• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datorer och relaterade problem

nissehult

Patek
2-Faktor
Ett pip. Precis det pipet som datorn ger ifrån sig när den startar.
Ibland startar den om 5 ggr ibland startar den direkt.
Bootmenyn ser helt ok ut, står inget konstigt.
Vad menar du med bootmeny? Får du upp en lista på olika OS alternativt Windows normalt, utan nätverk, safe mode, etc.?

Spontant så låter det som att den inte hittar något OS att boota till. Tyvärr så skulle jag misstänka SSDn - antingen lätt trasig eller problem med strömförsörjningen. Ett alternativ är att byta HD, installera om på den nya, koppla in SSDn via USB.

Problem som kommer ibland är väldigt tråkiga att felsöka eftersom det är svårt att veta om "fixen" hjälpte eller inte. Är burken bara 1 år och antagligen nyinköpt så skulle jag skicka den på garantiärende.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Vad menar du med bootmeny? Får du upp en lista på olika OS alternativt Windows normalt, utan nätverk, safe mode, etc.?

Spontant så låter det som att den inte hittar något OS att boota till. Tyvärr så skulle jag misstänka SSDn - antingen lätt trasig eller problem med strömförsörjningen. Ett alternativ är att byta HD, installera om på den nya, koppla in SSDn via USB.

Problem som kommer ibland är väldigt tråkiga att felsöka eftersom det är svårt att veta om "fixen" hjälpte eller inte. Är burken bara 1 år och antagligen nyinköpt så skulle jag skicka den på garantiärende.

Får inte upp lista med val, utan den klassiska med infon om datorn, typ.
Detta kom efter datorn flyttats och varit strömlös i 10 dagar.
Öppnade burken och kollade så allt sitter där det ska, så garantilappen är förbrukad.
Strömförsörjningen såg ok ut.
Men det jag tycker är konstigt är att den inte gör det alltid, bara oftast.
 

Bender

Cartier
Har problem med min burk.
När jag startar den ibland så startar den om, ibland upp till 5 ggr. Den kommer till boot menyn, piper till och börjar om igen.
Vissa dagar går den igång direkt.
I7, 16Gb i ram och ssd disk som primär.
Potent maskin som är ca ett år gammal.
Tips mottages gärna.
Orkar/vill inte lämna in den. :(



VIlket operativsystem paratar vi om? Startar den till slut?
Windows OS: Prova att starta den i felsäkerläge genom att klick på F10 tangenten (brukar stå vilken det är vid uppstart) då startar burken upp med minemalt med drivrutiner.
Där kan du:
1. Start command prompt: start knappen klicka på kör skriv in cmd klicka ok, ett svart fönster poppar upp med en vit blinkande streck: Där skriver du chkdsk /F /R tryck på enter tangenten då startar en reparation av dåliga sectorer och felaktig heter på hårddisken.
eller
2. klicka på start, klicka på den här datorn, höger klicka på C:\lokal disk, välj egenskaper, en ruta poppar upp"lokal disk egenskaper" välj verktyg klicka på Error kontroll, klicka i båda rutorna, klicka ok starta om datorn.

Felsöka:
3 . Högerklicka på den här datorn, välj hantera, poppar upp en vit ruta "Dator hantering" välj klicka på + event loggar välj system på höger sida läs dem som är röda och se vad det står på dessa. Kan ge en indikation om vad som är fel. posta ev. fel med så kan jag försöka svara så gott jag kan.

lycka till.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
VIlket operativsystem paratar vi om? Startar den till slut?
Windows OS: Prova att starta den i felsäkerläge genom att klick på F10 tangenten (brukar stå vilken det är vid uppstart) då startar burken upp med minemalt med drivrutiner.
Där kan du:
1. Start command prompt: start knappen klicka på kör skriv in cmd klicka ok, ett svart fönster poppar upp med en vit blinkande streck: Där skriver du chkdsk /F /R tryck på enter tangenten då startar en reparation av dåliga sectorer och felaktig heter på hårddisken.
eller
2. klicka på start, klicka på den här datorn, höger klicka på C:\lokal disk, välj egenskaper, en ruta poppar upp"lokal disk egenskaper" välj verktyg klicka på Error kontroll, klicka i båda rutorna, klicka ok starta om datorn.

Felsöka:
3 . Högerklicka på den här datorn, välj hantera, poppar upp en vit ruta "Dator hantering" välj klicka på + event loggar välj system på höger sida läs dem som är röda och se vad det står på dessa. Kan ge en indikation om vad som är fel. posta ev. fel med så kan jag försöka svara så gott jag kan.

lycka till.

