• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hiss eller Diss att köra den på Nato då ?

IMG_20170505_180121.jpg


IMG_20170505_180658.jpg
Flyger tyvärr inte för mig. Läder kanske men det där får den att se fel ut tycker jag...
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
De har kört mest eta ja. Automataren på 29 mm har ett dam-eta-verk. Storleken större på 32 mm har en klossigare boett och bärs stort, större än DJ 36 mm. Gillar man en modern sub trivs man nog med 32an. Den har ett nyare och lite finare etaverk. Själv har jag automatisk 29 mm och lövtunn 27 mm. Fassan har 32an

Flyger tyvärr inte för mig. Läder kanske men det där får den att se fel ut tycker jag...

Provade läder också, men det passade inte alls tyckte jag. Brydde mig inte ens om att ta en bild! :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hmm... Jag är kluven. Har den vita tavlan med funderar på att byta till en blå.

Vad tycker ni ? Och om jag bytar tavla. Vad kan jag tänkas få för tavlan + visare om jag skulle sälja den ? (Ingen synbar patina med mina ögon).

18299227_293405844449391_3674471450896498688_n.jpg


116200.jpg
De kostar väl typ 5k nya. Säg halva priset. Plus en tusing för visarna.
Visst är den sex-siffrig. Jag kan ev vara spekulant.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
De kostar väl typ 5k nya. Säg halva priset. Plus en tusing för visarna.
Visst är den sex-siffrig. Jag kan ev vara spekulant.

Pratade med Bergströms i Malmö. Dom skulle ha 6300kr för tavla och visare ink byte, samt 3-4 veckor leverans från Rolex på tavlan. Jobbet kunde dom göra över dagen. Skall fundera ett par hekto på saken :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Pratade med Bergströms i Malmö. Dom skulle ha 6300kr för tavla och visare ink byte, samt 3-4 veckor leverans från Rolex på tavlan. Jobbet kunde dom göra över dagen. Skall fundera ett par hekto på saken :)
Typ vad jag sa. 5k för tavlan o 1000 för visarna.
Jag är så nöjd med min tuxedo så fundera på. Vi bor ju båda i samma landsände....
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Han sa förvisso att visarna ingick med tavlan och en tusing för jobbet haha :)

Men strunt samma. Jag skall se om jag kan hitta en katalog med högupplösta bilder på tavlor som passar. Jag tror dock att den blå med stavar ligger höst på listan för min del! :)
 

Salesmayne

Panerai
Jag förstår inte folks fäbless för nato-band...det ser billigt ut (vilket förmodligen är meningen) och kontrasterar ofta vackra klockor/boetter mm, på ett relativt vedervärdigt vis. Alla har ju sin åsikt dock, men jag förstår det inte alls.
 
Funderar själv på en DJ men har svårt att välja mellan oyster och superjubilee länk? någon som har erfarenhet ifrån båda och vill dela med sig av fördelar/nackdelar? :D
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Funderar själv på en DJ men har svårt att välja mellan oyster och superjubilee länk? någon som har erfarenhet ifrån båda och vill dela med sig av fördelar/nackdelar? :D
Fördelen med jubilee är för mig att den är så suveränt skön att bära, man känner knappt att man har en länk kring handleden. Nackdelen är att den inte har nån typ av mikrojustering att tillgå och det kan därför bli lite svårare att få till passformen om handleden skulle svullna under en varm sommardag till exempel.

Fördelen med oyster är att det kan vara lite lättare att hitta en bra passform i och med att det finns fler möjligheter till mikrojustering. Trots justeringen tycker jag dock som sagt jubilee bär skönare bara man får till passformen. Sen är de polerade delarna på ett oyster en riktig hairlines-magnet om man stör sig på sånt.

Sen handlar det mycket om vilken typ av Datejust du tänker skaffa och hur den ska användas. Är den tänkt som en dressklocka är jubilee självskrivet men vill du köra med en mer vardaglig/sportig look är oyster att föredra i mitt tycke. Enligt mig är det snyggast med jubilee till Datejust med räfflad ring och oyster till slät ring, se mina Datejusts här nedan för exempel.

2.jpg
 
Senast ändrad:
Fördelen med jubilee är för mig att den är så suveränt skön att bära, man känner knappt att man har en länk kring handleden. Nackdelen är att den inte har nån typ av mikrojustering att tillgå och det kan därför bli lite svårare att få till passformen om handleden skulle svullna under en varm sommardag till exempel.

Fördelen med oyster är att det kan vara lite lättare att hitta en bra passform i och med att det finns fler möjligheter till mikrojustering. Trots justeringen tycker jag dock som sagt jubilee bär skönare bara man får till passformen. Sen är de polerade delarna på ett oyster en riktig hairlines-magnet om man stör sig på sånt.

