• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datumväxling

Chuck

Patek
2-Faktor
Gokväll !
Nu så här strax efter 00:00..
Datumväxling, vad tycker ni är en acceptabel diff? Plus/minus 5min, 10?
Vad borde det vara, jag anser 00:06 är lite i senaste laget. Eller är jag för petig?
Min gamla 116610 växlade 00:13

Inga problem, skulle man kolla datum 00:10 så minns man väl datumet dagen innan :)
 

jabla

Sarlacc
Gokväll !
Nu så här strax efter 00:00..
Datumväxling, vad tycker ni är en acceptabel diff? Plus/minus 5min, 10?
Vad borde det vara, jag anser 00:06 är lite i senaste laget. Eller är jag för petig?
Beror lite på vad det är för klocka, på mina Rolex växlar det +- 2 minuter.
En ren justeringsfråga men har du garanti kan du ju alltid försöka få det fixat, annars är det ju en fråga om vad du tycker det är värt.
Ingen anledning till retur om du köpt begagnat.
 
Haha!
Sökte på mitt "problem" å så klart fann jag svar på min fråga. Tycker det är störigt när klockan är 00:06 å det klickar till. Får väl helt enkelt gå å lägga mig tidigare eller lämna klockan i snurran tidigare. :sorry:
Klockan det gäler är en SMP-c.
 
Inköpt här på forumet å inget jag tänker göra något åt :) Tänkte mest fall det fanns en viss accepterad tidsram för bytet. Har många ur med 2824-2 verk å ingen av dom diffar på mer än 5min.
 

månljus

Panerai
För mig beror det lite på vilken klocka det gäller. Kl 00.06 är supergodkänt för en Skx men om man tar något dyrare så tycker jag att den ska byta 00.00.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
För mig beror det lite på vilken klocka det gäller. Kl 00.06 är supergodkänt för en Skx men om man tar något dyrare så tycker jag att den ska byta 00.00.
Överhängande risk att du blir besviken när du köper nästa dyrare klocka. Det är inte alltid trivialt att montera visarna helt exakt, på finare ur med tunna visare i ädelmetal vill man inte heller montera av och på visarna flera gånger för att få det exakt
 
Omegas kalibrar med quick set påbörjar datumväxlingen en halvtimme innan själva växlingen, som sker med en godtagbar tolerans om +/- 10 minuter från midnatt. Jag kan tycka att mästarna i Biel gott kunde lagt ner lite mer möda på tajtare toleranser; det är fullt möjligt också i serieproduktion.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Köpte nyss en Chronomat från -97 med cal 13 (7750). Växlar strax efter 01.00. Jag är lite frågande då den fått service för bara några månader sedan. Men Breitling kanske inte är bättre ? Fungerar perfekt f ö i alla fall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Omegas kalibrar med quick set påbörjar datumväxlingen en halvtimme innan själva växlingen, som sker med en godtagbar tolerans om +/- 10 minuter från midnatt. Jag kan tycka att mästarna i Biel gott kunde lagt ner lite mer möda på tajtare toleranser; det är fullt möjligt också i serieproduktion.

Vänligen
Forumets undersköterska
"Mästarna i Biel"? Du är rolig du. :)
Kan inte påstå att jag bryr mig nämnvärt om en klocka skiftar långsamt eller blixtsnabbt.

Min GS från 1964 (tillverkad av mästarna i Japan) har quick set både framåt och bakåt, det däremot är användbart.
 

månljus

Panerai
Överhängande risk att du blir besviken när du köper nästa dyrare klocka. Det är inte alltid trivialt att montera visarna helt exakt, på finare ur med tunna visare i ädelmetal vill man inte heller montera av och på visarna flera gånger för att få det exakt
Besviken lät så hårt, var nog lite väl hård i mina ord eller har jag bara vaknat till så här efter lunch.:) Någon minut är inte hela världen men hade absolut tyckt att det var dåligt om en dyrare klocka bytte några timmar efter 00.00 eller att det drog ut på det flera timmar, som på vissa Skx, dock hellre det sistnämnda. Datumvisningen fyller en nödvändig funktion för mig och så även efter kl 00.00.
 

Ruben

Rolex
Köpte nyss en Chronomat från -97 med cal 13 (7750). Växlar strax efter 01.00. Jag är lite frågande då den fått service för bara några månader sedan. Men Breitling kanske inte är bättre ? Fungerar perfekt f ö i alla fall.
7750 är seg på datumbyte, min Tudor med 7750 var likadan.

Min gmt 16710 växlar datum 23.55 ungefär
 

Loop

Breitling
2-Faktor
Gör ett försök att använda denna gamla tråden. Fråga: Min GMT Master II från 2015 byter datum vid ca 00.02. Är detta något som man bör lämna in den för eller är det helt enkelt normalt? Vidare så byter den datum ca 11.59 när jag använder 3e positionen på kronan dvs. rör minutvisare (och alla de andra med för den delen).
Vid 2a positionen (timvisaren) så slår den över när jag går på 12. Drar jag sedan tillbaka den med position 2 så växlar den tillbaka först när jag precis passerat 11.45, dvs inte spot-on (dock räcker det med en liten touch på kronan för att den skall slå över i det läget).

nu är kanske detta ett löjligt "problem" men eftersom min PO var väldigt precis så stör det mig lite grann. Samt att man blir lite orolig att allt inte står rätt till.. men det kanske mest är mina hjärnspöken? :confused:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gör ett försök att använda denna gamla tråden. Fråga: Min GMT Master II från 2015 byter datum vid ca 00.02. Är detta något som man bör lämna in den för eller är det helt enkelt normalt? Vidare så byter den datum ca 11.59 när jag använder 3e positionen på kronan dvs. rör minutvisare (och alla de andra med för den delen).
Vid 2a positionen (timvisaren) så slår den över när jag går på 12. Drar jag sedan tillbaka den med position 2 så växlar den tillbaka först när jag precis passerat 11.45, dvs inte spot-on (dock räcker det med en liten touch på kronan för att den skall slå över i det läget).

nu är kanske detta ett löjligt "problem" men eftersom min PO var väldigt precis så stör det mig lite grann. Samt att man blir lite orolig att allt inte står rätt till.. men det kanske mest är mina hjärnspöken? :confused:
Hjärnspöken, ta en whiskey och koppla av. :)
 
Min 216570 byter datum mellan 00:03 och 00:06. Någon gång där emellan så klickar det till gött och ett nytt dygn har påbörjats.

Tänkte också lämnat in för justering först men glömde av det och nu bryr jag mig inte :)
 
Topp