Kollar detta direkt när jag kommer hem ikväll.
Återkommer med resultat.
Det är windows 7.
Den startar alltid, men startar om innan windows startar, om du förstår hur jag menar.
Iband en gång, ibland 2 ggr, ibland upp till 5ggr!
Vissa dagar funkar det som det ska!?
 

Bender

Cartier
Kollar detta direkt när jag kommer hem ikväll.
Återkommer med resultat.
Det är windows 7.
Den startar alltid, men startar om innan windows startar, om du förstår hur jag menar.
Iband en gång, ibland 2 ggr, ibland upp till 5ggr!
Vissa dagar funkar det som det ska!?


Låter som något fel på boot sektorn som inte kan läsas vid start och bör kunnas åtgärdas med chkdsk alternativen men börja med och kontrollera fel loggarna för att få mer information.
 

Onelund

Rolex
Låter mera som det vore knas med någon drivrutin eftersom den startar om under bootprocessen.

Tänker göra det väldigt enkelt för dig, om du inte är en gamer, köp en mac. Om du är en gamer installera om windows.
 

Bender

Cartier
Ska i sådanafall vara drivrutinen till disken, för OS et har inte hunnit komma så långt så att det börjar läsa in enheter.
Men det bör synas i loggarna eller så går man till start sök och skriver in enhetshanteraren enter, enhetshanteraren om det är fel på drivrutiner till disken så har du ett gult eller rött markering vid disk enheten. om så går du till leverantörens hemsida och ladda ner nya drivrutiner till disken.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Absolut ingen gamer, och en Mac är lockande.. Får bli nästa då ekonomin just nu är prioriterad på andra saker.

Ska kolla loggar osv när jag kommer hem..
Det sjuka är att detta kom efter datorn flyttats och varit strömlös, så det känn som något är löst inne i eller tappat minnet.
Har haft locket av och kollat alla kontakter och minne osv utan framgång.
Dock när jag startade den första gången efter "fixningen" gick det bra och jag trodde allt var frid och fröjd tills jag provade starta om den igen.
Men, eftersom det inte händer alltid blir det lite svårare enligt mig. :(
 

Bender

Cartier
Absolut ingen gamer, och en Mac är lockande.. Får bli nästa då ekonomin just nu är prioriterad på andra saker.

Ska kolla loggar osv när jag kommer hem..
Det sjuka är att detta kom efter datorn flyttats och varit strömlös, så det känn som något är löst inne i eller tappat minnet.
Har haft locket av och kollat alla kontakter och minne osv utan framgång.
Dock när jag startade den första gången efter "fixningen" gick det bra och jag trodde allt var frid och fröjd tills jag provade starta om den igen.
Men, eftersom det inte händer alltid blir det lite svårare enligt mig. :(


En del datorer har så man kan klicka på Esc kanappen innan windows ska starta för att få upp ett menyval.(HP burkar har vet jag)
där kan man välja F2 System diagnostics. Om du har liknande så rekommenderar jag att du kör den. Den går igenom disken och minnet , en start upp test bla.
 

Onelund

Rolex
En windowsdator som startar om under uppstarten är det troligtvis en krånglande drivrutin till grafikkortet alternativt en minnesmodul som fått spunk (läs är kasst) Om du inte kan starta datorn i felsäkert läge skulle jag tippa på den felande minnneskretsen alternativt annat hårdvarufel, att som lekman gå igenom loggar kommer enbart göra dig sömnlös.


Menar allvar med macägande, du betalar ett överpris men får i gengäld ett relativt bekymmersfritt datorägande, inga krånglande drivrutiner, stabil hård & mjukvara i ett hyfsat snyggt hölje det är vad du betalar för.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
VIlket operativsystem paratar vi om? Startar den till slut?
Windows OS: Prova att starta den i felsäkerläge genom att klick på F10 tangenten (brukar stå vilken det är vid uppstart) då startar burken upp med minemalt med drivrutiner.
Där kan du:
1. Start command prompt: start knappen klicka på kör skriv in cmd klicka ok, ett svart fönster poppar upp med en vit blinkande streck: Där skriver du chkdsk /F /R tryck på enter tangenten då startar en reparation av dåliga sectorer och felaktig heter på hårddisken.
eller
2. klicka på start, klicka på den här datorn, höger klicka på C:\lokal disk, välj egenskaper, en ruta poppar upp"lokal disk egenskaper" välj verktyg klicka på Error kontroll, klicka i båda rutorna, klicka ok starta om datorn.

