• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Daytona

M74

Omega
Ja nu börjas det igen, ni vet, tanken/känlsan som kommer smygandes och till en början bara kan anas och är helt ofarlig, den tar ingen större kraft eller energi, nått är på gång undermedvetet. Helt pålötsligt och utan förvarning ändrar tanken karaktär, den börjar nu ta kraft och energi, och ens sunda förnuft ifrågasätts,
maktlösheten slår till, du kapitulerar du ger upp och allt mynnar ut i ett rubbat okontrollerbart habegär.
Jag försöker att intala mig själv att Dajtånan är för liten, polerad,plottrig,svåravläst, inget datum osv, men det hjälper inte. För att råda bot och återfå lugn å förstånd blir jag tvungen att införskaffa en.:)

Så själva frågan är hur ni med erfarenhet av ovan nämnda upplever den, ris/ros?
 

joca

Patek
2-Faktor
Tycker den är trevlig men för den pengen väljer jag annat. Får jag inte en riktigt bra deal så blir det ingen daytona inom snar framtid för mig :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag gick på Daytona myten till att börja med, i många år var det en dröm liksom hos många andra. När jag så fick tillfälle att prova en på handleden försvann allt reellt intresse, med facit i hand var det bra eftersom jag nu kan rikta mitt intresse mot andra klockor.
 

Apansson

Torpare
Gillar den i ädelmetall med mörk tavla, tycker stålisen är sådär. Det är en jättefin klocka, men med tanke på priset så finns det väldigt mycket roligare annat. (om vi pratar hyfsat moderna och inte super-vintage)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Ingen fantast av de Daytonas som säljs hos AD... Gillar inte nån av dom faktiskt. Lite sjukt med tanke på priset men tycker dom ser lite billiga ut samt att det finns mycket roligare i den prisklassen. Däremot tycker jag de från 60-talet är betydligt snyggare, 6239 till exempel! Skulle gärna äga en sån, Paul Newman eller inte :)
 

Samps

Cartier
Den är mytomspunnen och har funnits på min grail-watch lista i många år. Nu köpte en 16520 med svart tavla igår men har inte riktigt bestämt mig än. Den är som du säger svåravläst, men större delen av tiden jag tittar på den gör jag det inte för att se vilken tid det är :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Nja, den är ingen direkt favorit (för stunden). Men jag förstår precis vad du menar. Mer än en gång har man varit där och nosat, suktat och drömt. Men sen har något annat dykt upp istället.

De renderingar som cirkulerar på en Daytona i stål med keramiskt inlägg är dock väldigt lockande. Vi får väl se vad som bjuds på Basel...
 

jabla

Sarlacc
Jag gillar min vita 116520 en av de sportrolex som sitter skönast på handleden.

WP_20150919_001.jpg
 

Selvedge

Rolex
Får försvara daytonans heder! Köpte min för någon vecka sedan! Är den klocka hittills i min klockkärriär som jag är mest nöjd med! Har betat av ett gäng dj, speedys och subC och en halvfejk 1680! Här vet man var man får, ett stabilt urverk, badbar till 100m och en underbar tavla! Kan inte bli så mycket bättre!
 

Samps

Cartier
Håller med de som säger att den sitter riktigt skönt på handleden. Inte lika klumpig som de övriga sportrollarna.
En sak som jag inte tänkt på innan jag köpte den var att glaset står upp rätt mycket, typ ett par mm ovanför tachymeterringen.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Förstod mig inte alls på daytonan för nåt år sedan. Men sedan i somras förstår jag mycket väl. En sportig dressare som har helt rätt proportioner o sitter fantastiskt skönt på handleden. Snygg som attan o inte så vanlig.
FullSizeRender (1).jpg

