• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Tuktuk

Patek
2-Faktor
IMG_1757.JPG
Elegant, var ordet :)
 

Perkf

Omega
Efter lite moget övervägande så har jag kommit fram till att jag skulle vilja ha datejust o då gärna från mitt födelse år för det tänkte att jag skulle
kunna vara en rolig grej (75). vad är ett rimligt pris för en pjäs i ett gott skick från den tiden ? är ny i klockvärlden,
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
1975 betyder fyrsiffrig ref, och på länk får du räkna med 20-25 tkr beroende på skick och service, skulle jag tro. Kanske upp mot 27-28t om riktigt bra ex.
 

Guden

Cartier
Utan länk börjar dom på 12.000 kr (äldre fyrsiffrig referens). Se t ex Gripenbro.se
Med länk ligger dom mellan 14-16.000 kr

Dom nyare med quick set datum l(femsiffrig referens) ligger vanligen mellan 17-19.000 kr här på Klocksnack.
Oh.. När man börjar läsa tråden från början..
Väldigt trevlig prisutveckling. Skönt för er som hade ett lager av dem då (vilken Rolex som helst egentligen). :)
FAN
 

Ziegbahn

Breitling
Här är min Datejust 36, 116234, tillika första Rolex. Hade velat i typ 2 år om jag skulle satsa på 36mm, kändes lite futtigt först när jag provade i butik, har annars en Omega seamaster 41mm som daily beater så är en viss skillnad i size att vänja sig vid.
Valde oysterlänken för att få den lite sportigare och mer allround. Tycker även den senaste versionen Datejust med bredare lugs gör att den känns lite fetare än 36mm. Tanken är att sälja Omegan och köra denna Datejust som daily beater tills vidare.
Sitter bra på min 16,5 cm handled.

IMG_1309.JPG
 
Här är min Datejust 36, 116234, tillika första Rolex. Hade velat i typ 2 år om jag skulle satsa på 36mm, kändes lite futtigt först när jag provade i butik, har annars en Omega seamaster 41mm som daily beater så är en viss skillnad i size att vänja sig vid.
Valde oysterlänken för att få den lite sportigare och mer allround. Tycker även den senaste versionen Datejust med bredare lugs gör att den känns lite fetare än 36mm. Tanken är att sälja Omegan och köra denna Datejust som daily beater tills vidare.
Sitter bra på min 16,5 cm handled.

IMG_1309.JPG
Sitter som en smäck på dig, bra val och grattis :)
 

WilleK

Omega
Här är min Datejust 36, 116234, tillika första Rolex. Hade velat i typ 2 år om jag skulle satsa på 36mm, kändes lite futtigt först när jag provade i butik, har annars en Omega seamaster 41mm som daily beater så är en viss skillnad i size att vänja sig vid.
Valde oysterlänken för att få den lite sportigare och mer allround. Tycker även den senaste versionen Datejust med bredare lugs gör att den känns lite fetare än 36mm. Tanken är att sälja Omegan och köra denna Datejust som daily beater tills vidare.
Sitter bra på min 16,5 cm handled.

IMG_1309.JPG

Grymt val! Min på Jubilee hälsar ;)
IMG_4369.JPG
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Här är min Datejust 36, 116234, tillika första Rolex. Hade velat i typ 2 år om jag skulle satsa på 36mm, kändes lite futtigt först när jag provade i butik, har annars en Omega seamaster 41mm som daily beater så är en viss skillnad i size att vänja sig vid.
Valde oysterlänken för att få den lite sportigare och mer allround. Tycker även den senaste versionen Datejust med bredare lugs gör att den känns lite fetare än 36mm. Tanken är att sälja Omegan och köra denna Datejust som daily beater tills vidare.
Sitter bra på min 16,5 cm handled.

