• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Daytona "Paul Newman" slutpris?!

Vesper

Rolex
Allting är ju relativt behöver inte vara speciellt mycket pengar för köparen...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Denna såldes i onsdags för 292k EUR. Rätt jämförbara tycker jag.

http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2014/important-watches-ge1401/lot.341.html

2014-05-17_192031.jpg
 

m_s

Patek
2-Faktor
Glöm inte bort att 1.7 enbart var klubbade priset, på det tillkommer klubb-avgift.

Någon som har koll på hur mycket totalen borde blivit?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror kaplans godkänner en lägre kommission vid dessa dyrare objekt. Men bara en spekulering
Finns en stege efter 200k.

Köparprovisionstrappa
Om priset överstiger 200 000 kronor använder vi oss av följande trappa:
Försäljningspriset upp till 200 000 kronor: 20 % av försäljningspriset
Försäljningspriset mellan 200 000 och 500 000 kronor: 10 % av överskjutande del
Försäljningspriset över 500 000 kronor: 5 % av överskjutande del
Exempel:
Du har ropat in en vara för 750 000 kronor.
Köparprovisionen blir:
200 000 * 20 % = 40 000 kronor
300 000 * 10 % = 30 000 kronor
250 000 * 5 % = 12 500 kronor
Total köparprovision = 82 500 kronor
Det belopp som du ska betala blir 832 500 kronor.
 

Vesper

Rolex
Klart men 1,7mkr är väldigt mycket för en klocka, oavsett ens ekonomiska tillgångar
Nja håller inte med visst det är en jäkla massa pengar för mig men har ett ex antal hundra miljoner på kontot kan du lika gärna lägga in dom pengarna på en klocka som man kan njuta av. Istället för en fastighet t.ex. Och klockan kmr säkert fortsätta öka i värde.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

paradis

Audemars
Nja håller inte med visst det är en jäkla massa pengar för mig men har ett ex antal hundra miljoner på kontot kan du lika gärna lägga in dom pengarna på en klocka som man kan njuta av. Istället för en fastighet t.ex. Och klockan kmr säkert fortsätta öka i värde.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Han som har betalt 292K Euro kommer inte att använda den, utan det blir kassaskåp.Dom riktigt stora internationella säljare av sådana klockor ,blev själva förvånade att den gick för ,nästan dubbla priset.Tycker att klockor ska användas,men med sådana priser,så kommer klockan inte se dagens ljus............
 

svesam

Rolex
jösses jävlar, 1,7 miljoner.... :greedy:

Bara att gratulera den som kan lägga sådana summor på en klocka

/Daniel
 

POO

Panerai
Spontant känns det lite som att de är dyra för att de är dyra och blir ännu dyrare därför. Handlare eller halvhandlare som handlar med varandra och ingen vågar använda för då sjunker potentialen för värdeökning.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Bra pris....frågan är om ett bakelitinsert för 20k trissat priset......hade den nåt hälften med motsvarigheten i stål.....?
 

Whedda

Rolex

Jag har ju inte sett Sothebys live men däremot Kaplans och det är ett par skillnader men helt klart jämförbara i ålder och referens.

Ser ut som Sothebys är i bättre skick i såväl boett som tavla men Kaplans var vilket inte syns på bilderna Tropical i ytterringen och till viss del i registren.

Jag tror att den största skillnaden är att Sothebys precis som Christies fortfarande drar fler internationella samlare med större plånbok än Kaplans vilket gör att potentialen för ett budkrig ökar markant.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har ju inte sett Sothebys live men däremot Kaplans och det är ett par skillnader men helt klart jämförbara i ålder och referens.

Ser ut som Sothebys är i bättre skick i såväl boett som tavla men Kaplans var vilket inte syns på bilderna Tropical i ytterringen och till viss del i registren.

Jag tror att den största skillnaden är att Sothebys precis som Christies fortfarande drar fler internationella samlare med större plånbok än Kaplans vilket gör att potentialen för ett budkrig ökar markant.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
True. Dock ska man inte lita helt på Christies och de andra husens bilder. Den på Kaplans hade sett ny ut på annat håll. Kolla Philipp Stahls senaste rapport så ser du hur man fular med foton på auktionshusen..

Detta fullset var för mig bättre än det handskrivna certet på Southbys även om detta inte var ifyllt då nyköpkvitto följde med. Jag tror att 1.8 eller vad det nu blev med premium är en stabil placering till klockan dyker upp på fin auktion nästa gång.
 

Whedda

Rolex
True. Dock ska man inte lita helt på Christies och de andra husens bilder. Den på Kaplans hade sett ny ut på annat håll. Kolla Philipp Stahls senaste rapport så ser du hur man fular med foton på auktionshusen..

Detta fullset var för mig bättre än det handskrivna certet på Southbys även om detta inte var ifyllt då nyköpkvitto följde med. Jag tror att 1.8 eller vad det nu blev med premium är en stabil placering till klockan dyker upp på fin auktion nästa gång.

Håller med!

Läste den rapporten och det är för mig helt sjukt om någon köper klockor i den här nivån baserat på Auktionshusens bilder utan att se det live.

Var en Explorer Style Submariner som såldes i vintras som såg PERFEKT ut på bilderna men när Jed fotade bilder från förhandsvisningen var hela tavlan repad från visarna och i långt ifrån toppskick.

712127_zps1370a89d.jpg


Gick för ett sanslöst premium vill jag minnas så jag misstänker att köparen inte var på plats.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Samtidigt idioter som handlar för sånna pengar utan att kolla live eller genom att ha ett ombud som kan checka.
 
Topp