Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Datering Zenith Sporto

Diskussion i 'Vintage' startad av marconimotet, 20 maj 2014.

1. marconimotet
    Trådstartare

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Undrar ifall någon som är kunnig på Zenith kan hjälpa mig att datera min Zenith Sporto Cal. 2542.
    Skulle vilja ha reda på ifall klockan är från 60 eller 70-talet. Om jag har förstått saken rätt användes olika kronor till Zenith på 60 respektive 70-talet. Vore därför trevligt att veta mer om när klockan är tillverkad.

calzone gillar detta.
  2. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Kan tyvärr inte hjälpa dig, men det var en riktigt snygg klocka :) En sån kanske man skulle skaffa sig.

marconimotet gillar detta.
  3. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Kaliber 2542 tillverkades mellan 1965 och 1969, boetten kan dock vara senare. Den femstjärniga loggan användes fram till 1973 eller så, då övergången till den fyrkantiga skedde. Om du rotar fram serienumren under balansen och på boetten kan vi nog säga med större exakthet.

Ariste och marconimotet gillar detta.
  4. marconimotet
    Trådstartare

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm

Tack. Gillar den skarpt.

5. marconimotet
    Trådstartare

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm

Tack så mycket för din input! Klockan är dessvärre på service så har inte möjlighet att få fram serienr.
    Om jag förstår saken rätt bytte Zenith symbol på kronan i övergången mellan 60 och 70-tal. Bilden nedan visar i alla fall på det. Har du någon tanke kring detta?

I samband med att klockan lämnades in på service upptäckte urmakaren att han hade en originalkrona (vilket min klocka saknar). Den kronan är av den typ som Zenith verkar ha använt från 70-talet och framåt. Bad honom byta till originalkronan. Egentligen är det inte så noga men det vore kul att ha en krona som är från samma period då klockan är tillverkad.

6. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Hade en jag med, daterade den till början 70-talet, men har ingen aning, kronan hade ingen logga i alla fall...

7. marconimotet
    Trådstartare

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm

Såg den klockan då annonsen låg ute. Riktigt fin.
    Hade svårt att finna en Zenith Sporto från den tiden med märkt krona.
    Antar att de flesta har bytts ut i samband med service eller liknande.
    Fina klockar oavsett.

8. calzone

calzone Biskop

Kan inte heller hjälpa dig tyvär. Dock trevlig klocka du fiskat upp :)

9. ZQT

ZQT The Banker

10. marconimotet
    Trådstartare

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
  11. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Zeniths alla loggor på tavlor, boetter och kronor är en ändlöst förvirrande historia.
    Kronan med den fyrhörniga "NATO"-stjärnan användes av Zenith från mitten av 60-talet till övergångsperioden 1971-1972 då kronor med den fyrkantiga loggan istället tog över. Då urverket i din klocka är från sent 60-tal och en femhörnig stjärna pryder urtavlan kan vi konstatera att klockan är tidigare än 1971-1972 då den fyrkantiga loggan också tog över urtavlorna.
    Den krona som bör sitta på din klocka är således den andra kronan, den med den fyrhörniga "NATO"-stjärnan och inte den med den fyrkantiga loggan, vilken användes efter 1971-1972.

Här är ett inlägg från ett annat foruom stöder mitt påstående:
    http://forum.tz-uk.com/showthread.php?207616-Zenith-stars&p=2154395#post2154395

12. ZQT

ZQT The Banker

Snyggt. Hehe, marconimotet har man ju åkt förbi ett x antal gånger...

13. marconimotet
    Trådstartare

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Tack för hjälpen! Vilken klippa du är. Ska försöka jaga efter en originalkrona med "NATO"-stjärnan. Är inte det lättaste att finna originaldelar till Zenith, men nu vet jag i alla fall vad det är jag ska leta efter.

14. marconimotet
    Trådstartare

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Tänker alltid på den inspelade rösten på bussen som, med en härlig Göteborgsdialekt, basunerar ut: "Näästta Marcåånimotet"