• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Falcone

Cartier
2-Faktor
Jag är ju mer eller mindre säker på att nästa klocka måste bli en DD. Eftersom jag inte bär upp gulguld/roséguld, och inte kan motivera platina, faller det på en i vitguld. Mina krav är presidentlänk, stavindex, helst grå urtavla (heter den "slate grey"?) men vit/silver fungerar också.

118239 är att föredra om man kan få den till ett pris nära 100', annars är 18239 ett alternativ för lite mindre pengar. Men de är inte så vanliga i Sverige vad jag förstår? Hittat en del som säljs av Capetown Diamond Corporation på chrono24, som man skulle kunna plocka upp i samband med en USA-resa. Nån som har erfarenheter av att handla från dem? Eller andra tips?

Finns en hel del bra handlare i Georgia. CDC är legit och har ett enormt utbud (2 143 beg. Rolex just nu). Har själv erfarenhet från ett par handlare i Atlanta, mycket trevlig personal och hög servicenivå.

Personligen skulle jag hellre leta efter en 1803, tycker de är trevligare än safir-DD:s med sina step-dials.
img65007774.jpg
 

Sond

Patek
Finns en hel del bra handlare i Georgia. CDC är legit och har ett enormt utbud (2 143 beg. Rolex just nu). Har själv erfarenhet från ett par handlare i Atlanta, mycket trevlig personal och hög servicenivå.

Personligen skulle jag hellre leta efter en 1803, tycker de är trevligare än safir-DD:s med sina step-dials.

Kan du länka till cdc?
 

Sond

Patek
Jag lider av ett svårt DD-behov just nu. Men försöker hålla emot då jag inte är helt säker på att jag BEHÖVER en DD..:rolleyes:.
 

Sond

Patek
Det ligger något i det..:) Och du borde komma över tanken på att klockor ska se ut som tefat bara för att många nya billigare klockor är +42..;)
 

Sond

Patek
Finns en hel del bra handlare i Georgia. CDC är legit och har ett enormt utbud (2 143 beg. Rolex just nu). Har själv erfarenhet från ett par handlare i Atlanta, mycket trevlig personal och hög servicenivå.

Personligen skulle jag hellre leta efter en 1803, tycker de är trevligare än safir-DD:s med sina step-dials.


Vilken otroligt svårjobbad hemsida. Men de är seriösa?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Men hörru Pekka, om du tar med en bild till..? Då kommer 236 DD på rad med knappt någon information och inget pris. Man får klicka på varje enskilt objekt. Tre timmar senare och 70 av 236 avklarade..;)


Hehe kanske... Men tyckte ändå den var helt okej, bättre än många ch24 säljare :D
 

Apansson

Torpare
En fråga angående länkarna om det är någon som vet på rak arm - vad är egentligen skillnaden på länken/clasp som sitter på en ref 18038 mot den som är "revised" som sitter på t.ex 118238? Ping Omen Aurum Silverminken
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En fråga angående länkarna om det är någon som vet på rak arm - vad är egentligen skillnaden på länken/clasp som sitter på en ref 18038 mot den som är "revised" som sitter på t.ex 118238? Ping Omen Aurum Silverminken

Tror det är estetiskt samt att vikbladen är lite rundare där de ligger mot handleden, men har egentligen ingen erfarenhet av de nyare låsen. Tror Porsan har erfarenhet?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tror det är estetiskt samt att vikbladen är lite rundare där de ligger mot handleden, men har egentligen ingen erfarenhet av de nyare låsen. Tror Porsan har erfarenhet?
Dom nyare har samma typ av vikblad som alla nya Rolexlänkar, mycket stadigare och gedignare konstruktion än de äldre som i mina ögon kan bli lite "fladdriga", dom äldre kan enligt mig även upplevas som lite vassa om man har klockan riktigt tajt vilket jag gillar att ha med guldklockor. Länken är det stor skillnad på, länkbitarna är solida vilket ger en helt annan tyngd i klockan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dom nyare har samma typ av vikblad som alla nya Rolexlänkar, mycket stadigare och gedignare konstruktion än de äldre som i mina ögon kan bli lite "fladdriga", dom äldre kan enligt mig även upplevas som lite vassa om man har klockan riktigt tajt vilket jag gillar att ha med guldklockor. Länken är det stor skillnad på, länkbitarna är solida vilket ger en helt annan tyngd i klockan.

Tack för informationen! Själva låsningen är väl inte riktigt likadan som alla andra länkar? Tittade på denna bilden och det ser ut som att haken på det undre bladet låser mot en ring/cylinder i hålet? Fjädrar ringen lite eller är den helt stel? Förmodar att det är denna cylinder man byter ifall låsningen skulle bli sliten?

118238-rolex-day-date-president-zm-ma-b4_2.jpg
 

Apansson

Torpare
Dom nyare har samma typ av vikblad som alla nya Rolexlänkar, mycket stadigare och gedignare konstruktion än de äldre som i mina ögon kan bli lite "fladdriga", dom äldre kan enligt mig även upplevas som lite vassa om man har klockan riktigt tajt vilket jag gillar att ha med guldklockor. Länken är det stor skillnad på, länkbitarna är solida vilket ger en helt annan tyngd i klockan.

