• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Tack! Inte supermycket stretch, sett mycket värre. Sitter som siden runt handleden ;)

Min mobil dog i öken så du får screenshots från Instagram, KS ville inte ladda upp beskurna bilder så du får ta det svarta också. Tyvärr dålig skärpa när du zoomar pga screenshots :)

IMG_0176.PNG
IMG_0177.PNG
Ser välbevarad ut med inte så mycket stretch och den sitter ju riktigt snyggt!!!:). Märkligt filter ks har men bilderna är absolut tillräckliga och kronan på claspen är i god hälsa fortfarande!.:happyhappy: Bjuder på min Rolex Oyster Precision 6422 från 55 som ref:
IMG_3091.JPG

Inte världens bästa bild och den är inte nytagen....
 

hwuk551

Breitling
Hej KS!
En Rolex Datejust ref 16220 med slate grey urtavla och white gold bezel i mint condition från 1990, är 35000 för mycket för en sådan klocka? Box och papper medföljer.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tyvärr är det alldeles för dåliga bilder för att bedöma skicket på. 35k tycker jag ändå är lite högt. Tänk också på att tull och moms tillkommer. Då är den knappast prisvärd...
 

Sonos

Omega
Grymt fin!
Det blir inget problem vid ev service eller garantiärende om man låter icke ad göra det?
Vet inte om du fått svar på frågan än men enligt Nymans så om klockan skickas ner för service till Rolex så kan de/kommer de ta tavlan ifall den ej stämmer överens med klockan. T ex om det sitter en diatavla för en 116236 i en 116200. Men kan tänka mig att Nymans inte ens skickar ner klockan om nu så är fallet.
 

ClubSY

Omega
Hej alla!
Står inför köpet av min första Rolex. En ny datejust. Det jag bestämt mig för är halvguld, svart tavla, räfflad ring, diamanter, jubilee med lilla låset.

Däremot vet jag inte ang storleken. Innan var jag bombsäker på 41 tills jag provade 36 som kändes bättre på. Jag är förvånad att det inte pratas mer om val av storlek i tråden.

Vad har ni och varför?

Ny här så sorry om någonting låter som en färsking :)
 
Hej alla!
Står inför köpet av min första Rolex. En ny datejust. Det jag bestämt mig för är halvguld, svart tavla, räfflad ring, diamanter, jubilee med lilla låset.

Däremot vet jag inte ang storleken. Innan var jag bombsäker på 41 tills jag provade 36 som kändes bättre på. Jag är förvånad att det inte pratas mer om val av storlek i tråden
Därför att det råder koncensus om att 36 mm är den rätta storleken. ;)
 

Buffi

Panerai
På 116264 Turnograph, är det några större problem att köra en dial swap på dem?
Dvs, kan jag köpa en svart och sedan om jag känner för det köpa en vit dial på ebay (typ http://www.ebay.com/itm/i/222439639638 ), och ha en urmakare byta ut den vid nästa service? Några problem att göra det hos service hos AD?
 

Räven

Cartier
Hej alla!
Står inför köpet av min första Rolex. En ny datejust. Det jag bestämt mig för är halvguld, svart tavla, räfflad ring, diamanter, jubilee med lilla låset.

Däremot vet jag inte ang storleken. Innan var jag bombsäker på 41 tills jag provade 36 som kändes bättre på. Jag är förvånad att det inte pratas mer om val av storlek i tråden.

Vad har ni och varför?

Ny här så sorry om någonting låter som en färsking :)
Först och främst, kul att du kör halvguld. Det är en bra och viktig fråga du ställer inför ditt köp. Personligen föredrar jag 36 då proportionerna harmonierar bättre på den… och på min handled.
 

Tapiren

Cartier
Hej alla!
Står inför köpet av min första Rolex. En ny datejust. Det jag bestämt mig för är halvguld, svart tavla, räfflad ring, diamanter, jubilee med lilla låset.

Däremot vet jag inte ang storleken. Innan var jag bombsäker på 41 tills jag provade 36 som kändes bättre på. Jag är förvånad att det inte pratas mer om val av storlek i tråden.

Vad har ni och varför?

Ny här så sorry om någonting låter som en färsking :)

När du säger "lilla låset", vad syftar du på då, hidden clasp? Det finns väl bara på 36mm av någon anledning, rätta mig gärna om jag har fel. OM jag har rätt så är svaret givet; 36mm och hidden.

Grym klocka, jag hade köpt en halvguld 36mm med hidden clasp, även 36mm känns ganska rejäl, nästan så att den upplevs stor när jag jämför den med min 36mm datejust av äldre årsmodell.
 

ClubSY

Omega
Först och främst, kul att du kör halvguld. Det är en bra och viktig fråga du ställer inför ditt köp. Personligen föredrar jag 36 då proportionerna harmonierar bättre på den… och på min handled.

Exakt. Var inne på Nymans och provade 36 och slogs av hur mycket mer naturlig den kändes.
 

ClubSY

Omega
När du säger "lilla låset", vad syftar du på då, hidden clasp? Det finns väl bara på 36mm av någon anledning, rätta mig gärna om jag har fel. OM jag har rätt så är svaret givet; 36mm och hidden.

Grym klocka, jag hade köpt en halvguld 36mm med hidden clasp, även 36mm känns ganska rejäl, nästan så att den upplevs stor när jag jämför den med min 36mm datejust av äldre årsmodell.
Hidden clasp det stämmer. Den finns bara till 36 mm av en mycket konstig anledning. I min mening är hidden clasp otroligt vacker vilket för mig ännu mer till 36 mm. Vanliga låset (namn?) kändes stor och klumpig i jämförelse.

Nämnde för övrigt att jag ska diamanter till kompisar varav de skrattade åt mig. Jag tyckte först det var feminint men när jag provade var det också sjukt läckert.
 
Topp