Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Datejust. Rolex eller Tudor?

Diskussion i 'Vintage' startad av mps, 4 september 2016.

1. mps
    Trådstartare

mps Stadsbo

Har fått för mig att jag skall skaffa mig en Datejust.
    KLassisk, stiren och charmig klocka som hade passat perfekt i min framtida samling.

Har funderat lite och hittat olika svar.
    Om man skaffar sig en DJ från tex 1986.
    Hur stor skillnad är det mekaniskt och kvalitetsmässigt på en Tudor eller en Rolex.
    Passar tex krona, glas etc delar mellan dem?

2. kalas

kalas Torpare

Från:
    Stockholm
    Håller med om att de är fina klockor.

De flesta Tudor Oysterdate är 34 mm medan Rolex Datejust är 36 mm. Så glasen är nog också olika stora. Fundera på hur stor du vill att den ska vara, jag upplever skillnaden mellan 34 och 36 mm som förvånansvärt stor.

Kvalitetsmässigt skulle jag säga att boetterna håller samma kvalitet. Urverken är av högre kvalitet på en Rolex, men tänk också på när de servades senast. En nyservad Tudor kan mycket väl hålla tiden bättre en en oservad Rolex. Upplever att urtavlorna på Rolexarna håller högre kvalitet, bättre detaljfinish.

3. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Instämmer med föregående talare. Gamla klockor är alltid lurigt, att köpa grisen i säcken kan bli dyrt. Så leta efter en med känd servicehistorik.

Tudor har även en modell som är 38mm. Vilket jag tycker är en väldigt bra storlek.
    Har både haft Tudor 38mm och Rolex DJ, Tudor'n är bättre i storlek för mig men DJ'n är snyggare.

tradden gillar detta.
  4. AndersE

AndersE Bonde

Har just gått ifrån en Tudor Oysterdate 74000 till en vintage Datejust. Instämmer utan tvekan i att de är fina klockor. Dessutom mycket mångsidiga - passar till det mesta.

Vidare håller jag med om att storleken är en avgörande skillnad. Jag kan tycka att 34 mm funkar alldeles utmärkt, men på Oysterdaten upplevde jag det som möjligen något i underkant. Datejustens 36 mm tycker jag är helt perfekt till mina ganska smala handleder.

Lycka till!

5. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Har också haft båda och föredrar helt klart DJ. Dels pga boettens storlek på 36mm och dels för armbandet, har för mig att det är 19mm på Tudor och 20 på rolex, ingen stor skillnad kanske men I upplevelsen på armen tycker jag det märks.

edit: har också haft en 38mm tudor dateday, den storleken var riktig bra, och 20mm armband på den.

6. AndersE

AndersE Bonde

Kan också vara värt att nämna att Tudorlänkarna på 19 mm, åtminstone den jag hade, smalnar av väldigt mycket emot låset.

7. mps
    Trådstartare

mps Stadsbo

Tackar för all input.
    Känns som båda är bra köp.
    Bandbredden hade jag missat.
    Snöat in helt på att minimum 20mm är det som passas min handled.
    Kanske får bli en Rolex :)

8. AndersE

AndersE Bonde

Det tycket jag! :)
    Ett annat tips då, är att endast de femsiffriga referenserna av DJ har quickset på datumet, vilket ju onekligen är en rätt behändig funktion.

9. AndersE

AndersE Bonde

Femsiffriga och uppåt, menar jag förstås.

10. mps
    Trådstartare

mps Stadsbo

Rolex.....
    Trevligt märke, 20mm band, lättare att flippa

Tudor
    Lite billigare men "ändå Rolex", slippa "en Råläx!, hur mycket pengar har du egentligen"

Ska konsultera min just nu extra tunna plånbok så får vi se :)

11. Empa

Empa Friends of KS

Erik1, Snake, PR1973 och 3 andra gillar detta.
  12. _jimmyT_

_jimmyT_ Torpare

Från:
    GBG
    7020 var en fin pjäs gör sig bra på lädret! Kommer den oyster som original eller även med jubilee?

13. Empa

Empa Friends of KS

Ja den är trevlig, kom på Oyster original, den Japanska sidan verkar nere så länkar en annan bild.

14. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker personligen att Tudor Date Day (7017) har en perfekt size med sina 38 mm. Behöver dock en DJ i samlingen jag med.

upload_2016-9-14_9-26-50.jpeg

upload_2016-9-14_9-27-10.jpeg

upload_2016-9-14_9-27-32.jpeg

upload_2016-9-14_9-27-41.jpeg

upload_2016-9-14_9-27-53.jpeg

Snake, Andersml och Empa gillar detta.
  15. lightningii

lightningii Torpare

En av de største forskjellene mellom Rolex og Tudor er jo at du finner et inhouse Rolex urverk i Rolex mens Tudor (vintage) har ETA.

16. Johan Olofsson

Johan Olofsson Torpare

Tudor date day är riktigt fin! Finns i 36mm också :)

Tobias Eriksson gillar detta.
  17. Empa

Empa Friends of KS

Tudor har AS urverk också .

kalas gillar detta.