• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datering Zenith Sporto

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Undrar ifall någon som är kunnig på Zenith kan hjälpa mig att datera min Zenith Sporto Cal. 2542.
Skulle vilja ha reda på ifall klockan är från 60 eller 70-talet. Om jag har förstått saken rätt användes olika kronor till Zenith på 60 respektive 70-talet. Vore därför trevligt att veta mer om när klockan är tillverkad.

2WofcSC.jpg

 

Warwian

Cartier
Kaliber 2542 tillverkades mellan 1965 och 1969, boetten kan dock vara senare. Den femstjärniga loggan användes fram till 1973 eller så, då övergången till den fyrkantiga skedde. Om du rotar fram serienumren under balansen och på boetten kan vi nog säga med större exakthet.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Kaliber 2542 tillverkades mellan 1965 och 1969, boetten kan dock vara senare. Den femstjärniga loggan användes fram till 1973 eller så, då övergången till den fyrkantiga skedde. Om du rotar fram serienumren under balansen och på boetten kan vi nog säga med större exakthet.


Tack så mycket för din input! Klockan är dessvärre på service så har inte möjlighet att få fram serienr.
Om jag förstår saken rätt bytte Zenith symbol på kronan i övergången mellan 60 och 70-tal. Bilden nedan visar i alla fall på det. Har du någon tanke kring detta?
iuuw9e6.jpg


I samband med att klockan lämnades in på service upptäckte urmakaren att han hade en originalkrona (vilket min klocka saknar). Den kronan är av den typ som Zenith verkar ha använt från 70-talet och framåt. Bad honom byta till originalkronan. Egentligen är det inte så noga men det vore kul att ha en krona som är från samma period då klockan är tillverkad.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Hade en jag med, daterade den till början 70-talet, men har ingen aning, kronan hade ingen logga i alla fall...


3WRATJG.jpg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Hade en jag med, daterade den till början 70-talet, men har ingen aning, kronan hade ingen logga i alla fall...


3WRATJG.jpg


Såg den klockan då annonsen låg ute. Riktigt fin.
Hade svårt att finna en Zenith Sporto från den tiden med märkt krona.
Antar att de flesta har bytts ut i samband med service eller liknande.
Fina klockar oavsett.
 

Warwian

Cartier
Tack så mycket för din input! Klockan är dessvärre på service så har inte möjlighet att få fram serienr.
Om jag förstår saken rätt bytte Zenith symbol på kronan i övergången mellan 60 och 70-tal. Bilden nedan visar i alla fall på det. Har du någon tanke kring detta?
iuuw9e6.jpg


I samband med att klockan lämnades in på service upptäckte urmakaren att han hade en originalkrona (vilket min klocka saknar). Den kronan är av den typ som Zenith verkar ha använt från 70-talet och framåt. Bad honom byta till originalkronan. Egentligen är det inte så noga men det vore kul att ha en krona som är från samma period då klockan är tillverkad.

Zeniths alla loggor på tavlor, boetter och kronor är en ändlöst förvirrande historia.
Kronan med den fyrhörniga "NATO"-stjärnan användes av Zenith från mitten av 60-talet till övergångsperioden 1971-1972 då kronor med den fyrkantiga loggan istället tog över. Då urverket i din klocka är från sent 60-tal och en femhörnig stjärna pryder urtavlan kan vi konstatera att klockan är tidigare än 1971-1972 då den fyrkantiga loggan också tog över urtavlorna.
Den krona som bör sitta på din klocka är således den andra kronan, den med den fyrhörniga "NATO"-stjärnan och inte den med den fyrkantiga loggan, vilken användes efter 1971-1972.

Här är ett inlägg från ett annat foruom stöder mitt påstående:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?207616-Zenith-stars&p=2154395#post2154395
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Zeniths alla loggor på tavlor, boetter och kronor är en ändlöst förvirrande historia.
Kronan med den fyrhörniga "NATO"-stjärnan användes av Zenith från mitten av 60-talet till övergångsperioden 1971-1972 då kronor med den fyrkantiga loggan istället tog över. Då urverket i din klocka är från sent 60-tal och en femhörnig stjärna pryder urtavlan kan vi konstatera att klockan är tidigare än 1971-1972 då den fyrkantiga loggan också tog över urtavlorna.
Den krona som bör sitta på din klocka är således den andra kronan, den med den fyrhörniga "NATO"-stjärnan och inte den med den fyrkantiga loggan, vilken användes efter 1971-1972.

Här är ett inlägg från ett annat foruom stöder mitt påstående:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?207616-Zenith-stars&p=2154395#post2154395

Tack för hjälpen! Vilken klippa du är. Ska försöka jaga efter en originalkrona med "NATO"-stjärnan. Är inte det lättaste att finna originaldelar till Zenith, men nu vet jag i alla fall vad det är jag ska leta efter.
 
Topp