IMG_1309.JPG
Snygg! En sån skulle jag också välja om jag köpte en nyare DJ.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Här är min Datejust 36, 116234, tillika första Rolex. Hade velat i typ 2 år om jag skulle satsa på 36mm, kändes lite futtigt först när jag provade i butik, har annars en Omega seamaster 41mm som daily beater så är en viss skillnad i size att vänja sig vid.
Valde oysterlänken för att få den lite sportigare och mer allround. Tycker även den senaste versionen Datejust med bredare lugs gör att den känns lite fetare än 36mm. Tanken är att sälja Omegan och köra denna Datejust som daily beater tills vidare.
Sitter bra på min 16,5 cm handled.

IMG_1309.JPG

Riktigt snyggt! DJ ska vara 36 mm så bra val :)
 

Igge

Panerai
Här är min Datejust 36, 116234, tillika första Rolex. Hade velat i typ 2 år om jag skulle satsa på 36mm, kändes lite futtigt först när jag provade i butik, har annars en Omega seamaster 41mm som daily beater så är en viss skillnad i size att vänja sig vid.
Valde oysterlänken för att få den lite sportigare och mer allround. Tycker även den senaste versionen Datejust med bredare lugs gör att den känns lite fetare än 36mm. Tanken är att sälja Omegan och köra denna Datejust som daily beater tills vidare.
Sitter bra på min 16,5 cm handled.

IMG_1309.JPG

Bra val. Ge det ett par dagar så lovar jag att du inte kommer att tycka den är för liten utan perfekt.
 

Ftira

Omega
När jag nu postar mitt första inlägg så ser jag att jag smygläst på forumet sedan mars 2015. Har under tiden samlat på mig några dressare från Omega och känner mig redo för min första Rolex: en DJ 1601 på jubilee är given.

Trodde det skulle vara lätt att få tag på en av de vanligaste Rolex-modellerna men har letat ett bra tag och hittar inget intressant på svenska auktionssidor. Det har kommit upp två på Köp & Sälj men de försvann snabbt. Suget har tagit över och jag har börjat acceptera de lite högre priserna på Chrono24…

Jag bor i Madrid och hittade en butik som har två 1601:

http://www.ancienne.es/en/rolex-datejust-1601-02355/
http://www.ancienne.es/en/rolex-datejust-1601-02140/

Det är inte mycket information utöver bilderna så uppskattar hjälp med bedömning av skicket. Den första är på oysterlänk så om säljaren inte går med på att byta till jubilee så lutar det åt nummer två. Vad är grejen med den lite gulfärgade bezeln? Charmigt opolerad eller bara misskött? Vilken skulle ni välja, om någon? Får se klockorna IRL på måndag men vore schyst att veta förhandlingsläget :)
 

Erik.W

Omega
Min åsikt är att DJ är den modell som har klarat rolex "modernisering" bäst. Visst är vintagemodellerna charmiga men inte lika överlägsna den moderns djn på samma sätt som övriga sportrollar.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Min åsikt är att DJ är den modell som har klarat rolex "modernisering" bäst. Visst är vintagemodellerna charmiga men inte lika överlägsna den moderns djn på samma sätt som övriga sportrollar.
Förstår inte riktigt vad det menar? Om innebörden är att den nya DJn är finare än den gamla är vi gravt oense. Gillar också den nya men anser att den gamla är överlägsen. Om du menar att den nya slår de nya modellerna av Sub och GMT så är jag mer i din ringhörna :)
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Är glad att kunna bidra med en bild i denna tråd och inte bara sitta och suktande titta på andras DJs. Plockade upp en 116234 när jag var i Barcelona på semester för ett par veckor sedan. Trodde alltid min första DJ skulle bli en med vit tavla men när jag hade möjligheten att jämföra silvertavlan med den vita sida vid sida blev valet ganska lätt då jag tyckte det fanns ett helt annat liv och lyster i silvertavlan. Den blå tavlan är lika bra (om inte t.o.m. bättre) den men eftersom silver är lättare att matcha med kläder fick det bli den. Kommer nog att komplettera med den blå tavlan vid ett senare tillfälle skulle jag tro.

Foto.jpg
 
Topp