• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

galácticon

Patek
2-Faktor
Är glad att kunna bidra med en bild i denna tråd och inte bara sitta och suktande titta på andras DJs. Plockade upp en 116234 när jag var i Barcelona på semester för ett par veckor sedan. Trodde alltid min första DJ skulle bli en med vit tavla men när jag hade möjligheten att jämföra silvertavlan med den vita sida vid sida blev valet ganska lätt då jag tyckte det fanns ett helt annat liv och lyster i silvertavlan. Den blå tavlan är lika bra (om inte t.o.m. bättre) den men eftersom silver är lättare att matcha med kläder fick det bli den. Kommer nog att komplettera med den blå tavlan vid ett senare tillfälle skulle jag tro.

Foto.jpg

Stort grattis och välkommen i klubben :)
 
  • Like
Reactions: Nic

andersius

Breitling
Är glad att kunna bidra med en bild i denna tråd och inte bara sitta och suktande titta på andras DJs. Plockade upp en 116234 när jag var i Barcelona på semester för ett par veckor sedan. Trodde alltid min första DJ skulle bli en med vit tavla men när jag hade möjligheten att jämföra silvertavlan med den vita sida vid sida blev valet ganska lätt då jag tyckte det fanns ett helt annat liv och lyster i silvertavlan. Den blå tavlan är lika bra (om inte t.o.m. bättre) den men eftersom silver är lättare att matcha med kläder fick det bli den. Kommer nog att komplettera med den blå tavlan vid ett senare tillfälle skulle jag tro.

Foto.jpg
Grattis till vacker DJ måste även få påpeka att din skjorta inte heller ser så dum ut, får man fråga vad det är för en?
 

Saturn

Omega
Med risk för att ställa en fråga som tidigare frågats; Vad är den skillnaden på en 1601 och en 1603? Samt vilken av dessa två modeller är mest prisvärd om man är sugen på en första "riktig" klocka?
 

kalas

Breitling
Med risk för att ställa en fråga som tidigare frågats; Vad är den skillnaden på en 1601 och en 1603? Samt vilken av dessa två modeller är mest prisvärd om man är sugen på en första "riktig" klocka?

1601 har "fluted" glasring i vitguld (eller gulguld), 1603 har "engine turned" glasring i stål. Det är helt upp till vad du tycker är snyggast. Bildgoogla och se vilken du gillar mest. Båda är fina, jag tror att du blir nöjd oavsett.

Min uppfattning är att 1601 är lite mer poppis och förmodligen lite dyrare, men förmodligen mer lättsåld. Prisskillnaden är inte så stor jämfört med priset, någon tusenlapp eller två kanske. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar här.

Det finns några andra varianter också, t.ex. 1600 som har slät stålring. Sen finns har du ju de senare fem- och sexsiffriga referenserna, men jag antar att det är fyrsiffrigt som gäller eftersom det var det du frågade om.
 

Saturn

Omega
1601 har "fluted" glasring i vitguld (eller gulguld), 1603 har "engine turned" glasring i stål. Det är helt upp till vad du tycker är snyggast. Bildgoogla och se vilken du gillar mest. Båda är fina, jag tror att du blir nöjd oavsett.

Min uppfattning är att 1601 är lite mer poppis och förmodligen lite dyrare, men förmodligen mer lättsåld. Prisskillnaden är inte så stor jämfört med priset, någon tusenlapp eller två kanske. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar här.

Det finns några andra varianter också, t.ex. 1600 som har slät stålring. Sen finns har du ju de senare fem- och sexsiffriga referenserna, men jag antar att det är fyrsiffrigt som gäller eftersom det var det du frågade om.

Okej, då är jag med! Båda har ju sin charm såklart men nu i efterhand när man kollar på det är ju 1601:an lite mer krisp ;)
 

Ftira

Omega
Håller med, 1601 mer eftertraktad och brukar gå för någon tusenlapp mer än 1603.

FullSizeRender-1.jpeg


Fascinerande att klockor kan åldras på så olika sätt. Samma modell (1601, silver dial) men enl säljaren har den till höger fått regelbunden service och polerats medan den till vänster inte fått lika mycket kärlek. Inte bästa kvalitet på bilden men bezeln var nästan som gulguld och tavlan mer gyllene än silvrig.

Det tar emot att säga men jag föredrar den polerade men en DJ ska så klart vara på jubilee:) Då båda var på originallänk så blev det ingen affär den här gången.
 

Ftira

Omega
Kan f.ö. rekommendera ancienne.es (finns även på C24). Ett tiotal DJ inne just nu och klockorna är servade och kommer med ett års garanti. Har besökt butiken några ggr - trevlig och kompetent personal. Tillskillnad från vissa på C24 så var det nästan för ärliga/dåliga bilder på hemsidan för klockorna jag kollade på var klart snyggare IRL.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Är det någon av er som sitter på den nya Datejust 41 (2016)? Verkar då väldigt smarrig! Inte speciellt dressig kanske, mer sportig.
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Är glad att kunna bidra med en bild i denna tråd och inte bara sitta och suktande titta på andras DJs. Plockade upp en 116234 när jag var i Barcelona på semester för ett par veckor sedan. Trodde alltid min första DJ skulle bli en med vit tavla men när jag hade möjligheten att jämföra silvertavlan med den vita sida vid sida blev valet ganska lätt då jag tyckte det fanns ett helt annat liv och lyster i silvertavlan. Den blå tavlan är lika bra (om inte t.o.m. bättre) den men eftersom silver är lättare att matcha med kläder fick det bli den. Kommer nog att komplettera med den blå tavlan vid ett senare tillfälle skulle jag tro.

Foto.jpg
Grattis till en härlig DJ på Jubilee.
 
  • Like
Reactions: Nic

WilleK

Omega
Feltryck på boken? "Marktnaden"... Eller super rare litterär juridik-gral?

Har för mig att hela första trycket av denna bok trycktes fel på framsidan ;) Kan tänka mig att tryckeriet åkte på en smått arg professor efter den tabben. Men som den student man är ser man ju till att skaffa ett beggat exemplar. Så får leva med "aktiemarktnaden" :)
 

Richard1987

Panerai
Vart hittar man en fin jubileelänk till en Rolex DJ 1601:a från 1969 och vad ligger priserna på? Någon som har koll på vad länken ska ha för märkning etc?
 
Topp