Felsöka:
3 . Högerklicka på den här datorn, välj hantera, poppar upp en vit ruta "Dator hantering" välj klicka på + event loggar välj system på höger sida läs dem som är röda och se vad det står på dessa. Kan ge en indikation om vad som är fel. posta ev. fel med så kan jag försöka svara så gott jag kan.

lycka till.



Hej.

Är du beredd?
fel.PNG
fel2.PNG
fel3.PNG
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Kan inte köra "checkdisk" i cmd, har inte tillräcklig behörighet!!! Haha
Hur får jag full behörighet till min egna dator??
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Får inte upp lista med val, utan den klassiska med infon om datorn, typ.
Ok, då har nog inte inläsningen av OSet börjat på riktigt än. Jag skulle gissa på eventuellt SSD-problem eller strömförsörjning av någon sort. Men jag är inte längre lika mycket inne på data-detaljer längre. Är det en laptop kan det bli svårare. Är den en gammel hederlig "burk" så är det lättare att felsäka. Här är en länk på tips att kolla vid boot-problem:
http://support.lenovo.com/us/en/documents/ht080167

För att få administratörsrättigheter i kommandopromten så kan du söka på "cmd" i startmenyn, högerklicka på "Kommandotolken" och välj att köra som administratör.

Edit: Och startar datorn om innan OSet har börjat laddas så kan det bli svårt att får någon vettig info från Windows loggar. Men visst ser det ut som att det finns lite olika problem där...
 

Bender

Cartier
Ja datorn mår inte specielt bra, Som Onlund skriver Id 11 kabel eller controller fel 41 windows avslutas på fel sätt men i ditt fall så är det att den inte startas riktigt då den bara startar om. kan vara minnes fel.

Som jag skrev tidigare så är nog lättas om man kör en Diagnostik för att få reda på vad felen. Om man tittar på datumet så är det sista ifrån 2014-11-02 och nästa 2014-06-06 vissa av felen kan kanske rättas till med uppdatering av drivrutiner. Pröva först windows uppdate (lättast) annars så hittar man den hos tillverkaren.

41
Scenario 3: Datorn startas slumpmässigt om, och inget BugcheckCode-stoppfel visas i listan, eller också svarar inte datorn alls (har låst sig)

Ta reda på om det här scenariet gäller genom att trycka på CAPS LOCK på tangentbordet. Om CAPS LOCK-lampan på tangentbordet inte ändras när du trycker på CAPS LOCK-tangenten kan datorn ha låst sig helt (svarar inte alls).

Detta tyder vanligtvis på ett problem med maskinvaran. En annan möjlighet är att drivrutinen orsakar problemet. Du kan ringa in problemet genom att kontrollera följande:
  1. Överklockning: Inaktivera överklockning och se om problemet uppstår när datorn körs i rätt hastighet.
  2. Kontrollera minnet: Kontrollera minnet med hjälp av en minneskontrollant. Kontrollera att varje minneskrets har samma hastighet och att den är rätt konfigurerad i datorn.
  3. Strömkälla: Se till att strömkällan har tillräckligt med wattal för att hantera de installerade enheterna utan problem. Om du har lagt till minne, installerat en ny processor, nya drivrutiner eller externa enheter, kan de kräva mer energi än den nuvarande strömkällan klarar av.
  4. Överhettning: Kontrollera om systemet är överhettat genom att ta reda på maskinvarans inre temperatur.
  5. Standardvärden: Använd datorns standardvärden och kör datorn.

Om ett stoppfel genereras som innehåller ett BugcheckCode-värde som inte har rapporterats i händelse-ID 41 ändrar du sättet som datorn startas om på. Gör så här:
  1. Högerklicka på Den här datorn och klicka sedan på Egenskaper.
  2. Klicka på Avancerade systeminställningar.
  3. Klicka på fliken Avancerat.
  4. I avsnittet Start och återställning klickar du på Inställningar.
  5. Avmarkera kryssrutan Starta om automatiskt.

219
This event is logged because of the timing of components that are being loaded during the installation.
It is safe to ignore the message, and no action needs to be taken.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Herregud!! Var ska jag börja? Haha
Min tolknig so far..

1. Dra ut sladden.
2. Öppna fönstret
3. Släng ut datorn
4. Stäng fönstret
5. Köp en Mac
6. Glöm och gå vidare

Rätt summerat?

Men seriöst, ska kolla vidare på dessa saker imorgon.
Tömde loggen innnan jag stängde av datorn ikväll.
Återkommer imorgon med vidare uppdatering.

Tack sålänge.
 

Onelund

Rolex
Herregud!! Var ska jag börja? Haha
Min tolknig so far..

1. Dra ut sladden.
2. Öppna fönstret
3. Släng ut datorn
4. Stäng fönstret
5. Köp en Mac
6. Glöm och gå vidare

Rätt summerat?

