• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

nöt

Vacheron
2-Faktor
Finns det några roliga tavlor till en ny DJ som man inte kan se på Rolex hemsida? Har sett några bilder på vad som kan väljas men tänkte om det fanns fler.
 

M.Everest

Omega
IMG_1549.JPG


Date o nato, härlig kombination.
 

Joe

Omega
Haft en Date... men, synd efter 2 månader, blev av med den.. kändes för liten in i hand leden
 

M.Everest

Omega
Haft en Date... men, synd efter 2 månader, blev av med den.. kändes för liten in i hand leden
Jag kan hålla med om att den förvisso kan kännas liten ibland, inget negativt i den bemärkelsen, brukar dock snabbt vänja mig med storleken. Storlek på handled kan vara en avgörande faktor, har smala handleder, vilket hjälper till en hel del.

Däremot tycker jag inte storleks skillnaden är så fruktansvärd stor mellan en date och datejust vid en snabb första anblick, även om de kan skilja 2mm till storleken. Håller man dem sida vid sida och jämför, eller när man sätter på sig en 36mm så blir skillnaden betydligt mer kännbar.
 
Senast ändrad:

Joe

Omega
Jag kan hålla med om att den förvisso kan kännas liten ibland, inget negativt i den bemärkelsen, brukar dock snabbt vänja mig med storleken. Storlek på handled kan vara en avgörande faktor, har smala handleder, vilket hjälper till en hel del.

Däremot tycker jag inte storleks skillnaden är så fruktansvärd stor mellan en date och datejust vid en snabb första anblick, även om de kan skilja 2mm till storleken. Håller man dem sida vid sida och jämför, eller när man sätter på sig en 36mm så blir skillnaden betydligt mer kännbar.
>Ja, jag håller med, faktiskt, alla kompisar från andra klockforumet sa att det var lite överdrivet att "bara" sälja en Date pga 2mm skillnad.
helt sjuk
Men ändå gjorde jag det och sprang till en EXPII
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Hej
Nästa köp blir en dj.
Vad ska man tänka på vid köp av en begagnad för 20-25 kkr?
Kanske redan har avhandlats på någon av de 138 sidorna om då får någon gärna länka till det inlägget.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hej
Nästa köp blir en dj.
Vad ska man tänka på vid köp av en begagnad för 20-25 kkr?
Kanske redan har avhandlats på någon av de 138 sidorna om då får någon gärna länka till det inlägget.
Ett bra val!
Såklart bör man tänka på ev servicebehov. Räkna ca 4-7k beroende på vad som behöver fixas.
Länkens eventuella stretch, och överpolering/ojämn polering är annat att fundera kring.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
När jag har provat har det istället för beslut dykt upp fler alternativ. Jag vill fylla ett användningsområde mellan Day-daten och Explorern. Ett slags normalt kostymjobbsanvändande. Finare än bruksklockan Explorer men lite mer mer nedtonat än Day-date i GG när man träffar klienter. Fast egentligen har jag ju ett par vintageklockor som kan fylla den senare funktionen. Funderar främst på 1601, 116234 och 116200. Eller sälja allt och köpa en 118239. Men då får jag byta tråd.
Mycket talar för att jag helt enkelt inte är redo för ett beslut.
//B
 

Zalath

Panerai
När jag har provat har det istället för beslut dykt upp fler alternativ. Jag vill fylla ett användningsområde mellan Day-daten och Explorern. Ett slags normalt kostymjobbsanvändande. Finare än bruksklockan Explorer men lite mer mer nedtonat än Day-date i GG när man träffar klienter. Fast egentligen har jag ju ett par vintageklockor som kan fylla den senare funktionen. Funderar främst på 1601, 116234 och 116200. Eller sälja allt och köpa en 118239. Men då får jag byta tråd.
Mycket talar för att jag helt enkelt inte är redo för ett beslut.
//B
Om du kommer använda den mycket så 116234 eller 41-mm-varianten med Jubilee. Annars tycker jag DJ:n blir för lik en Explorer. Om det blir sällan och bara när du träffar kund kanske du ska titta på något helt annat, typ en Orient Bambino eller liknande, som är en snygg dressklocka men som inte är en Rolle..
 
Topp