• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust växlar inte datum 00.00

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Tack Ernesto, det kändes lika bra att köpa en ny när det nu visade sig rymmas inom budgeten.

Nu när du säger det minns jag att säljaren också sa något om 22-02.

Detta är än så länge en ickefråga. Eftersom jag inte minns varken hur man ändrar tid eller datum så måste jag ha klockan på mig dygnet runt, för att inte riskera att den stannar.

Räkna med en ny fråga här på forumet den dagen klockan stannar för att jag tvingats lämna den hemma av någon anledning!

Klockan har en gångreserv som jag antar ligger på 40-50 timmar. Om klockan är fullt "uppdragen" kan den alltså ligga runt två dygn utan att stanna.

Jag kan ha fel men jag tror att din klocka utöver standardläget har tre övriga lägen för kronan. Man drar alltså helt enkelt ut kronan för att sedan vrida på densamma.
Utdragen ett snäpp: manuell uppdragning
Utdragen två snäpp: datum
Utdragen tre snäpp: tid
Om din klocka har skruvad krona så krävs det att du snurrar den motsols för att få den ur det första läget men det lär du märka.
 

Nea

Breitling
Klockan har en gångreserv som jag antar ligger på 40-50 timmar. Om klockan är fullt "uppdragen" kan den alltså ligga runt två dygn utan att stanna.

Jag kan ha fel men jag tror att din klocka utöver standardläget har tre övriga lägen för kronan. Man drar alltså helt enkelt ut kronan för att sedan vrida på densamma.
Utdragen ett snäpp: manuell uppdragning
Utdragen två snäpp: datum
Utdragen tre snäpp: tid
Om din klocka har skruvad krona så krävs det att du snurrar den motsols för att få den ur det första läget men det lär du märka.

Tack tack! Jag har för mig att jag först skulle snurra motsols så är nog skruvad krona då.
 

_jonte

Patek
Hade inte accepterat det på en ny Rolex, hade stört mig som fn på det. Be Rob E att fixa det om det stör dig lika mycket. De flyttar bara visarna snabbt, och borde väl ta totalt 5min inkl trycktest för en van urmakare.
 
  • Like
Reactions: Nea

Porsan

Efraim
2-Faktor
Hade inte accepterat det på en ny Rolex, hade stört mig som fn på det. Be Rob E att fixa det om det stör dig lika mycket. De flyttar bara visarna snabbt, och borde väl ta totalt 5min inkl trycktest för en van urmakare.
Skulle tro att 5 minuter ligger inom toleransen på hur mycket det får diffa annars hade den inte lämnat fabriken så det blir svårt att hävda som ett "fel", good will är dock en annan sak.
 

Nea

Breitling
Tack tack! Jag har för mig att jag först skulle snurra motsols så är nog skruvad krona då.
Klockan har en gångreserv som jag antar ligger på 40-50 timmar. Om klockan är fullt "uppdragen" kan den alltså ligga runt två dygn utan att stanna.

Jag kan ha fel men jag tror att din klocka utöver standardläget har tre övriga lägen för kronan. Man drar alltså helt enkelt ut kronan för att sedan vrida på densamma.
Utdragen ett snäpp: manuell uppdragning
Utdragen två snäpp: datum
Utdragen tre snäpp: tid
Om din klocka har skruvad krona så krävs det att du snurrar den motsols för att få den ur det första läget men det lär du märka.

Nu har jag ställt om den efter att den stannade. Jag råkade snurra fram datumet ett snäpp för mycket och fick sen snurra en hel "månad" tills det blev rätt. Betyder det att klockan tror att det är augusti nu?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Nu har jag ställt om den efter att den stannade. Jag råkade snurra fram datumet ett snäpp för mycket och fick sen snurra en hel "månad" tills det blev rätt. Betyder det att klockan tror att det är augusti nu?

