• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust, SMP eller Speedy?

AlfredSargent

Breitling
Är hyffsat ny på forumet och planerar att köpa min "första" klocka (bortsätt från en äldre omega) och har väl tänkt att lägga runt 15k men kan gå upp några tusen om det skulle vara aktuellt. De klockor som ständigt återkommer för mig är Rolex Datejust (1601 eller 1603), Omega Speedmaster Pro (Månklockan) och till viss del även Omega Seamaster Pro (alltså den automatiska). Jag inser förstås att detta är tre väldigt olika klockor, men gillar dem alla på olika sätt. Dock är det kanske i huvudsak Datejust och Speedy jag har varit intresserad av och kikat efter senaste tiden.

Vad tycker ni? Har läst allt jag lyckats komma över om dessa klockor, men vill gärna höra era subjektiva åsikter kring klockorna! Hur skulle ni tänkt/gjort med tanke på att det blir min första "riktiga" klocka och med hänsyn tagen till prisläget? Vad har ni för egna erfarenheter? Tacksam för alla typer av inflik på ämnet! :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Både speedy och DJ är två verkliga klassiker. Har svårt att se att det skulle kunna bli fel med någon av dem. Hade jag varit dig så hade jag gått på DJ, dels för att storleken verkligen alltid funkar helt oavsett klädsel. Men även då jag finner en datumkomplikation ytterst nödvändig. Har själv en 1603 och är mycket nöjd med den. Men skulle verkligen inte tacka nej till en speedy, klämde faktiskt på en när jag besökte RobE sist. Dock så saknar speedyn datum och är något stor för mina handleder då den defakto är 42mm. Dock så går det inte att komma ifrån att även speedyn (pro) är en riktig ikon. Testa båda och se hur de känns på handleden. Välkommen till klocksnack, jag tror att du snart sitter med både en speedy och en DJ i lådan och kommer fråga om tips på dykare. :D
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har haft en härlig Speedy från tidigt 70-tal och är inne på min fjärde DJ. Speedyn kändes för stor på mina handleder, annars var den grym. DJn är väldigt allround och passar till allt. Har själv haft Jubilee, Oyster, skinnband, Nato, mm på mina. Gillar såväl gamla som nya DJs. Och så några bilder på mina ex:
image.jpg
image.jpg

image.jpg
image.jpg

image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    126.4 KB · Visningar: 52
Senast ändrad:
Speedy alternativt en Seamaster 2254 eller DJ 16200 (vilken nog är för dyr).


har Speedy själv och är väldigt smal men tycker faktiskt att den fungerar förvånansvärt bra och lider inte alls av storleken, är det en 70-talare jag har.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Hade kört på DJ och kanske en 4 siffrig till att börja med
Efter det spara lite till och kanske byta vidare
Nu är jag långt från expert men efter 20 så börjar det komma massa nytt att sukta efter som ligger strax söder om 25
Sen fortsätter det bara :)
Så kändes det för mig iallafall
 

AlfredSargent

Breitling
Har haft en härlig Speedy från tidigt 70-tal och är inne på min fjärde DJ. Speedyn kändes för stor på mina handleder, annars var den grym. DJn är väldigt allround och passar till allt. Har själv haft Jubilee, Oyster, skinnband, Nato, mm på mina. Gillar såväl gamla som nya DJs. Och så några bilder på mina ex:
image.jpg
image.jpg

image.jpg
image.jpg

image.jpg

Gillar DJn med den vita tavlan skarpt!
Är lite orolig att jag ska känna detsamma, att speedyn blir lite stor på mina 18cm-handleder. Visst mäter den 41mm? Får testa hos AD och se hur den upplevs :)
 

Ninen79

Audemars
Jag hade nog kört på Speedy Pro och kompletterat med en honungsbrun racingläder till. Men gillar du att bada och använda klockan till allt så hade jag nog valt en Smp Pro.
 

Calfen

Panerai
Om du är en OWG tror jag på Speedyn sportig på länk men också dressad med läderband men om detta bara är början av en samling så tycker jag du ska spara lite och köra på en DJ! Dock är ingen av förslagen du kommit med dåliga i min tycke så bara kör på!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
SMP är i mitt tycke den mest månsidiga, sportig, dykare och dressad i ett ur. Speedy är ju en evig klassiker som är skitsnygg och som jag själv sneglar på (har ju förvisso SMP för närvarande). DJ är också en fin klassiker men mindre personlig än Speedy i mitt tycke. Dessutom är den imo. inte ett dugg sportig, vilket ändå Speedy får anses vara.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Jättesvårt det där, väldigt fina klockor allihop. Prova dem om du har möjlighet, fundera ett varv och prova sedan igen. Du får säkert en känsla för vilken som är din - och sug efter fler! ;)
 

Anno 1685

Omega
Röstar på Speedyn som mer personlig än DJ, men sen såg jag den på skinn i Ricos bild ovan, och det är ju jäkligt snyggt också. Är datum en issue?
 

hannes1988

Cartier
Jag är stort rolex fan men skulle ändå säga Speedmaster, som sagts innan väldigt allround. Om du skulle välja datejust hade jag (personligen) valt vitguldsring och jubilee.

God jaktlycka!
 

Wemb

Cartier
Har själv haft både DJ och SMP och jag har enbart gott att säga om dem.

Båda två är fantastiska klockor, skulle jag dock vara tvungen att välja så skulle jag köra på DJ.
Det är en underbar klocka som funkar till allt och som dessutom bärs riktigt bekvämt med sina 36mm.

Likt tidigare skribenter - kika i de respektive trådarna för DJ, SMP och Speedy för inspiration.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Datejust! Har haft sex stycken och fem av sex har suttit på Jubilee.

Funkar vid alla tillfällen för mig. Jag kan gå från jobbet, till gymmet och på fest utan att behöva springa mellan bankfack/hem. Alla klockorna du väljer mellan är fina, men i mina ögon är Datejusten roligare.

"The functions and timeless style of the Rolex Datejust made it the archetype of the modern watch. This classic timepiece has spanned eras and remains one of the most recognized and recognizable watches in the world" - Rolex

Idag har jag en 116200 och en 1601:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Topp