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är det roligare med en modern Datejust än en Sub? Funderar över min framtida klocksamling och känner att det finns betydligt mer intressanta dykare hos andra tillverkare så jag överväger att flippa Subben för en Datejust och sen komplettera med 1-2 dykare, kronografer eller liknande från andra tillverkare, typ Omega eller Zenith. Att bygga basen på en Subb och komplettera med roligare sportiga dressare från andra tillverkade verkar svårare. Eller tänker jag fel?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Är det roligare med en modern Datejust än en Sub? Funderar över min framtida klocksamling och känner att det finns betydligt mer intressanta dykare hos andra tillverkare så jag överväger att flippa Subben för en Datejust och sen komplettera med 1-2 dykare, kronografer eller liknande från andra tillverkare, typ Omega eller Zenith. Att bygga basen på en Subb och komplettera med roligare sportiga dressare från andra tillverkade verkar svårare. Eller tänker jag fel?

Datejust är ju aldrig fel, klassisk modell med mängder av konfigurationer. Jag skulle absolut köra på en modern DJ som bas och handla något annorlunda vid sidan av typ Zenith Chrono och/eller SMP-C beroende på budget. Blir en skön bredd!

Sub är dock alltid grym!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Datejust är ju aldrig fel, klassisk modell med mängder av konfigurationer. Jag skulle absolut köra på en modern DJ som bas och handla något annorlunda vid sidan av typ Zenith Chrono och/eller SMP-C beroende på budget. Blir en skön bredd!

Sub är dock alltid grym!
Exakt min tanke. Subben är ju alltid grym men låt säga att man har subben som dykarbas, vilken sportig icke Rolex-dressare skulle man då välja? Jag är ju ett stort fan av Aqua Terra men den är något för stor för att vara en smidig dressare att gömma under manchetten på vardagarna.
 

Zalath

Panerai
Exakt min tanke. Subben är ju alltid grym men låt säga att man har subben som dykarbas, vilken sportig icke Rolex-dressare skulle man då välja? Jag är ju ett stort fan av Aqua Terra men den är något för stor för att vara en smidig dressare att gömma under manchetten på vardagarna.
Som vardagsklocka till vårdad klädsel är ju DJ nästan oslagbar. Möjligtvis med konkurrens från Explorer, beroende på hur klädseln ser ut i övrigt. Aqua Terra hade varit ett riktigt bra alternativ om den var lite smalare. Är det inte dags för Omega att slimma ned den lite och kanske skippa glasbotten? Får väl se om det blir en uppdaterad AT-DD till Basel kanske.

Ett annat alternativ är ju en vanlig dressare. Typ en Orient Bambino eller liknande i stål. Superbilligt och elegant. Eller en Tank eller Reverso, men då blir det genast lite dyrare. Som vardagsklocka är DJ/Exp svårslagen. :)

Edit: Eller det finns ju eventuellt en annan klocka som skulle kunna konkurrera med en DJ, en OQ-DJ!
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Är det roligare med en modern Datejust än en Sub? Funderar över min framtida klocksamling och känner att det finns betydligt mer intressanta dykare hos andra tillverkare så jag överväger att flippa Subben för en Datejust och sen komplettera med 1-2 dykare, kronografer eller liknande från andra tillverkare, typ Omega eller Zenith. Att bygga basen på en Subb och komplettera med roligare sportiga dressare från andra tillverkade verkar svårare. Eller tänker jag fel?

Håller med dig! Rolex datejust tillsammans med en omega seamaster 300 master co-axial :hungry:
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Är det roligare med en modern Datejust än en Sub? Funderar över min framtida klocksamling och känner att det finns betydligt mer intressanta dykare hos andra tillverkare så jag överväger att flippa Subben för en Datejust och sen komplettera med 1-2 dykare, kronografer eller liknande från andra tillverkare, typ Omega eller Zenith. Att bygga basen på en Subb och komplettera med roligare sportiga dressare från andra tillverkade verkar svårare. Eller tänker jag fel?
I min värld är Suben inte tillräckligt rolig för att vara vardagsklocka. Jag kör själv med en 16710 istället, i min bok världens snyggaste vardagsklocka - men jag är ju en aning partisk ;) Har du funderat i de banorna? Boetten är ju lite nättare och därmed blir klockan inte så bitig. Sen kan man komplettera med lite annat kul, gärna lite mer obskyra saker.
PSX_20160517_101450.jpg
PSX_20161105_153608.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
I min värld är Suben inte tillräckligt rolig för att vara vardagsklocka. Jag kör själv med en 16710 istället, i min bok världens snyggaste vardagsklocka - men jag är ju en aning partisk ;) Har du funderat i de banorna? Boetten är ju lite nättare och därmed blir klockan inte så bitig. Sen kan man komplettera med lite annat kul, gärna lite mer obskyra saker.
PSX_20160517_101450.jpg
PSX_20161105_153608.jpg
Mja, den är fin. Det springer iväg så mycket om man ska ha en fin variant med SEL dock. Utan SEL är helt ointressant, är inte särskilt romantisk till gamla klockor i övrigt. Dessutom tycker jag att claspen är hiskeligt ful på äldre Rolex.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kolla Chrono24, finns många begagnade inom EU för 45000kr.
Inte om man vill ha 116234 med blå tavla och jubilee :/ Kan möjligen tänka mig en 116200 med jubilee och blå tavla också men misstänker att det finns risk att man känner sig besviken efter ett tag och inte helt nöjd för att det inte blev den "optimala" klockan :) Har dammsugit på Chrono24 (och de begagnatsidor jag kunde komma på) men otroligt tunt om man inte vill ha en vit- eller silvertavla.

Vill ha en relativt ny klocka ska tilläggas.

Funderar någon att flippa sin, skriv gärna ;)
 

Zalath

Panerai
Inte om man vill ha 116234 med blå tavla och jubilee :/ Kan möjligen tänka mig en 116200 med jubilee och blå tavla också men misstänker att det finns risk att man känner sig besviken efter ett tag och inte helt nöjd för att det inte blev den "optimala" klockan :) Har dammsugit på Chrono24 (och de begagnatsidor jag kunde komma på) men otroligt tunt om man inte vill ha en vit- eller silvertavla.

Vill ha en relativt ny klocka ska tilläggas.

Funderar någon att flippa sin, skriv gärna ;)
Bättre att köpa en 116234 med vit tavla i så fall och sen byta senare än att köpa en 116200 och aldrig bli nöjd. Annars kan du ju testa att kontakta en gråis på C24 och fråga om de kan fiska upp en med blå tavla till dig. Lär nog inte vara något problem för någon av de etablerade.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Mja, får ju anta att den är polerad också iom. skicket och har varit inne för service men priset var ju bra, dock saknas cert vilket såklart reflekteras i det.
 
Topp