Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Datejust, SMP eller Speedy?

Diskussion i 'Diskussion' startad av AlfredSargent, 23 juni 2015.

1. AlfredSargent
    Trådstartare

AlfredSargent Torpare

Är hyffsat ny på forumet och planerar att köpa min "första" klocka (bortsätt från en äldre omega) och har väl tänkt att lägga runt 15k men kan gå upp några tusen om det skulle vara aktuellt. De klockor som ständigt återkommer för mig är Rolex Datejust (1601 eller 1603), Omega Speedmaster Pro (Månklockan) och till viss del även Omega Seamaster Pro (alltså den automatiska). Jag inser förstås att detta är tre väldigt olika klockor, men gillar dem alla på olika sätt. Dock är det kanske i huvudsak Datejust och Speedy jag har varit intresserad av och kikat efter senaste tiden.

Vad tycker ni? Har läst allt jag lyckats komma över om dessa klockor, men vill gärna höra era subjektiva åsikter kring klockorna! Hur skulle ni tänkt/gjort med tanke på att det blir min första "riktiga" klocka och med hänsyn tagen till prisläget? Vad har ni för egna erfarenheter? Tacksam för alla typer av inflik på ämnet! :)

2. Speedyn är och DJ är ju mest klassiska, men jag personligen gillar även den nya keramiska SMPn och den är ju en riktig allroundklocka...

Jokkmokkswe, vonbahr, Luckyluciano och 1 annan gillar detta.
  3. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Kliv upp ett par tuss till en femsiffrig DJ. Klart mest allround av de tre alternativen.

FC St. Pauli gillar detta.
  4. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Både speedy och DJ är två verkliga klassiker. Har svårt att se att det skulle kunna bli fel med någon av dem. Hade jag varit dig så hade jag gått på DJ, dels för att storleken verkligen alltid funkar helt oavsett klädsel. Men även då jag finner en datumkomplikation ytterst nödvändig. Har själv en 1603 och är mycket nöjd med den. Men skulle verkligen inte tacka nej till en speedy, klämde faktiskt på en när jag besökte RobE sist. Dock så saknar speedyn datum och är något stor för mina handleder då den defakto är 42mm. Dock så går det inte att komma ifrån att även speedyn (pro) är en riktig ikon. Testa båda och se hur de känns på handleden. Välkommen till klocksnack, jag tror att du snart sitter med både en speedy och en DJ i lådan och kommer fråga om tips på dykare. :D

Grafton gillar detta.
  5. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Plexi och "piepan" är ju råporrigt!

6. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Runt 20tkr får man ju tag i Tudor Black Bay både röda o blåa som typ är nya. :)

7. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har haft en härlig Speedy från tidigt 70-tal och är inne på min fjärde DJ. Speedyn kändes för stor på mina handleder, annars var den grym. DJn är väldigt allround och passar till allt. Har själv haft Jubilee, Oyster, skinnband, Nato, mm på mina. Gillar såväl gamla som nya DJs. Och så några bilder på mina ex:
    image.jpg image.jpg
    image.jpg image.jpg
    image.jpg

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      135,3 KB
      Visningar:
      44
    Senast ändrad: 23 juni 2015
    Grafton, Andersml, Ernesto och 1 annan gillar detta.
  8. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Speedy alternativt en Seamaster 2254 eller DJ 16200 (vilken nog är för dyr).

har Speedy själv och är väldigt smal men tycker faktiskt att den fungerar förvånansvärt bra och lider inte alls av storleken, är det en 70-talare jag har.

9. Chami

Chami Friends of KS

Hade kört på DJ och kanske en 4 siffrig till att börja med
    Efter det spara lite till och kanske byta vidare
    Nu är jag långt från expert men efter 20 så börjar det komma massa nytt att sukta efter som ligger strax söder om 25
    Sen fortsätter det bara :)
    Så kändes det för mig iallafall

AlfredSargent gillar detta.
  10. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

image.jpg Lika bra att spara lite till och köpa datejust med quickset eller nyare speedmaster. Båda kanonklockor verkligen:)

11. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    DJ
    image.jpg

vonbahr, Grafton, Ernesto och 1 annan gillar detta.
  12. AlfredSargent
    Trådstartare

AlfredSargent Torpare

Har faktiskt sneglat lite åt Black Bay-hållet också, såg att det har gått några på köp o sälj :)

Hebbe gillar detta.
  13. AlfredSargent
    Trådstartare

AlfredSargent Torpare

Gillar DJn med den vita tavlan skarpt!
    Är lite orolig att jag ska känna detsamma, att speedyn blir lite stor på mina 18cm-handleder. Visst mäter den 41mm? Får testa hos AD och se hur den upplevs :)

Criss Cross gillar detta.
  14. AlfredSargent
    Trådstartare

AlfredSargent Torpare

Grym! Skulle möjligtvis sakna den vågmönstrade tavlan från gamla SMP hehe :)

15. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag hade nog kört på Speedy Pro och kompletterat med en honungsbrun racingläder till. Men gillar du att bada och använda klockan till allt så hade jag nog valt en Smp Pro.

