• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

IMG_20170105_122804.jpg

Farsans gamla 16030 från 1980-talet. Köpt på Douglas Krook Ur innan Nymans Ur flyttade in på samma adress.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag satt och tittade på lite klockor igår, hittade en DJ2 och lade märke till att den inte hade roulettedatum.
Men sen satt jag och tänkte lite att det kanske var så att den varvar sina röda på andra dagar än min.

Så nu kommer min fråga, är det alltid samma svart är jämnt och rött ojämnt?
Kan det vara så att det är olika från modell till modell?
16200.jpg
2924828b_xxl.jpg
 

Yrsnö

Cartier
Det är äntligen dags att skaffa min första datejust(WOOHOO:D)! Hoppas på er hjälp då jag känner att det är ganska svårt att se vad som är korrekt eller ej på en 1601. Har spanat länge på den här då den har legat ute sedan i höstas: https://www.chrono24.com/rolex/datejust-1601--id5465163.htm

Vad tror ni om den?
Verkar allt stämma?
Några uppenbart utbytta delar?
Överpolerad?
Är priset ok, eller högt?

Alla svar jag kan få uppskattas stort :)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det är äntligen dags att skaffa min första datejust(WOOHOO:D)! Hoppas på er hjälp då jag känner att det är ganska svårt att se vad som är korrekt eller ej på en 1601. Har spanat länge på den här då den har legat ute sedan i höstas: https://www.chrono24.com/rolex/datejust-1601--id5465163.htm

Vad tror ni om den?
Verkar allt stämma?
Några uppenbart utbytta delar?
Överpolerad?
Är priset ok, eller högt?

Alla svar jag kan få uppskattas stort :)

Relativt dyr. Högra nedre bandhorn verkar fått sig en ordentlig smäll och sedermera polerats. Räkna in servicekostnad också.. för det priset plus service kan du hitta väldigt fina fyrsiffriga alternativt femsiffriga..
 

Barabom

Omega
Jag är inne på att komplettera med en datejust, eller kanske gå över till lillebror Tudor.
Vad anser ni om deras datejust eller daydate?
 

Yrsnö

Cartier
Relativt dyr. Högra nedre bandhorn verkar fått sig en ordentlig smäll och sedermera polerats. Räkna in servicekostnad också.. för det priset plus service kan du hitta väldigt fina fyrsiffriga alternativt femsiffriga..
Tack för feedbacken! Missa helt bandhornet, tänkte nog att de berodde på vinkeln men ser nu att det är jäkligt smalt...
Tror jag föredrar en fyrsiffrig framför en fem, gillar tavlan lite mer.

Tycker det har vart svårt att hitta något ute :(
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag är inne på att komplettera med en datejust, eller kanske gå över till lillebror Tudor.
Vad anser ni om deras datejust eller daydate?
Tudor Day Date är riktigt trevlig tycker jag. Finns ju även i lite större format om man föredrar det.
Det prismässiga steget upp till en Rolex DD är långt, så därför tycker jag att en Tudor DD är mer befogad än en Tudor Date.
 

Barabom

Omega
Tudor Day Date är riktigt trevlig tycker jag. Finns ju även i lite större format om man föredrar det.
Det prismässiga steget upp till en Rolex DD är långt, så därför tycker jag att en Tudor DD är mer befogad än en Tudor Date.
Ja jag tycker det jag med, är något med att få med dagen. Rekat lite och siktar in mig allt mer på en DD, otroligt roligt för den relativt låga prislappen jämförelsevis mot Rolex DD.
 

Oggs

Omega
2-Faktor
Finns det någon anledning att välja roulettedatum utöver estetiska skäl? Jag är lite nyfiken på om det fyller någon funktion eller varifrån och varför man började tillverka den typen av datumskiva. :)
 
Topp