• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust till tjej - vilken storlek?

JayJay

Rolex
Jag tycker 31 är optimalt. Nedan den frun fick (ingen DJ dock).
image.jpg
Det är den min hustru vill att jag ska köpa till henne... fast med silverfärgad tavla. Riktigt fin!
 

Mangusta

Cartier
26mm klarar inte jag heller av längre så det kan du räkna bort. Lite ot men 26-28 mm ser ju ut som tant-eller barnklockor nuförtiden för att man har vant sig med större ur. Jag tycker det ser helt fel ut med så små ur på kvinnor under... hm 50 år i alla fall?

Men såvida hon inte är en amazonkvinna så tycker jag att du ska köra på 31mm eller högst 34 mm. Why you ask? Jag förmodar att du ger klockan så att hon ska ha den forever och en klocka som då passar handleden bra och varken är för stor eller för liten kommer att se lika snyggt ut idag som om 20 år oavsett hur modet svänger. Dessutom så ser stora klockor (36 mm och uppåt) sportigare ut än "normalstorlek" och passar inte så bra på ett fint bröllop eller andra ställen hon kan vilja klä upp sig till tänderna. Så 31 eller 34 är mitt råd! :)
 

Sond

Patek
Beror på så många olika saker. Storlek på handled/tjej, klädsel och stil i övrigt. Jag tycker det gyllene snittet brukar hamna på 28-34 mm. Visst kan 24 och 40 mm också fungera, men då kräver det en del av både klocka och kvinna. Så är det mycket jeans och ien inte allt för stor tjej så går det med 36 mm. Mer elegant klädsel och mindre tjej/handled, max 34 mm.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Hej,

Funderar på eventuellt någon dag införskaffa en datejust till tjejen.

Vi har ju vanliga datejust på 36 mm som är avsedd för herrar enligt Rolex själva.

Sedan finns datejust-lady, då är vi nere på 26 mm.

Jag känner personligen att 26 mm känns lite väl mycket gammal tant/flygvärdinna (ursäkta fördomen) och det blir för litet för kännas schysst.

Vad tycker ni man borde satsa på?
Hon är 28 år gammal.

Tacksam för tips eller andra som varit i samma sits.
Klassiska 26 eller 34 alt har du ju också, det glömde du helt.. 36mm är för män.... :D
 

jabla

Sarlacc
34mm är perfekt, verkar som priserna på 26mm är på väg ned så populariteten har nog dalat på dem.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Som så många andra så tycker jag 34-36 är lagom. För små är tantiga, men då generaliserar jag ganska mycket. Kan mycket väl fungera med både mindre eller större.
 

MBx

Cartier
Är kanske lite gammalmodig men en LDJ på 26 mm är kvinnligt och kvinnligheten avtar med ökad diameter på klockan.;)
 

Vesper

Rolex
34 eller 36 är perfekt det andra blir för litet och tantigt i min mening, min sambo vill inte ha något mindre än så.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Portofino

Panerai
Hej,

Funderar på eventuellt någon dag införskaffa en datejust till tjejen.

Vi har ju vanliga datejust på 36 mm som är avsedd för herrar enligt Rolex själva.

Sedan finns datejust-lady, då är vi nere på 26 mm.

Jag känner personligen att 26 mm känns lite väl mycket gammal tant/flygvärdinna (ursäkta fördomen) och det blir för litet för kännas schysst.

Vad tycker ni man borde satsa på?
Hon är 28 år gammal.

Tacksam för tips eller andra som varit i samma sits.

36 tveklöst. Tror faktiskt inte att jag ngnsin sett en 28 mm på någon under 35.
 
Topp