Testade du att skruva bak till korrekt datum istället för att börja vrida på en månad? Hoppas att verket inte är förstört om du gjorde det snabbt, kan överhettas. Klockan tror inte att det är augusti, den tror bara att idag är imorgon...
 

Nea

Breitling
Testade du att skruva bak till korrekt datum istället för att börja vrida på en månad? Hoppas att verket inte är förstört om du gjorde det snabbt, kan överhettas. Klockan tror inte att det är augusti, den tror bara att idag är imorgon...

Tack för svaret!

Det gick inte att skruva bakåt på datumet alls, däremot på tiden. Jag testade även att skruva tiden bakåt för att se om datumet växlade bakåt, men det gjorde det inte.

Varför skulle den tro att idag är imorgon? Det står ju datum 24 nu. Om något borde den tro att det är 24:e augusti, inbillar jag mig.
 

Nea

Breitling
[quote="Ernesto, post: 574945, member: 2438" Hoppas att verket inte är förstört om du gjorde det snabbt, kan överhettas.[/quote]

Det hoppas jag med... Jag borde kanske inte ha testat lite hursom, men det verkade ju enkelt, tänkte jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är detta en skämttråd eller?

Om inte: Kolla youtube Nea eller gå in till en AD så du lär dig hur klockan funkar. Att inte veta hur klockan fungerar är ju under all kritik på en så pass fin klocka.

Klockan vet för övrigt inte om det är en lång eller kort månad, så den tror samtliga månader har 31 dagar, vilket gör att du kommer behöva ändra datumet 1 september.

Ernesto
Urverken blir inte överhettade, däremot kan det slita på datum-mekanismen på vissa urverk om man snabb-växlar datum under kvällen när mekanismen för datumändring är inkopplad. På Rolex standard-urverk är det ett asymmetriskt hjul (typ en spak) utan kuggar som successivt "dras upp" och därefter snäpper till runt midnatt och därmed "skjuter iväg" datumskivan. Tror inte urverket skadas på de verken om man leker med datumet under kvällen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En bild säger mer är 1000 ord.
"below you can see the instantaneous date changing mechanism. There is a steel part of complex shape (2) mounted on the date wheel (1). It can move at a certain small angle, set by the slot. The jewel roller (5) moves on the surface of the steel part (2). The lever (3) with roller is pressed against the steel part (2) with a strong spring (4). At approximately 12 p.m. the jewel roller reaches the indentation or dip in the steel part (2). Under the pressure of the spring, the roller moves to the center of the date wheel (1) and moves the steel part at an angle sufficient to catch the tooth of the date wheel and move it on one step. In the Fig. 13 the date wheel (1) is in the position immediately after date changing."
image.jpg

http://people.timezone.com/mdisher/andrewb/3135/3135_1.htm
 

Nea

Breitling
En bild säger mer är 1000 ord.
"below you can see the instantaneous date changing mechanism. There is a steel part of complex shape (2) mounted on the date wheel (1). It can move at a certain small angle, set by the slot. The jewel roller (5) moves on the surface of the steel part (2). The lever (3) with roller is pressed against the steel part (2) with a strong spring (4). At approximately 12 p.m. the jewel roller reaches the indentation or dip in the steel part (2). Under the pressure of the spring, the roller moves to the center of the date wheel (1) and moves the steel part at an angle sufficient to catch the tooth of the date wheel and move it on one step. In the Fig. 13 the date wheel (1) is in the position immediately after date changing."
image.jpg

http://people.timezone.com/mdisher/andrewb/3135/3135_1.htm

Tack för bilden!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade inte accepterat det på en ny Rolex, hade stört mig som fn på det. Be Rob E att fixa det om det stör dig lika mycket. De flyttar bara visarna snabbt, och borde väl ta totalt 5min inkl trycktest för en van urmakare.
Skämtar du nu Jonte, eller hade du lämnat in den för att den skiftar datum 00:04 istället för 00:00?
 
Topp