• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Zalath

Panerai
Nja, inte fullset och -200 istället för -234 drar ju ned det lite. Inte att det inte är ett okej pris, men tror inte Nicky blir nöjd med den i längden.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ändrar min fråga. Vet någon vart man kan få tag på en schysst jubilee eller oyster till en Tudor Date? 19mm om jag inte har fel.
 

Orson

Omega
2-Faktor
Orolig för att en jubileelänk med hidden clasp ska bli för stor då den inte har nån microjustering. Hur bär man sig då åt för att få den perfekt? 1,5 länkbit eller kör man helt enkelt på ett härligt "bilhandlarhäng"? Vad kostar då en sådan länkbit?
 
Orolig för att en jubileelänk med hidden clasp ska bli för stor då den inte har nån microjustering. Hur bär man sig då åt för att få den perfekt? 1,5 länkbit eller kör man helt enkelt på ett härligt "bilhandlarhäng"? Vad kostar då en sådan länkbit?
Testa dig fram! Jag hade spontant kört på klassiskt häng om den inte är allt för mycket..
 

Orson

Omega
2-Faktor
Hade ju kunnat göra det men, blir ju lite av en chansning då jag bor där jag bor och inte kan fara in och testa en hos AD. Sist jag var in hos Nymans så hade dom tyvärr inga med jubilee inne.
Lagomt matigt för en länk bit :wideyed:
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
cpt_1479323957828.jpg

116200
 
D

Deleted member 4412

Guest
Suget efter en DJ, vit tavla, har blivit stort nu. Alldeles fööör stort haha. Står lite i valet o kvalet mellan en 1601 eller en 116200(vill ha slät stål ring på den nya).
@Ernesto , jag gillade ju verkligen din 116200 de få dagar du körde med vit tavla så gärna någre mer bilder på den;)
Och ni (få) med en vit-tavlad 1601 ( ja, jag gillar den reffen på vitguldsring), upp med bilder!!!
 
D

Deleted member 4412

Guest
Om det blir en 116200 så vill jag nog ha den på superjubilee, blir lite trist med oysterlänk o vit tavla..
Och jag har nu kört dykare i stort sett så länge jag haft en klocka så känner nu att det är dags att gå ner i size. Men om det blir en 1601 så blir det nog även en Tudor BB som toolig komplement, blir det en 116200 så är den ju både dressig OCH toolig (tät):)
Blå tavla går bort då frugan har en blåtavlad 114200 (husvagns-varning)..
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Suget efter en DJ, vit tavla, har blivit stort nu. Alldeles fööör stort haha. Står lite i valet o kvalet mellan en 1601 eller en 116200(vill ha slät stål ring på den nya).
@Ernesto , jag gillade ju verkligen din 116200 de få dagar du körde med vit tavla så gärna någre mer bilder på den;)
Och ni (få) med en vit-tavlad 1601 ( ja, jag gillar den reffen på vitguldsring), upp med bilder!!!

Fick nya tavlan så fort så jag har har bara en bild på den vita...

image.jpeg


Min 1601 från 1964 som var silver med sunburst från början har annars blivit nästan helt matt och lite krämig i olika ljus. Kanske kan det vara något med en gammal? Inte ofta riktigt vita dyker upp.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Om det blir en 116200 så vill jag nog ha den på superjubilee, blir lite trist med oysterlänk o vit tavla..
Och jag har nu kört dykare i stort sett så länge jag haft en klocka så känner nu att det är dags att gå ner i size. Men om det blir en 1601 så blir det nog även en Tudor BB som toolig komplement, blir det en 116200 så är den ju både dressig OCH toolig (tät):)
Blå tavla går bort då frugan har en blåtavlad 114200 (husvagns-varning)..
Superjubilee är det rätta på en 116200, i mitt tycke:)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Sjukt svårt det där vilken man ska köra på och vilken kombination som är bäst. 116200 ska iaf absolut inte vara på oyster men frågan är om 116200 på jubilee eller 116234 på oyster eller jubilee är den optimala datejusten. Jag har länge tänkt att 116234 med jubilee är den perfekta datejusten men samtidigt undrar jag lite ibland om fluted bezel med jubilee gör att klockan ser lite....gubbigare ut? Det borde ju vara tvärtom.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Sjukt svårt det där vilken man ska köra på och vilken kombination som är bäst. 116200 ska iaf absolut inte vara på oyster men frågan är om 116200 på jubilee eller 116234 på oyster eller jubilee är den optimala datejusten. Jag har länge tänkt att 116234 med jubilee är den perfekta datejusten men samtidigt undrar jag lite ibland om fluted bezel med jubilee gör att klockan ser lite....gubbigare ut? Det borde ju vara tvärtom.
Tycker att det blir väldigt mycket intryck med fluted och jubilee. Men det är en smaksak förstås.
 

Zalath

Panerai
Sjukt svårt det där vilken man ska köra på och vilken kombination som är bäst. 116200 ska iaf absolut inte vara på oyster men frågan är om 116200 på jubilee eller 116234 på oyster eller jubilee är den optimala datejusten. Jag har länge tänkt att 116234 med jubilee är den perfekta datejusten men samtidigt undrar jag lite ibland om fluted bezel med jubilee gör att klockan ser lite....gubbigare ut? Det borde ju vara tvärtom.
Nädå. 34 med jubilee är det enda rätta. Det vet du! Däremot kan kanske 116200 fungera på oyster eftersom den ändå inte ser ut som en DJ. Lite som OP är grym på oyster.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Är inte hela grejen med en datejust att den ska vara lite gubbig? ;) Det behöver ju inte vara en dålig grej att se hunkig och världsvan ut.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är inte hela grejen med en datejust att den ska vara lite gubbig? ;) Det behöver ju inte vara en dålig grej att se hunkig och världsvan ut.
Det är det jag tycker är fördelen med nyare Datejusts, när boetten är lite kraftigare ser de modernare och fräschare ut. Nu kanske mina åsikter framstår som starka dock, självklart är även äldre Datejusts fina.
 
Topp