• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Maxmoritz

Breitling
2-Faktor
Tjena jag har en datejust 16220 som jag köpte för 29 000 i oktober . Jag undrar vad jag har för bytesvärde med den och vad jag ska betala mellan för att byta upp mig till en gmt2 eller en sub ? Tack på förhand
 

Bilagor

  • IMG_3103.PNG
    IMG_3103.PNG
    184.1 KB · Visningar: 120
  • IMG_3104.PNG
    IMG_3104.PNG
    197.8 KB · Visningar: 115
  • IMG_3102.PNG
    IMG_3102.PNG
    234.5 KB · Visningar: 113

galácticon

Patek
2-Faktor
Tjena jag har en datejust 16220 som jag köpte för 29 000 i oktober . Jag undrar vad jag har för bytesvärde med den och vad jag ska betala mellan för att byta upp mig till en gmt2 eller en sub ? Tack på förhand
Det där är extremt svårt att svara på. Bytesvärdet på din klocka är nog inte mer än det du gav. En sub kan du få från ~40k och uppåt beroende på ref. För en GMT är det väl från ~45k och uppåt.
 

marlin

Breitling
Nån som kan tipsa om vart jag hittar en fin 16030 helst med jubile länk och tuxedo svart/silver tavla? Har letat efter de ett tag nu
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Är det någon av er som sitter på den nya Datejust 41 (2016)? Verkar då väldigt smarrig! Inte speciellt dressig kanske, mer sportig.
Nej, men har testat den vid flertalet tillfällen. Testade Rose-TT och blev lite förtjust. Ligger väldigt bra på handleden. Nätt och bra.
Men den har sina nackdelar, typ siffrorna på tavlan, oklassisk storlek (om man nu ska vara konservativ) och lite konstigt med låsbytet.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Nej, men har testat den vid flertalet tillfällen. Testade Rose-TT och blev lite förtjust. Ligger väldigt bra på handleden. Nätt och bra.
Men den har sina nackdelar, typ siffrorna på tavlan, oklassisk storlek (om man nu ska vara konservativ) och lite konstigt med låsbytet.
Intressant! Tycker den ser fin ut för att den är lite avvikande, just med storleken och siffrorna på tavlan. Låset tycker jag ser oldschool-snyggt ut.
 

Falken

Panerai
Vilka är korrekta endlinks till en 1601? Är det 55 för de äldre och 555 för ca 80-tal och framåt? För och nackdelar med dessa samt länkarna 62510 vs 6251?
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Vilka är korrekta endlinks till en 1601? Är det 55 för de äldre och 555 för ca 80-tal och framåt? För och nackdelar med dessa samt länkarna 62510 vs 6251?
Har för mig att 1601 likt 5513 levererades både med solid(62510, 555) och vikt(6251, 55) länk så det är väl årtalet då som bestämmer vilken som är korrekt. Den äldre skulle jag sägas upplevs som mer rasslig men kanske även mer "genuin".
 
Jag hade ambitionen att kunna posta i denna tråd för första gången som DJ ägare idag. Tyvärr blev det inte så. På mitt stamlokus Rob var det sorgligt tomt på hyllorna, troligen pga rånet. Så där fanns ingen 36:a med räfflad ring på jubelee som jag bespetsat mig på. Så inte heller på Nymans. På Krons fanns en men där var det stenhårt listpriset som gällde så det blir att avvakta. Nåja den som väntar på något gott...
 

MaxAnd

Omega

Yrsnö

Cartier
Är på jakt efter en 1601 och vill kunna referera dem mot vad som anses vara korrekt för referensen, Finns det något tidlinje för datejust likt den som finns för GMT?
 

Falken

Panerai
Var in hos en urmakare idag då jag ville få mina ändlänkar lite tillböjda. De ville de inte göra utan kunde tänka sig att beställa hem nya passande. Men till min förvåning behövde de då hålla klockan för att kunna få till rätt då de inte finns i produktion längre? Jag poängterade att det var 55 ändlänkar... Har jag missat något eller varför skulle det inte bara gå att beställa? Kändes ovärt att vara utan klockan i ca 1 månad så avvaktade istället :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Var in hos en urmakare idag då jag ville få mina ändlänkar lite tillböjda. De ville de inte göra utan kunde tänka sig att beställa hem nya passande. Men till min förvåning behövde de då hålla klockan för att kunna få till rätt då de inte finns i produktion längre? Jag poängterade att det var 55 ändlänkar... Har jag missat något eller varför skulle det inte bara gå att beställa? Kändes ovärt att vara utan klockan i ca 1 månad så avvaktade istället :)
Varför böjer du inte till dina själv bara om de är korrekta? Mycket enkelt ingrepp.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Försökte men fick inte till det riktigt. Vågar inte böja för mycket. Gick till en annan urmakare istället som fixade det på någon minut :) frågan kvarstår dock varför de måste hålla klockan?
Omöjligt att svara på, frågade du inte varför? Jag hade i alla fall inte lämnat kvar min klocka för detta. Det ska ju gå att köpa/beställa lösa ändlänkar utan att du ens kommer in med en klocka.
 

Falken

Panerai
Omöjligt att svara på, frågade du inte varför? Jag hade i alla fall inte lämnat kvar min klocka för detta. Det ska ju gå att köpa/beställa lösa ändlänkar utan att du ens kommer in med en klocka.
Jo jag frågade varför. Fick till svars att det var pga att delarna inte fanns i produktion nu... förstår fortfarande inte vad de skulle kunna få ut för något mer av att min klocka ligger där...
 
Topp