Så en 18038 bör ha en "ihålig" konstruktion på länken, vilket i sådana fall bör resultera i att den slits snabbare, alltså svårare att hitta en original till en 18038 i bra skick? Gäller det både centrum- och yttre länkbitar?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tack för informationen! Själva låsningen är väl inte riktigt likadan som alla andra länkar? Tittade på denna bilden och det ser ut som att haken på det undre bladet låser mot en ring/cylinder i hålet? Fjädrar ringen lite eller är den helt stel? Förmodar att det är denna cylinder man byter ifall låsningen skulle bli sliten?

118238-rolex-day-date-president-zm-ma-b4_2.jpg
Lite svårt att se på den där bilden men det är den lilla haken man ser som går in i hålet och låser med ett distinkt klick, det är ingen cylinder man ser även om det ser ut så (det speglar sig lite i spännet) det är själva infästningen mellan spänne och länk, för att öppna igen är det själva Rolexkronan på spännet som man viker upp som i sin tur sitter "ledad" mellan länk och spänne, skulle tro att det är den som eventuellt byts ut vid slitage.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Så en 18038 bör ha en "ihålig" konstruktion på länken, vilket i sådana fall bör resultera i att den slits snabbare, alltså svårare att hitta en original till en 18038 i bra skick? Gäller det både centrum- och yttre länkbitar?
Ja den länken har ihålig konstruktion och givetvis påverkar det hur fort den slits, det går dock att hitta finna exemplar med minimal stretch men dom blir givetvis dyrare än det många är beredda att betala för äldre DD. Vikten mellan dom äldre 1803/18038 och 118238 skiljer ca 40 gram, vilket motsvarar ca 25%, även boetten innehåller mer guld på dom nya.
 

Apansson

Torpare
Ja den länken har ihålig konstruktion och givetvis påverkar det hur fort den slits, det går dock att hitta finna exemplar med minimal stretch men dom blir givetvis dyrare än det många är beredda att betala för äldre DD. Vikten mellan dom äldre 1803/18038 och 118238 skiljer ca 40 gram, vilket motsvarar ca 25%, även boetten innehåller mer guld på dom nya.

Det låter trevligt att det är en raritet i sådana fall. Hur sköts en sådan här länk på bästa vis för att minimera hur mycket stretch det blir på den? Hur skall klockan förvaras på bästa vis, ska den ligga med länken uppknäppt på sidan, knäppt på sidan, sitta i winder, löst eller hårt spänd?
 

wojtecki

Cartier
Tack för informationen! Själva låsningen är väl inte riktigt likadan som alla andra länkar? Tittade på denna bilden och det ser ut som att haken på det undre bladet låser mot en ring/cylinder i hålet? Fjädrar ringen lite eller är den helt stel? Förmodar att det är denna cylinder man byter ifall låsningen skulle bli sliten?


Här kommer en bild/bilder på detaljerna.
lås.jpg
 

Randel

Cartier
DD samlingen just nu..
Från vänster:
Ref 18078 Woody-79
Ref 18038 Champagne-82
Ref 18239b Tridor-90
Ref 118205 Rosé-2013
2014-03-31 18 22 49.jpg

Jag har alltid tyckt att DD sett ut att vara "too much", att det blir så vräkigt med allt guld, men den där 118205 är ju så snygg så att jag svimmar :woot: Överhuvudtaget har alla trådar med bilder på DD här inne på Klocksnack satt otroligt mycket griller i huvudet på mig...Hm...om man skulle börja leta efter en "head only", för att ändå ha råd med blöjor till ungarna och sånt, och så på sikt börja kika efter en presidentlänk att komplettera med...Mm...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Det låter trevligt att det är en raritet i sådana fall. Hur sköts en sådan här länk på bästa vis för att minimera hur mycket stretch det blir på den? Hur skall klockan förvaras på bästa vis, ska den ligga med länken uppknäppt på sidan, knäppt på sidan, sitta i winder, löst eller hårt spänd?
Regelbunden rengöring gärna i ultraljudstvätt skulle jag säga är den största faktorn för att hålla länken i skicka. Som jag skrev innan så gillar jag att ha guldklockor tajt tror att det är bättre än att den löst, dock utan vetenskapliga bevis.
 

Apansson

Torpare
Regelbunden rengöring gärna i ultraljudstvätt skulle jag säga är den största faktorn för att hålla länken i skicka. Som jag skrev innan så gillar jag att ha guldklockor tajt tror att det är bättre än att den löst, dock utan vetenskapliga bevis.

För oss som inte äger en sådan/besitter skicklighet eller verktyg för att plocka bort länken från klockan - räcker det med varmt vatten och mjuk tandborste för att den ska hålla sig i hyfsat skick? Självklart ska guldlänkar sitta tight.
 
Topp