Sen handlar det mycket om vilken typ av Datejust du tänker skaffa och hur den ska användas. Är den tänkt som en dressklocka är jubilee självskrivet men vill du köra med en mer vardaglig/sportig look är oyster att föredra i mitt tycke. Enligt mig är det snyggast med jubilee till Datejust med räfflad ring och oyster till slät ring, se mina Datejusts här nedan för exempel.

2.jpg
Stort tack för grymt svar! Har sett att många jubilee länkar blir stretchade efter ett tag men kanske bara är på äldre klockor. Tanken är att den ska bäras på jobbet där jag bär kostym normalt. Tycker blå urtavla med svart datum är snyggt, har förstått att räfflad ring är dyrare? Tycker räfflad är snyggare men beror på pris. Min budget ligger på ca 40k så ska försöka hitta någon bättre begagnad :)
 
  • Like
Reactions: Nic

Nic

Rolex
2-Faktor
Stort tack för grymt svar! Har sett att många jubilee länkar blir stretchade efter ett tag men kanske bara är på äldre klockor. Tanken är att den ska bäras på jobbet där jag bär kostym normalt. Tycker blå urtavla med svart datum är snyggt, har förstått att räfflad ring är dyrare? Tycker räfflad är snyggare men beror på pris. Min budget ligger på ca 40k så ska försöka hitta någon bättre begagnad :)
Lite stretch får man nog kanske räkna med på nyare jubilees men jag tror inte det alls är som på tidigare modeller. Du kan nog njuta av klockan i bra många år innan du märker av några tecken på att länken blivit stretchad. Räfflad ring är dyrare ja, du får ge ca 10' mer för den modellen om du köper en ny Datejust.
För 40' kan du säkert hitta en fin skapligt ny Datejust, du får hålla koll på Köp & Sälj framöver. :)
 
Lite stretch får man nog kanske räkna med på nyare jubilees men jag tror inte det alls är som på tidigare modeller. Du kan nog njuta av klockan i bra många år innan du märker av några tecken på att länken blivit stretchad. Räfflad ring är dyrare ja, du får ge ca 10' mer för den modellen om du köper en ny Datejust.
För 40' kan du säkert hitta en fin skapligt ny Datejust, du får hålla koll på Köp & Sälj framöver. :)
Tack igen, verkar som en blå urtavla med jubileelänk är rätt val för mig då jag normalt kan tycka vissa klockor "skaver" på handleden. Får se om de blir en räfflad eller ej, beror som sagt lite på pris. Håller utkik :)
 
  • Like
Reactions: Nic

Buffi

Panerai
Är man knäpp om man funderar på att beställa en Datejust Turnograph som första Rolex? (116264 alltså)

Har en Speedy som jag i princip är OWG med, och är sugen på något lite dressigare att komplettera med. Vill gärna ha något som inte känns för dressat för att kunna bäras med casual kläder (jeans och skjorta typ).

Kul med en lite ovanligare modell, och praktiskt med vridbar bezel.

Den ska dock ha varit relativt opopulär när den producerades? Dumt förstaval?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är man knäpp om man funderar på att beställa en Datejust Turnograph som första Rolex? (116264 alltså)

Har en Speedy som jag i princip är OWG med, och är sugen på något lite dressigare att komplettera med. Vill gärna ha något som inte känns för dressat för att kunna bäras med casual kläder (jeans och skjorta typ).

Kul med en lite ovanligare modell, och praktiskt med vridbar bezel.

Den ska dock ha varit relativt opopulär när den producerades? Dumt förstaval?

Nä den är ju grym! Skulle gärna ha en på oysterlänk.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Är man knäpp om man funderar på att beställa en Datejust Turnograph som första Rolex? (116264 alltså)

Har en Speedy som jag i princip är OWG med, och är sugen på något lite dressigare att komplettera med. Vill gärna ha något som inte känns för dressat för att kunna bäras med casual kläder (jeans och skjorta typ).

Kul med en lite ovanligare modell, och praktiskt med vridbar bezel.

Den ska dock ha varit relativt opopulär när den producerades? Dumt förstaval?
Det är du absolut inte - jag gillar den =)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Är man knäpp om man funderar på att beställa en Datejust Turnograph som första Rolex? (116264 alltså)

Har en Speedy som jag i princip är OWG med, och är sugen på något lite dressigare att komplettera med. Vill gärna ha något som inte känns för dressat för att kunna bäras med casual kläder (jeans och skjorta typ).

Kul med en lite ovanligare modell, och praktiskt med vridbar bezel.

Den ska dock ha varit relativt opopulär när den producerades? Dumt förstaval?
ToG är en underskattad modell. Lite sportig för att vara en DJ. Här är min gamla:

IMG_3596.JPG
 
Topp