Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Datejust växlar inte datum 00.00

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nea, 13 juli 2014.

1. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Här kommer en fråga om datumväxlingen på Rolex Datejust, som jag nyss köpte. Av en slump kollade jag på klockan strax efter 00 och noterade att den då visade gårdagens datum. 00.05 växlade den datum.

Är det något jag borde gå till butiken och kolla, eller ska det vara så?

2. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Det ska vara så

ssl och Nea gillar detta.
  3. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Inga konstigheter.

Nea gillar detta.
  4. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Stort tack för svar!

5. Ernesto

Ernesto Friends of KS

En liten notis: skifta inte datum manuellt mellan 22-02. Det är då klockan jobbar på att byta datum.

Kul att det blev en Datejust! Grattis!

Nea gillar detta.
  6. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Tack Ernesto, det kändes lika bra att köpa en ny när det nu visade sig rymmas inom budgeten.

Nu när du säger det minns jag att säljaren också sa något om 22-02.

Detta är än så länge en ickefråga. Eftersom jag inte minns varken hur man ändrar tid eller datum så måste jag ha klockan på mig dygnet runt, för att inte riskera att den stannar.

Räkna med en ny fråga här på forumet den dagen klockan stannar för att jag tvingats lämna den hemma av någon anledning!

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Är inte Rolex bättre än så? Eller tar datumskiftet 5 min?

Bojke, Fabian, per nordström och 1 annan gillar detta.
  8. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Bild på superklockan?

9. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    På min 16750 tar datumskiftet mellan 00 och 06. Den börjar slå om 00 men nya datumet blir fullt synligt 06.

10. ZQT

ZQT The Banker

Hmm, inte att den slår om direkt? Borde inte den göra det, inte nödvändigtvis vid 00:00 men några minuter där? Inte hört att själva skiftet tar lång tid

jabla gillar detta.
  11. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    22-02 förbudet gäller snabbdatumändringen. Jag brukar lösa det genom att stanna klockan, dra den till 04:00, ändra till rätt datum minus ett (eventuellt), + ställa klockan framåt.

12. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag gillar när skiftet sker 0.00, vilket det också gör på mina gamla junkrollar.
    Några fem minuter tar det inte. Klick, klart.
    Om det är ett nyköp hade jag definitivt gått tillbaks till AD och klagat. Så ska det inte vara.

jabla och krämbulle gillar detta.
  13. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    På min 16753 slår datumet om direkt ungefär 00:05 så det kan hända att det är något fel på den andra. Den är dock servad för ett år sedan och alltså fortfarande under garanti så man kanske ska ha AD att kolla upp det.

jabla gillar detta.
  14. Guillbert

Guillbert Friends of KS

På min SUBC slår datumet ca 00:05. När det slår om slår det om omedelbart dvs snabbt :)

15. Dykarsjuk

Dykarsjuk Friends of KS

Från:
    Gbg
    Tycker nog oxå att byte borde ske snabbare! Min byter typ 15-20sek efter det att klockan slagit tolv. Ett distinkt klick och sen är det en ny siffra i bubblan. Inga mellanlägen. 16030

Hade gått till ad om klockan var ny:)

16. DrDre

DrDre Friends of KS

Min byter datum hela 12 timmar för sent! Jag misstänker att det är något större och krångligare fel då den är alldeles nyservad så jag får nog skicka den till Schweitz. Jag menar, heter en klocka Datejust, så ska väl datumfunktioen funka bättre än så?

babanker, acce1999, Mforce och 17 andra gillar detta.
  17. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Är jag för nyvaken eller missar jag sarkasmen i det här inlägget? Det är väl bara att vrida fram klockan tolv timmar då.

18. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Det är lite olika, vissa skiftar vid 00 och andra vid 05, beror på hur väl synkat det blev vid montering av visare/datumhjul skulle jag tro. Har dock aldrig haft någon som skiftar senare än 05, flesta jag haft skiftar dock närmre 00.

19. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Tror du är nyvaken och missar sarkasmen ;)

20. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Oops!

Hmpson, Mforce, DrSbaitso och 4 andra gillar detta.
  21. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Jepp, har själv sovit fem timmar inatt. Bröllop på kväll/natt och småbarn på morgon är en dålig kombination. Nu mer kaffe!

För att stanna on-topic: så här ser det ut när min ena GMT byter datum 00:01. Datumskivan stannar så fram till 05:55 då den klickar på plats.

yonsson och Nea gillar detta.
  22. ZQT

ZQT The Banker

Låter inte helt likt rolex men kanske är något med modellen? Min 16710 slår alltid om 0004 med ett distinkt klick utan att datumet rört på sig innan.

Hebbe gillar detta.
  23. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Jupp, samma på de andra rollarna jag har också. Troligen krävs en mindre justering. Inget jag stör mig på dock, sover ju för det mesta mellan 00 och 06 :)

24. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Samma som min 16710

ZQT gillar detta.
  25. Chuck

Chuck Friends of KS

Lämnade in min klocka i samma ärende till urmakare som tog hand om den i några veckor. Hämtade den och fick svaret: så ska det vara på eta2824 :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

26. aleks

aleks Friends of KS

Min 1625 växlar datum 23:57 och min 16710 någonstans mellan 23:55-00, båda med ett distinkt klick. Sväng förbi AD och prata med dom om det är något som är ett irritationsmoment för dig, Nea

jabla gillar detta.
  27. uppkorkat

uppkorkat Stadsbo

Från:
    GÖTEBORG
    Skumt. Vissa urverk kanske inte klickar... Både min 16220 och 1803 byter snabbt med ett gött klick nån gång mellan 23.59-00.01

28. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Jag tror inte att min klickade när den bytte, jag såg inte heller själva datumbytet.

0004.JPG

29. leben

leben El Patrón

Kan vi göra en livetråd av det här? Vore ju perfekt att efter VM-finalen ta en wirre och följa en livestream om när EXAKT datumet slår om! :)

Min roséDD slog om 00.03.

M.L., OBRKV, jabla och 2 andra gillar detta.
  30. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Starta en så får alla som är vakna posta bilder på miraklet!

leben och Icaras gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield