• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena DJ experter! Jag har nästan bestämt mig att nästa klocka blir en DJ 36a med slät ring. Min fråga är vad är den stora skillnaden mellan 1600, 16000 och 116200? Kanske tom har missat någon ref?
 

marlun

Rolex
Tjena DJ experter! Jag har nästan bestämt mig att nästa klocka blir en DJ 36a med slät ring. Min fråga är vad är den stora skillnaden mellan 1600, 16000 och 116200? Kanske tom har missat någon ref?
De stora skillnaderna mellan 1600, 16200 och 116200 är att 1600 har piepan tavlor och plexiglas medans 16200 och 116200 har safir och platta tavlor. 116200 har en riktigt mysig länk med dolt spänne men den saknar tyvärr mikrojustering vilket de äldre referenserna har. Länkarna till 1600 och 16200 upplevs betydligt rassligare än till 116200. Rent estetiskt föredrar jag personligen 16200 av dem eftersom jag tycker att urtavlorna och boetten är snyggare, men de är alla riktigt fina klockor.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
De stora skillnaderna mellan 1600, 16200 och 116200 är att 1600 har piepan tavlor och plexiglas medans 16200 och 116200 har safir och platta tavlor. 116200 har en riktigt mysig länk med dolt spänne men den saknar tyvärr mikrojustering vilket de äldre referenserna har. Länkarna till 1600 och 16200 upplevs betydligt rassligare än till 116200. Rent estetiskt föredrar jag personligen 16200 av dem eftersom jag tycker att urtavlorna och boetten är snyggare, men de är alla riktigt fina klockor.
Tack!! :)
 

marlun

Rolex
Eftersom jag är i valet och kvalet om både modell och länk - pratar du oyster nu?
Oyster på datejust är hädelse! ;) Syftar på jubileumslänken. Mitt råd är att försöka få möjligheten att prova de olika modellerna och känna efter vilken man själv föredrar. Finns för- och nackdelar med samtliga referenser. Skulle jag ha en Datejust i rotation med andra klockor hade jag som tidigare nämnt valt 16200 men om man vill ha den som enda klocka tror jag att man får ut mer nöje av en 116200.
 

gorosen

Omega
IMG_7141.jpg

Sugen på att peta in en svart, alternativt vit, tavla med stickindex i denna lilla 16200. Som jag förstått det kostar det åtminstone 5-6000kr om det skall göras hos auktoriserad handlare. Vad får man i runda slängar pynta för en lös urtavla + byte hos en mindre urmakare? :)Har hittat priser från 2000 kr ända upp till 5000 kr när jag scannat Ebay och Chrono24...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_1689.JPG

Då jag inte är något proffs på Rolex har jag en fråga till er som är det... är detta Rolex eller Fulex?
Chefens dotter har tidigare sportat en fake DJ med quartzverk, stavindex, vit/stål. Jag kommenterade då detta med att jag trodde hon tjänade bra nog att sporta en äkta. Hon sa att hon plockat upp den i Vietnam och att den tickat på och hon egentligen inte är intresserad av klockor. Jag påpekade att imagen med Rolex endast kommer om man har äkta vara. Jag märkte att hon blev lite fundersam. Så, imorse såg jag denna ligga på bordet. Jag hade inte tid att varken fråga eller kolla närmare just då, man hann ta en bild. Nu är frågan, ska hon hissas eller fortsätta dissas? (Jag hann dock se att denna är en automat)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Den vita tavlan med romerska siffror är den snyggaste av dem alla. Däremot är oysterlänken min favorit för den är mer maskulin.
Ja den växer helt klart på mig, tänkt köra med den ett tag så blir det nog byte senare till förmodligen rosa eller blå tavla med stick dial. Jag gillar ju president på just DJ :) samt jag är ju tjej så det funkar ju ypperligt ;)
Men gillar även oyster såklart. Men det vill jag nog ha på en dykare..
 
Ja den växer helt klart på mig, tänkt köra med den ett tag så blir det nog byte senare till förmodligen rosa eller blå tavla med stick dial. Jag gillar ju president på just DJ :) samt jag är ju tjej så det funkar ju ypperligt ;)
Men gillar även oyster såklart. Men det vill jag nog ha på en dykare..
Menar du president och inte jubilee?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har hört talas om det. Men det var väll väldigt få som tillverkades och de är därmed eftertraktade och dyra idag?
Undrar om det inte var så att man bytade runt lite i butik. Ädelmetalls-DJ är hyfsat ovanligt, men det beror nog mer på att de är dyra jämfört m DD. De är inte superdyra jömfört m motsv dd, snarare billigare. Gick en sexsiffrig yg-DJ här för ngn månad sedan.

Passar på att påpeka att oyster på dd är gräsligt. Usch o fy!
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Snöat in mig på 116200 det senaste. Idag var jag inne på de olika ADs i Stockholm för att testa den på handleden. Tyvärr hade ingen ad den med blå tavla och stav-index. Men fick testa hur den kändes på. Detta blir absolut nästa köp, helt sjukt grym ju.

Testade en med rosa tavla
IMG_6836.JPG


Krons hade blå tavla men med lite is på, grym den med
IMG_6838.JPG
 
Topp