Men seriöst, ska kolla vidare på dessa saker imorgon.
Tömde loggen innnan jag stängde av datorn ikväll.
Återkommer imorgon med vidare uppdatering.

Tack sålänge.



Ta med dig datorn och kom hem till mig så ska jag råda bot på den. Om du bor i Helsingborg har du två timmar hit :) Jag bjuder på kaffe och småländsk ostkaka medan du väntar.

Alternativ 2, om du får windows att boota/starta upp med en internetanslutning kan jag diagnosticera din dator mha Teamviewer
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Låter bra med teamwiewer.
Den går alltid igång, efter ett antal omstarter.
Jag bara sitter och väntar när den håller på utan att röra något.
När på dagarna är det mest passande för dig att göra en sådan manöver?
 

leicaphile

Panerai
Menar allvar med macägande, du betalar ett överpris men får i gengäld ett relativt bekymmersfritt datorägande, inga krånglande drivrutiner, stabil hård & mjukvara i ett hyfsat snyggt hölje det är vad du betalar för.

Öhh...

Har Mac själv för jag gillar OS X, men bekymmersfritt? Nja. Min första iMac (2011) fick problem med LCDn, vilket inte är så skoj när allt är i en enhet. Tydligen inte ovanligt på dessa. Fruns Macbook Air har haft Wifi problem, och när jag senast rotade i det var enda lösningen att inte använda bluetooth om man ville ha fungerande wifi... min Time Capsule dog efter två år, så den var ingen höjdare heller. Min Airport Express efter 18 månader. Visst är de trevliga maskiner, men de är inte riktigt lika felfria som många mac-frälsta påstår.
 

Onelund

Rolex
Öhh...

Har Mac själv för jag gillar OS X, men bekymmersfritt? Nja. Min första iMac (2011) fick problem med LCDn, vilket inte är så skoj när allt är i en enhet. Tydligen inte ovanligt på dessa. Fruns Macbook Air har haft Wifi problem, och när jag senast rotade i det var enda lösningen att inte använda bluetooth om man ville ha fungerande wifi... min Time Capsule dog efter två år, så den var ingen höjdare heller. Min Airport Express efter 18 månader. Visst är de trevliga maskiner, men de är inte riktigt lika felfria som många mac-frälsta påstår.



ÖÖÖÖh är väl ändå en rätt tramsig rubrik?

Att du haft en osedvanlig otur ungår väl ingen, Jag har förbrukat appledatorer sedan 1988 har definitivt inte haft den erfarenheten som du har, vet ärligt talat inte vad du vill ha ut av ditt inlägg heller, att elektronik lever sitt egna liv är väl något vi alla kan vara ense om.

Ser man hur det ser ut i verkligheten så har windows mig veterligen inte kunnat prestera ett operativ som kan köras bekymmersfritt år efter år utan det måste installeras om med jämna mellanrum för att bibehålla prestandan, detta problemet har apple aldrig haft, att sedan alla måndagsexemplar hamnat hos dig i Borås är en helt annan sak.
 

leicaphile

Panerai
ÖÖÖÖh är väl ändå en rätt tramsig rubrik?

Att du haft en osedvanlig otur ungår väl ingen, Jag har förbrukat appledatorer sedan 1988 har definitivt inte haft den erfarenheten som du har, vet ärligt talat inte vad du vill ha ut av ditt inlägg heller, att elektronik lever sitt egna liv är väl något vi alla kan vara ense om.

Ser man hur det ser ut i verkligheten så har windows mig veterligen inte kunnat prestera ett operativ som kan köras bekymmersfritt år efter år utan det måste installeras om med jämna mellanrum för att bibehålla prestandan, detta problemet har apple aldrig haft, att sedan alla måndagsexemplar hamnat hos dig i Borås är en helt annan sak.

Har kört Windowsburkar (och kör fortfarande på jobbet) sen 3.1 kom ut, och det här med att man "måste installera om med jämna mellanrum" stämmer helt enkelt inte sedan W7 kom ut. Min gamla jobbdator (som byttes ut pga skitig Dell hårdvara, de har problem precis som Apple) gick 4 år med W7 utan att strula, även med en helvetes massa skit installerat och avinstallerat (jobbar som systemarkitekt/utvecklare så det blir mycket man leker med på sin maskin).

