• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust. Rolex eller Tudor?

mps

Cartier
Har fått för mig att jag skall skaffa mig en Datejust.
KLassisk, stiren och charmig klocka som hade passat perfekt i min framtida samling.

Har funderat lite och hittat olika svar.
Om man skaffar sig en DJ från tex 1986.
Hur stor skillnad är det mekaniskt och kvalitetsmässigt på en Tudor eller en Rolex.
Passar tex krona, glas etc delar mellan dem?
 

kalas

Breitling
Håller med om att de är fina klockor.

De flesta Tudor Oysterdate är 34 mm medan Rolex Datejust är 36 mm. Så glasen är nog också olika stora. Fundera på hur stor du vill att den ska vara, jag upplever skillnaden mellan 34 och 36 mm som förvånansvärt stor.

Kvalitetsmässigt skulle jag säga att boetterna håller samma kvalitet. Urverken är av högre kvalitet på en Rolex, men tänk också på när de servades senast. En nyservad Tudor kan mycket väl hålla tiden bättre en en oservad Rolex. Upplever att urtavlorna på Rolexarna håller högre kvalitet, bättre detaljfinish.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Instämmer med föregående talare. Gamla klockor är alltid lurigt, att köpa grisen i säcken kan bli dyrt. Så leta efter en med känd servicehistorik.

Tudor har även en modell som är 38mm. Vilket jag tycker är en väldigt bra storlek.
Har både haft Tudor 38mm och Rolex DJ, Tudor'n är bättre i storlek för mig men DJ'n är snyggare.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Har just gått ifrån en Tudor Oysterdate 74000 till en vintage Datejust. Instämmer utan tvekan i att de är fina klockor. Dessutom mycket mångsidiga - passar till det mesta.

Vidare håller jag med om att storleken är en avgörande skillnad. Jag kan tycka att 34 mm funkar alldeles utmärkt, men på Oysterdaten upplevde jag det som möjligen något i underkant. Datejustens 36 mm tycker jag är helt perfekt till mina ganska smala handleder.

Lycka till!
 

Mattan

Panerai
Har också haft båda och föredrar helt klart DJ. Dels pga boettens storlek på 36mm och dels för armbandet, har för mig att det är 19mm på Tudor och 20 på rolex, ingen stor skillnad kanske men I upplevelsen på armen tycker jag det märks.

edit: har också haft en 38mm tudor dateday, den storleken var riktig bra, och 20mm armband på den.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Kan också vara värt att nämna att Tudorlänkarna på 19 mm, åtminstone den jag hade, smalnar av väldigt mycket emot låset.
 

mps

Cartier
Tackar för all input.
Känns som båda är bra köp.
Bandbredden hade jag missat.
Snöat in helt på att minimum 20mm är det som passas min handled.
Kanske får bli en Rolex :)
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Det tycket jag! :)
Ett annat tips då, är att endast de femsiffriga referenserna av DJ har quickset på datumet, vilket ju onekligen är en rätt behändig funktion.
 

mps

Cartier
Rolex.....
Trevligt märke, 20mm band, lättare att flippa

Tudor
Lite billigare men "ändå Rolex", slippa "en Råläx!, hur mycket pengar har du egentligen"

Ska konsultera min just nu extra tunna plånbok så får vi se :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
En Tudor date+day kanske? Om man tycker DJ är för liten, 38mm med 20mm mellan bandhornen, bärs bekvämt.
Här är de olika referenserna (7017, 7019 och 7020)
tudor2.jpeg


Finns med olika färger på tavlan. Här är några trådar som behandlar modellen.
https://klocksnack.se/threads/tudor-day-date-enlighten-me.30698/
https://klocksnack.se/threads/tudor-7017-4.47672/


Här min 7020.
img_20160722_085144-jpg.358355


img_20160520_124431-jpg.320156
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
7020 var en fin pjäs gör sig bra på lädret! Kommer den oyster som original eller även med jubilee?

En Tudor date+day kanske? Om man tycker DJ är för liten, 38mm med 20mm mellan bandhornen, bärs bekvämt.
Här är de olika referenserna (7017, 7019 och 7020)
tudor2.jpeg


Finns med olika färger på tavlan. Här är några trådar som behandlar modellen.
https://klocksnack.se/threads/tudor-day-date-enlighten-me.30698/
https://klocksnack.se/threads/tudor-7017-4.47672/


Här min 7020.
img_20160722_085144-jpg.358355


img_20160520_124431-jpg.320156
 

lightningii

Breitling
Håller med om att de är fina klockor.

De flesta Tudor Oysterdate är 34 mm medan Rolex Datejust är 36 mm. Så glasen är nog också olika stora. Fundera på hur stor du vill att den ska vara, jag upplever skillnaden mellan 34 och 36 mm som förvånansvärt stor.

Kvalitetsmässigt skulle jag säga att boetterna håller samma kvalitet. Urverken är av högre kvalitet på en Rolex, men tänk också på när de servades senast. En nyservad Tudor kan mycket väl hålla tiden bättre en en oservad Rolex. Upplever att urtavlorna på Rolexarna håller högre kvalitet, bättre detaljfinish.
En av de største forskjellene mellom Rolex og Tudor er jo at du finner et inhouse Rolex urverk i Rolex mens Tudor (vintage) har ETA.
 
  • Like
Reactions: SPW

SPW

Cartier
Najs med inhouse på Rolexen, Dessutom ett av de snyggaste uren som gjorts enligt mig;).
 
Topp