• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datumbyte vid fel tidpunkt

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag upptäckte i helgen att min Tissot Chrono skiftar datum vid 01:15 istället för 24(00):00. Datumbytet sker "långsamt" och startar runt 00:15 och är genomfört 01:15. Lyckligtvis så har denna fortfarande 7 månader kvar på garantin, så det blir till att kontakta ÅF.

Men detta fick mig att fundera på varför det kan vara så? I mitt fall kan det väl knappast handla om servicebehov? Hur ser lösningen ut, flytta visarnas position så att man "nollar" dem till ett datumbyte vid 24:00?

Bifogar en bild för att liva upp tråden lite:

TISSOT.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är lite olika på olika klockor och om klockan inte har quick-shift av datum, så är det ganska vanligt att inte visarna står på kl24 när datumet klickar över. Om man stör sig på det eller inte är helt personligt. Vad du kan göra är att plocka av tim och minutvisare, därefter vrida fram klockan tills datumet skiftar och sätta visarna igen vid kl24-position om det är där du vill att de ska vara när datumet har skiftat.

Själv brukar jag sätta visarna i kl24-position precis efter att datumet har skiftat, vilket i praktiken innebär att klockan börjar skifta datum lite innan för att "klicka över" till nästa datum klockan 24:00.

Edit: Jag tror inte din återförsäljare kommer att tycka att det är oacceptabelt på den klockan om den inte har quickdate-shift.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Å tusan är det så ligger till. Jag är alltså bortskämd med att de andra jag har (som saknar Quick-change) skiftar över 24:00?

Yes är helt på det där med att montera visarna som du säger, och det skulle även vara den "professionella" lösningen?

Nu är ju detta inget som jag ligger sömnlös över som tur är!
 
Topp