• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datering Lemania

AndersE

Cartier
2-Faktor
Jag skulle vilja datera min Lemania Super Compressor så exakt som möjligt. Att döma av utseendet, och det faktum att den har en tritiumtavla, skulle jag säga att det rör sig om 60-tal. När jag hade klockan på service senast noterade urmakaren att den har ett cal. 3000-verk, samt siffrorna 1637764 på detta. Från boettens insida (något oklart exakt var, kanske boettlocket) noterades siffrorna 920-63 och 2-64. Kan man av detta måhända dra slutsatsen att den är från 1963 eller 1964? Tacksam för all hjälp!

img_2694-jpg.307018

fullsizerender-2-jpg.307019

img_2698-jpg.307020
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Grymt - stort tack!

Den mäter lite drygt 35 mm. Bärs något större, pga den lite kralligare boetten. Är oerhört förtjust i den. Letade länge innan jag hittade ett fint ex.
 

Calle med C

Panerai
Grymt - stort tack!

Den mäter lite drygt 35 mm. Bärs något större, pga den lite kralligare boetten. Är oerhört förtjust i den. Letade länge innan jag hittade ett fint ex.

Det var så lite! Rätt lagom storlek! Jag är personligen ett stort fan av super compressors och EPSA. Jag har länge tänkt att köpa en liknande, alternativt från någon annan klocktillverkare. Lemania är dock alltid mysigt och ett härligt märke med en intressant historia! Stort grattis!
 

Martin Lovasz

Audemars
Håller med om att det är ytters ovanligt men en kaliber 3000 från 60-talent men allt pekar på det så det var en ovanlig modell måste jag säga. :)

Tritium börjades användas i stor skala från ca 1961 (en del märken tidigare och en del senare) så den är nog inte äldre än så.

1963 kan stämma bra då 1400000 har noterats från 1962 men det förutsätter att Lemania använde en sekventiellt system och inte alla gjorde detta (Lemania gjorde lite av varje när det gällde serienummer så inte helt lätt).
 
Senast ändrad:

Calle med C

Panerai
Håller med om att det är ytters ovanligt men en kaliber 3000 från 60-talent men allt pekar på det så det var en ovanlig modell måste jag säga. :)

Tritium börjades användas i stor skala från ca 1961 (en del märken tidigare och en del senare) så den är nog inte äldre än så.

1963 kan stämma bra då 1400000 har noterats från 1962 men det förutsätter att Lemania använde en sekventiellt system och inte alla gjorde detta (Lemania gjorde lite av varje när det gällde serienummer så inte helt lätt).

Intressant!

Dock är det EPSA som har gjort boetten och även om klockan skulle vara några år äldre så är boettlocket definitivt från 1964. Boetter från EPSA är lätta att datera eftersom att dom alltid stämplade månad och år för sig. Så 2-64 är Februari 1964. :)
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
I och med att det handlar om olika tillverkare så framstår det väl inte som helt osannolikt att urverket är producerat vid ett tillfälle och boetten vid ett annat?
 

Calle med C

Panerai
I och med att det handlar om olika tillverkare så framstår det väl inte som helt osannolikt att urverket är producerat vid ett tillfälle och boetten vid ett annat?

Självklart. Inte ovanlig att saker och ting låg på hyllan om det massproducerades t ex. Men just siffrorna 2-64 står stämplat på insidan av boettlocket på i stort sett alla super compressors. EPSA tillverkade boetter till en himlans massa olika tillverkare genom åren dom var aktiva. Allt från inte så kända småmärken till stora och väletablerad märken.

Här kan du läsa mer: http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html
Det finns dessutom en lista med tillverkare som EPSA bistod med boetter åt. Jag har tagit den listan och kompletterat med ytterligare tillverkare som jag har funnit under årens lopp, men den ligger på en hårddisk någonstans (ja, jag hade en period där jag var väldigt insnöad på super compressors :D).
 

Calle med C

Panerai
Kunskap som denna är guld värd.

Man ser samma sak på tidiga Tissot klockor där urverket kan vara från t ex 1940 men där boetten är från 1942 så man har två unika serienummer.

Det är det som gör KS så härligt. Många bäckar små. Vissa sitter på lite kunskap om specifika saker, andra mycket. Medan vissa sitter på hur mycket kunskap som helst om allt möjligt.
 
Topp