IMG_6709.JPG
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skulle gärna äga en i framtiden. Tycker femsiffriga är snyggast av de moderna, mitt stora problem med sexsiffriga är de jämförelsevis knubbiga timindexmarkeringarna. Tycker stålmodellen är cleanast/snyggast men har lite svårt att bestämma mig för om den passar bäst med vit eller svart tavla.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Skulle gärna äga en i framtiden. Tycker femsiffriga är snyggast av de moderna, mitt stora problem med sexsiffriga är de jämförelsevis knubbiga timindexmarkeringarna. Tycker stålmodellen är cleanast/snyggast men har lite svårt att bestämma mig för om den passar bäst med vit eller svart tavla.
En negativ sak med de femsiffriga är väl att de är rövdyra att serva (pga ett kortare intervall mellan service)? :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En negativ sak med de femsiffriga är väl att de är rövdyra att serva (pga ett kortare intervall mellan service)? :)

Det kostar att ligga på topp;)
Vidhåller att femsiffriga är snyggare men tittar man på insidan så har det väl hänt en del utveckling på urverket också, Rolex gör ju inte alltid så stor sak av det, ( vilket jag tycker är ödmjukt och störigt på samma gång) men har inte koll på från vilket år dock.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oväntat mycket negativt i denna tråd. För några år sedan tyckte jag Daytonan var väldigt kvinnlig men nu börjar jag gilla den mer och mer.

Jag har fortfarande svårt för PCL, brist på AR och priset men utöver det tycker jag den är nice, speciellt senaste modellen. Den sitter ju ruggigt gött och storleken är väl både ett plus och minus. Tycker som sagt den är smidig men den ser ganska liten ut på mig.

Om det mot förmodan släpps en Daytona i stål med keramisk ring så blir jag nog tvungen att testa.

Mytstatusen tycker jag däremot är helt obefogad. Det var den premiumklocka som var vanligast på passagerarna förra gången jag satt på ett flygplan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kostar att ligga på topp;)
Vidhåller att femsiffriga är snyggare men tittar man på insidan så har det väl hänt en del utveckling på urverket också, Rolex gör ju inte alltid så stor sak av det, ( vilket jag tycker är ödmjukt och störigt på samma gång) men har inte koll på från vilket år dock.
Det finns ju fortfarande många som hävdar att det modifierade Zenithverket är bättre än Rolexurverket.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
JA! Det har jag, men det tog mig 17 klockor som jag anser är mycket roligare än vad en Daytona är, innan jag köpte på mig en för några månader sedan. Daytona som klocka är väl så där måste jag säga, ganska så cool men ganska så tråkig med för den delen. Visst har den någorlunda trevlig historia, men jag anser inte att den historian gör att det blir någon prio ett, när det kommer till köp, då finns det bra många roligare klockor för det priset, som tom är billigare. När det kommer till service, så är både fem och sexsiffriga DAYTONAS lika dyra att serva fick jag sagt av urmakaren på ROB.E.

Att ha en DAYTONA i samlingen känns kul, men jag skulle nog aldrig köpa på mig den som en första klocka, snarare som 4-5 klocka, både Submariner, GMT, Explorer, Datejust, DAY-DATE och Milgauss tycker jag går före om vi skulle ranka Rolex som trevlighetsfaktor.

Här är min lilla DAYTONA.

dsc_2718-jpg.192467

dsc_2738-jpg.192468

dsc_2728-jpg.192475

dsc_2742-jpg.192481
dsc_2729-jpg.192476
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju fortfarande många som hävdar att det modifierade Zenithverket är bättre än Rolexurverket.

Jo men jag läste en intressant text på Watchville som beskrev både utvecklingsarbetet och hur Rolex marknadsförde det, eller rättare sagt inte gjorde så stor sak av det. Ska se om jag hittar den igen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo men jag läste en intressant text på Watchville som beskrev både utvecklingsarbetet och hur Rolex marknadsförde det, eller rättare sagt inte gjorde så stor sak av det. Ska se om jag hittar den igen.
Vore kul att läsa. Jag trodde Rolex gjorde en stor grej av ALLT. Den blåa fjädern exempelvis har man ju läst så mycket om att ögonen fortfarande blöder.
 
Topp