Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Day-Date ägare med slow set

Diskussion i 'Diskussion' startad av StarMan, 14 juni 2014.

1. StarMan
    Trådstartare

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Funderar på att skaffa en DD och jag är mest sugen på en 1803 reffen för att den har plexi men jag funderar lite kring det där med slow set.

Hur gör ni som har DD med slow set, orkar ni ställa dag och datum varje gång ni använder klockan om den hunnit stanna emellan? Kan tänka mig att det blir en hel del snurrande för att ställa den rätt. Möjliga lösningar är ju att ha den i en winder eller använda den så pass ofta att den inte hinner stanna mellan varven. Tröttnar man så får man väl bara offra plexit och byta till en senare ref med quick set.

2. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Har haft några stycken 1803or och inte tyckt att detta varit ett problem, det är lite mysigt att pilla med klockan och ställa in dag och datum. En winder gör ju helt klart saken enklare.

StarMan gillar detta.
  3. StarMan
    Trådstartare

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Jag gillar också art sitta och pilla med klockorna. Problemet blir om man har bråttom och 20 datum och 6 dagar att pilla fram men om det inte börjar fungera är det ju bara att skaffa en winder.

4. Rber

Rber Biskop

Finns det någon risk att "bränna verket" om man jobbar igenom för många dagar och datum på en och samma gång?

5. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har haft min DD 1803 nu ett par månader och fått ställa in flera gånger. Det jobbiga är när du snurrar 20 dagar och sen råkar du snurra en för mycket. Då är det en lång resa.
    Men om du inte haft en tidigare, KÖP! Jag är så himla nöjd med min, även om man blir tokig ibland :)

k0ltrasten och StarMan gillar detta.
  6. joey

joey Stadsbo

Alt 1: köp en 1803+ winder
    Alt 2: köp en 190xx
    Alt 3 köp en 190xx + en winder för säkerhets skull...

image.jpg

rillesnille, Aquaracer2, ROB-1832 och 15 andra gillar detta.
  7. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Har 1803 (underbar referens!) men ställer på sin höjd in dagen... Ett jäkla snurrande ;)

Mvh
    Micke

StarMan gillar detta.
  8. StarMan
    Trådstartare

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Tydligen så fins det en risk om man snurrar för fort. Tror det var acce1999 som förklarade det i nån tråd. Frågan är bara, hur fort är för fort?

9. M021

M021 Friends of KS

Lite frustrerande kan det vara, men när den sitter på armen förvandlas suckarna till ett stort leende! Kör, mycket mögel för pengarna :)

willbur och StarMan gillar detta.
  10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det hela brukar lösa sig rätt enkelt. Köper du en fin 18XX kommer den inte ligga så mycket...

Scaramanga, rillesnille, vikgul och 9 andra gillar detta.
  11. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Det är väl så att när man har många dagar att snurra så uppstår viss värme i urverket som kan orsaka skador, dessutom så är det ganska vanligt att visarna "tar i" varandra på dessa klockor vilket även sliter på dessa.

Rber och StarMan gillar detta.
  12. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Nej precis, bara ägaren!

rillesnille, Aquaracer2, ROB-1832 och 21 andra gillar detta.
  13. uppkorkat

uppkorkat Stadsbo

Från:
    GÖTEBORG
    Winder känns som ett måste, då behöver man ju bara pilla 6ggr om året. 1803 rulez!!! Som kidsen säger.

14. StarMan
    Trådstartare

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Grymt fin den där! Gillar ju OQ och tanken har faktiskt slagit mig att skaffa en 190xx. :)

15. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Du kommer använda den varje dag.

StarMan, Aurum och uppkorkat gillar detta.
  16. StarMan
    Trådstartare

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Ja, det finns ju en viss risk. :D Klockan passar ju praktiskt taget till allt.

jabla och Målarn gillar detta.
  17. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Köp bara, guld passar till Allt ;)

leben, wojtecki, ZQT och 8 andra gillar detta.
  18. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Om inte annat så kommer den på en stund på kvällen bara för att man blir så lycklig av att se den på handleden. :)

19. Omen

Omen Goldmember

Kör alltid winder, ser fram emot din paketöppning!

StarMan gillar detta.
  20. Papa Elrico

Papa Elrico Bonde

Från:
    Skövde
    Fråga från en nybörjare.....varför vill man hellre ha plexi än safir?
    //Rickard

21. ZQT

ZQT The Banker

Hehe, det är en vattendelare!

Safir: går i princip inte att repa, blir lätt synliga fingeravtryck på glaset, går sönder helt om man råkar göra sönder det.

Plexi: repas hyfsat lätt, fingeravtryck syns inte på glaset, roligare känsla, lättare att ta bilder på urtavlan (min uppfattning), kan få en spricka i plexit utan att hela glaset förstörs.

Fyll gärna på!

_jonte gillar detta.
  22. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Snyggare urtavlor på DD och DJ med plexi.

Aurum gillar detta.
  23. StarMan
    Trådstartare

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Detta är en intressant fråga och garanterat värt en egen tråd. Jag håller med JakobZ i det han skriver och kan tillägga litegrann:

Funktionsmässigt är troligen safir det smartare valet eftersom det är repfritt och i vattentäta klockor mer säkert men för min del ger plexi en annan känsla åt klockan och framhäver tavlan bättre. Plexit är ofta lite rundat/domat och det ger mer liv åt klockan medan safirglaset är platt och blankt. En stor fördel är att man slipper fingermärken med plexi.

_jonte och ZQT gillar detta.
  24. aleks

aleks Friends of KS

Att man slippper fingeravtrycken på plexi är lätt den största fördelen. Skönt att slippa gå å putsa rent safirglas stup i kvarten :)

25. par

par Friends of KS

Smaksak! Du får en utseendeskillnad på plexi mot safir.

Minns jag rätt så skiljer sig även tex en 1803 mot en 18038 i boetttjocklek? Ping Aurum

26. Papa Elrico

Papa Elrico Bonde

Från:
    Skövde
    För mig då som tänker använda min klocka varje dag så måste ju fördelen med repfritt uppväga diverse nackdelar gissar jag..?

27. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det där är ganska olika vad man vill ha.. Äldre klockor har oftast plexi för man inte använde sig av safirglas då. Jag personligen tycker det är snyggare med plexi för det lyfter oftast urtavlan samtidigt som det är en höjd på glaset :)

28. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Yes, boettsidorna är lite lägre på plast-DDs.
    Nej, tavlorna är så mycket trevligare på plastmodellerna. I det vardagliga ser jag ingen praktisk skillnad, mer ett estetiskt beslut.

par gillar detta.
  29. leben

leben El Patrón

Och tänk på att ett plexi får repor om du råkar repa det! :p

ZQT, Jens och jabla gillar detta.
  30. aleks

aleks Friends of KS

Pie-pan ska det va!
    Men finns det inte fler "roliga alternativ" när det kommer till tavlor för safirmodellerna? Tänker typ på "wood" och onyx osv.

Mårtenssons ur Brookfield