• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Korspostar det här från 'Hur ser din samling ut idag'-tråden hit där det passar bättre att utveckla:



Kan någon förklara vad jag tittar på här? Referensnummer etc. Är bägge tavlorna vita eller är den vänstra silver?

Vilka DJ:s har pie-pan och vilka har det inte? Kan någon utveckla lite kring pie-pans? Vanligt eller ovanligt?

//Johan

Till vänster en Datejust ref 1601, som såldes med slät ring istället för den räfflade vitguldsringen. Silvertavla.

Till höger en ref 1603 med original vit tavla. Räfflad stålring. Pie pan, som alla 4-siffriga Datejustreferenser hade.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Till vänster en Datejust ref 1601, som såldes med slät ring istället för den räfflade vitguldsringen. Silvertavla.

Till höger en ref 1603 med original vit tavla. Räfflad stålring. Pie pan, som alla 4-siffriga Datejustreferenser hade.

Aha! Så alla 4-siffriga har pie pan? Man lär sig något varje dag i den här branschen! Gör ju den infon, som dyker upp i en massa annonser, ganska överflödig.

När kom helvit tavla? Eller har det alltid funnits? DJ-tavlorna är som sagt en djungel.

Grymt snygga exemplar båda två hur som! Man blir sugen!

//Johan
 

Sond

Patek
Till vänster en Datejust ref 1601, som såldes med slät ring istället för den räfflade vitguldsringen. Silvertavla.

Till höger en ref 1603 med original vit tavla. Räfflad stålring. Pie pan, som alla 4-siffriga Datejustreferenser hade.
Är inte säker på att jag förstår. Pia Pan... Det verkar ju finnas på alla fyrsiffriga, men vad är det?
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Är rejält sugen på en dj med ljus tavla.
Vad föredrar kännanrna - Silver eller vit?


Skulle rekommendera silver ;)

JTYD450.jpg


/Andy7750
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Pie pan är när kanten på tavlan är avfasad / sluttar ned något. Vitt fanns åtminstone på 70 talet. Vaniljglass gamla tex .
 

Sond

Patek

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är dock inte lätt att hitta. Jag snubblade över den jag hade, i stort sett. Borde kanske inte ha sålt den..

Tack för svaret, det var det jag misstänkte, har fått den känslan när jag kollat runt.

Mao. kan min drömkombo vit tavla, slät ring, feta index och helst dauphaine eller leaf bli något av en utmaning att skrapa fram! :shifty:

//Johan
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Idag fick 16030 Araben sällskap av en 1603a.
KEs8p2p.jpg


Pie Pan tavlan är ju fin och tidlös. Klockan är dessutom från mitt födelseår 1972, så det var ju bara att slå till när den dök upp på Köp & Sälj.
GYQIpTd.jpg


Armbandet är aftermarket, men jag vill ändå prova något annat. Oyster eller vintagemocka från Singular står på önskelistan. Lyckades inte skruva bort länkbitar så jag provade klockan på olivnato. Funkade bra tycker jag.

1yeooRs.jpg


Jag gillar den så nu gör jag ett försök att sälja Araben. Finns på Köp och sälj.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Idag fick 16030 Araben sällskap av en 1603a.
KEs8p2p.jpg


Pie Pan tavlan är ju fin och tidlös. Klockan är dessutom från mitt födelseår 1972, så det var ju bara att slå till när den dök upp på Köp & Sälj.
GYQIpTd.jpg


Armbandet är aftermarket, men jag vill ändå prova något annat. Oyster eller vintagemocka från Singular står på önskelistan. Lyckades inte skruva bort länkbitar så jag provade klockan på olivnato. Funkade bra tycker jag.

1yeooRs.jpg


Jag gillar den så nu gör jag ett försök att sälja Araben. Finns på Köp och sälj.

Verkligen härlig!
 

Sond

Patek
Inspirerad av Vaniljglass bild skaffade jag ett vintagemocka till min DJ, men vete fan om det blev så bra?
Vad tycker ni?

Tror mer på ett svart eller mörkbrunt krokoband till den silvriga tavlan.

KFfnSXC.jpg
Inte helt fel tycker jag. Och jag är ändå inte så förtjust i mocka. Om jag köper en DJ så har jag en idé och den stavas slätt läder.
 
Topp