• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

datumkomplikation

Kairo

Panerai
Min med quickset byter någon minut eller två efter midnatt har jag för mig... Får kolla och återkomma. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta har diskuterats till leda. Vissa klockors urverk KAN ta skada om man "snabb-byter" datum när datummekanismen har påbörjats, medan andra urverk inte tar skada. När denna mekanism går in varierar mellan olika urverk.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Detta har diskuterats till leda. Vissa klockors urverk KAN ta skada om man "snabb-byter" datum när datummekanismen har påbörjats, medan andra urverk inte tar skada. När denna mekanism går in varierar mellan olika urverk.

Breitling skryter ju om att det går att ställa klockan medans deras byter datum.
Obs; på chronomaterna med deras inhouse verk
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Borde man inte känna att det tar emot? Våld brukar inte vara en bra ide så känner man ett motstånd skulle i alla fall jag sluta vrida.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Borde man inte känna att det tar emot? Våld brukar inte vara en bra ide så känner man ett motstånd skulle i alla fall jag sluta vrida.


Handlar inte om att något fastnar och går trögt, utan oftast att kuggarna på datumhjulet eller någon liten del som sköter matningen av hjulet som går sönder i datumkomplikationen. Dvs inget som påverkar själva gången på klockan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag var helt ärlig mer fascinerad utav "sprag" eller kugghjulet eller vad man kan kalla det som manuellt sätter datumet, hur den hoppade fram och tillbaka när han vred/slutade vrida för datumsättningen.
Intressant mekanik bakom den!
 
Topp