Och det är inte bara jag som får måndagsex, då hade t.ex. inte denna tråd på 133 sidor om wifistrul på Air funnits:
https://discussions.apple.com/thread/5100655?start=0&tstart=0

Och det hade varit trevligt om de inte vägrat erkänna problemet med iMacens grafikkort i TVÅ ÅR innan de gav sig:
http://9to5mac.com/2013/08/16/apple-opens-graphics-card-replacement-program-for-some-mid-2011-imacs/

Som sagt, älskar OS X och tycker Apple gör trevliga produkter, men de är låååångt ifrån "bekymmersfria". Skulle säga att när det gäller allmän pålitlighet så är en modern Windowsburk precis lika bra. Det är inte 1997 längre.



Glömde lägga till denna, där det återigen tog rätt lång tid innan Apple gav sig och fixade produktfel:
http://www.theguardian.com/technology/blog/2010/jul/12/apple-time-capsule-recall-replace-fault

Men Apple har ju inga fel. ;)
 

Onelund

Rolex
Har kört Windowsburkar (och kör fortfarande på jobbet) sen 3.1 kom ut, och det här med att man "måste installera om med jämna mellanrum" stämmer helt enkelt inte sedan W7 kom ut. Min gamla jobbdator (som byttes ut pga skitig Dell hårdvara, de har problem precis som Apple) gick 4 år med W7 utan att strula, även med en helvetes massa skit installerat och avinstallerat (jobbar som systemarkitekt/utvecklare så det blir mycket man leker med på sin maskin).

Och det är inte bara jag som får måndagsex, då hade t.ex. inte denna tråd på 133 sidor om wifistrul på Air funnits:
https://discussions.apple.com/thread/5100655?start=0&tstart=0

Och det hade varit trevligt om de inte vägrat erkänna problemet med iMacens grafikkort i TVÅ ÅR innan de gav sig:
http://9to5mac.com/2013/08/16/apple-opens-graphics-card-replacement-program-for-some-mid-2011-imacs/

Som sagt, älskar OS X och tycker Apple gör trevliga produkter, men de är låååångt ifrån "bekymmersfria". Skulle säga att när det gäller allmän pålitlighet så är en modern Windowsburk precis lika bra. Det är inte 1997 längre.



Att du bara orkar, undrar hur din post ska hjälpa Holmqvist, länkarna till trådarna du hänvisar till är en promille av vad jag skulle kunna plocka fram till de som avskyr allt vad Windows heter. Haters gona hate.

Att det inte är 97 längre är jag fullt medveten om, vad har det med saken att göra för övrigt? Vill du påvisa att Windowsoperativet var bättre då?

Lägg ner och försök bidra istället för att argumentera med mig, att argumentera med en idiot leder ingen vart som du kanske märker.
 

leicaphile

Panerai
Att du bara orkar, undrar hur din post ska hjälpa Holmqvist, länkarna till trådarna du hänvisar till är en promille av vad jag skulle kunna plocka fram till de som avskyr allt vad Windows heter. Haters gona hate.

Att det inte är 97 längre är jag fullt medveten om, vad har det med saken att göra för övrigt? Vill du påvisa att Windowsoperativet var bättre då?

Lägg ner och försök bidra istället för att argumentera med mig, att argumentera med en idiot leder ingen vart som du kanske märker.

Nej, 1997 var Windows skit och MacOS bra. Nu är de jämlika i "hållbarhet" enligt min åsikt.

Ang. Holmqvist så var det väl du som tyckte att en Mac skulle lösa alla problem, så ville bara påpeka att det enligt mina erfarenheter definitivt inte är nåt utopia.

Men vi får "agree to disagree"!

F.ö. tror jag du är inne på rätt spår med minnesproblem. Ofta kan det vara ett litet glapp nånstans (lödning?) som gör att när datorn är helt kall så strular det men när den värmt upp bara lite grann så börjar den "magiskt" funka.
 

16610

Patek
2-Faktor
Pratat med många som säger Mac privat och jobb w7 eller w8 jobb. Jag är långt ifrån duktig på datorer men litar på omdömen.

Elkonsult och jobbar i Autodesk och har aldrig fått svar på om någon med Mac kör det PG. Windows 7 och AutoDesk funkar men inte bra enligt mig. Vet ej dok varför. Ologiska fel dyker upp. Kan Mac vara lösningen? Jag menar, varför i h-vete skall man kunna se och kunna trycka i OS på W!? Helt öppet! Mac är det inte så.

Ett stort?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Wohoo, en PC vs Mac-tråd! Spännande. (<== ironi) Vi kanske kan fajtas om PC/Mac vs. Linux, eller Linux vs BSD? Eller så kan vi bara konstatera att alla OS har fördelar och nackdelar...

För övrigt så beror oftast Windows installera-om-varje-år-behov på mängden små program etc. som tenderar att installeras allt eftersom.
 
Topp