• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DAVIDSW

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Vet att flera här och på TTT handlar från USA, tex från DAVIDSW. Priserna är ofta bra men med moms och tull är det billigare att köpa dem på hemmaplan - så vad är tricket? Skickas det först till tex Schweiz för att sedan tas över gränsen och vidare frånTyskland?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
konkas skrev:
Vet att flera här och på TTT handlar från USA, tex från DAVIDSW. Priserna är ofta bra men med moms och tull är det billigare att köpa dem på hemmaplan - så vad är tricket? Skickas det först till tex Schweiz för att sedan tas över gränsen och vidare frånTyskland?

Jag tror att det handlar om ren tur. En god vän beställde efter min inrådan en DSSD från David. Klockan skickades med FedEx direkt till Sverige och min vän slapp tullavgifter och moms. Det är ett lotteri.
 

max

Dancing Queen
Tror att de flesta håller tummarna och att den stora anledningen till att köpa där borta är att utbudet är enormt mkt större och de skriver på engelska på alla sidor till skillnad från italien osv där man inte fattar ett jota när man surfar på sidorna.
Sen kan man ju alltid göra kalkylen mellan att åka över och ta klockan på armen vs momsen men då skall man ju upp i lite summor.
Vid försändelse bör du räkna med momsen och om du skulle slippa momsen så blir det en glad överraskning istället för att räkna utan och få en kalldusch som tar bort mkt av glädjen med nya klockan.

Såklart kan du skicka klockan via släkting i land med låg skatt/moms men det blir ju lite roddigt, extra leveranstid och har man ingen släkting lämpligt placerad så blir det ju ganska riskabelt dessutom.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Tror inte en sekund på att någon chansar! Gissar också att ett paket med ett deklarerat värde på 100 000 kr fastnar per automatik i tullen?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
konkas skrev:
Tror inte en sekund på att någon chansar! Gissar också att ett paket med ett deklarerat värde på 100 000 kr fastnar per automatik i tullen?


Nu var det ju så att David i min väns fall hade skrivit ner värdet rätt rejält. Klockan var dock fullt försäkrad ändå.
 

max

Dancing Queen
Zed skrev:
Nu var det ju så att David i min väns fall hade skrivit ner värdet rätt rejält. Klockan var dock fullt försäkrad ändå.
Hur försäkrade han över det angivna fraktvärdet? Känns som att "nej avsändaren har ju själv angivit att paketets innehåll var värt 20k så vi ersätter det" är svaret vid en anmälan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
konkas skrev:
Tror inte en sekund på att någon chansar! Gissar också att ett paket med ett deklarerat värde på 100 000 kr fastnar per automatik i tullen?

Menar farbror att han vill ha tips på hur man genom att skriva ner värdet på ett paket kan undgå tull och moms? ;)
Vissa säljare gör sådant utan att man frågar, andra om man frågar. Den tredje däremot gör det inte.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klockan deklarareras lågt eller märks som retur efter service. Service är ofta korkat iom tullen då frågar om utförseldokument. Lågt värde via Fedex och sen fullt belopp försäkrat via ParcelPro är standard. Jag skulle tro att dessa säljare har vana nog att få in saker utan att myndigheterna ska veta vad det är värt. Det som kan vara värt att tänka på är att den som tullar ofta kan vilja se betalningskvitto på sakerna. Står det då 2000kr och du betalat mycket mer så lär du få tulla på beloppet du kan visa upp. Kan du inte visa upp något så riskerar du att de sätter värdet själv eller att det går tillbaka till sändaren. Jag vet inte hur värt man tycker det är att spara några tusenlappar för att riskera rätt allvarliga brott men alla gör som de vill. Ett alternativ är alltid att plocka upp sakerna i USA..
 
Intressant, det här. Köpa klocka i det land där det är billigast. Vad kan då tillverkningskostnaden vara?
1/10 av försäljningspriset?
Vi blir fuckade hela tiden. Därför samlar jag på vintage, som är underprissatta, med tanke på hantverk, funktion och kvalitet.
 

Målarn

The Steak
Jag sålde ju guld Speedyn till Hawaii vilket säkert alla på klocksnack vet redan :D!!
Men iaf, klockan skickades dit som "i behov av reparation + att jag hade köpt klockan utav David Bui under dehär året" för att han har 1års garanti på alla klockor han säljer..
Värdet på FedEx paketet skrevs till $8500, dvs priset han betalade till mig för klockan.
På så sätt slapp han betala deras dyra tullavgifter osv och hans försäkringsbolag försäkrade klockan åt oss, så om nåt hade hänt på vägen dit så hade jag ändå fått fullt betalt :)..
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
max skrev:
Zed skrev:
Nu var det ju så att David i min väns fall hade skrivit ner värdet rätt rejält. Klockan var dock fullt försäkrad ändå.
Hur försäkrade han över det angivna fraktvärdet? Känns som att "nej avsändaren har ju själv angivit att paketets innehåll var värt 20k så vi ersätter det" är svaret vid en anmälan?

Tredjepartsförsäkring som gäller, annat bolag än transportbolaget som försäkrar, skulle säga att det är väldigt vanligt i klocksvängen. För dessa bolag spelar beloppet deklarerat på paketet ingen roll.
 
Topp