Anno 1685 gillar detta.
  16. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Om du är en OWG tror jag på Speedyn sportig på länk men också dressad med läderband men om detta bara är början av en samling så tycker jag du ska spara lite och köra på en DJ! Dock är ingen av förslagen du kommit med dåliga i min tycke så bara kör på!

17. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Jag hade valt Speedmastern, trots att den enligt mig är den minst praktiska och mångsidiga.

Grafton och NiklasArvid gillar detta.
  18. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Speedyn är 42 mm, men du kan nog bära upp den. Jag har 165 mm...

19. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Speedy utan tvekan enligt mig! :)

20. Nicbex

Nicbex Biskop

SMP är i mitt tycke den mest månsidiga, sportig, dykare och dressad i ett ur. Speedy är ju en evig klassiker som är skitsnygg och som jag själv sneglar på (har ju förvisso SMP för närvarande). DJ är också en fin klassiker men mindre personlig än Speedy i mitt tycke. Dessutom är den imo. inte ett dugg sportig, vilket ändå Speedy får anses vara.

21. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Jättesvårt det där, väldigt fina klockor allihop. Prova dem om du har möjlighet, fundera ett varv och prova sedan igen. Du får säkert en känsla för vilken som är din - och sug efter fler! ;)

22. Rico

Rico Stadsbo

Min röst faller på Datejust, t ex ref 16014. Prisvärd, mångsidig, hållbar! Passar på skinn, jubilee eller oyster. Kolla Datejust-tråden för inspiration.
    image.jpg

Grafton, Jimpa och Ernesto gillar detta.
  23. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    SMP eller Speedy om du frågar mig.

24. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Röstar på DJ, kanske inte helt oväntat eftersom att jag själv är köpsugen :D

25. Anno 1685

Anno 1685 Bonde

Från:
    Uppsala
    Röstar på Speedyn som mer personlig än DJ, men sen såg jag den på skinn i Ricos bild ovan, och det är ju jäkligt snyggt också. Är datum en issue?

26. fc2

fc2 Borgare

Jag hade valt Speedy'n. Historia, design, kronograf. Roligare än en DJ, snygare än det mesta folk har på handleden, lättservad (lätt att få tag i delar).

AlfredSargent och Anno 1685 gillar detta.
  27. hannes1988

hannes1988 Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Jag är stort rolex fan men skulle ändå säga Speedmaster, som sagts innan väldigt allround. Om du skulle välja datejust hade jag (personligen) valt vitguldsring och jubilee.

God jaktlycka!

28. Wemb

Wemb Friends of KS

Har själv haft både DJ och SMP och jag har enbart gott att säga om dem.

Båda två är fantastiska klockor, skulle jag dock vara tvungen att välja så skulle jag köra på DJ.
    Det är en underbar klocka som funkar till allt och som dessutom bärs riktigt bekvämt med sina 36mm.

Likt tidigare skribenter - kika i de respektive trådarna för DJ, SMP och Speedy för inspiration.

29. hejo

hejo Borgare

Vintagefantast som man är så säger jag fyrsiffrig DJ, plexi är magiskt....
    Hjärtat säger gammal speedy men där faller vi på budgeten...
    En som jag tycker är bra mycket roligare än en semimodern SM300 är ju denna:
    http://www.chrono24.se/omega/ref-22345000.htm

30. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Datejust! Har haft sex stycken och fem av sex har suttit på Jubilee.

Funkar vid alla tillfällen för mig. Jag kan gå från jobbet, till gymmet och på fest utan att behöva springa mellan bankfack/hem. Alla klockorna du väljer mellan är fina, men i mina ögon är Datejusten roligare.

"The functions and timeless style of the Rolex Datejust made it the archetype of the modern watch. This classic timepiece has spanned eras and remains one of the most recognized and recognizable watches in the world" - Rolex

Idag har jag en 116200 och en 1601:
    image.jpg image.jpg image.jpg

larra64, Grafton, Jimpa och 2 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield