• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Daytona

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Var osäker. Tills jag såg en herre med vit urtavla "in real life" och blev kär direkt. Den är fantastisk.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
image.jpg

Det finns ju fortfarande många som hävdar att det modifierade Zenithverket är bättre än Rolexurverket.

Och de är dumma i huvudet... De hyllar verket för att det inte tillverkas längre, det går inte ens att jämföra prestandan.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Skulle säga att prestandan är bra mycket högre i zinithverket än i nuvarande sexsiffriga modell!

Jag menar verkligen inte att vara dryg, men förklara gärna vilken prestanda som är bättre.

Jag kan inte mycket om kronografverk öht men har läst en hel del om olika kalibrar och enligt vad jag förstår så anses ju 4130 att vara kanske det finaste, automatiska (manuella verk från tex ALS och PP kan ju möjligen anses vara bättre), kronografverk som tillverkats. Finns ju tex en hel del telniska lösningar på 4130 som de facto är bättre än på 4030. För att inte tala om servicevänligheten.

Sen ger Zenithverket, enligt mig, en betydligt trevligare tavellayout och jag skulle personligen ta en 5-siffrig före en 6-siffrig varje dag i veckan. Men har svårt att se att verket skulle vara bättre.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag menar verkligen inte att vara dryg, men förklara gärna vilken prestanda som är bättre.

Jag kan inte mycket om kronografverk öht men har läst en hel del om olika kalibrar och enligt vad jag förstår så anses ju 4130 att vara kanske det finaste, automatiska (manuella verk från tex ALS och PP kan ju möjligen anses vara bättre), kronografverk som tillverkats. Finns ju tex en hel del telniska lösningar på 4130 som de facto är bättre än på 4030. För att inte tala om servicevänligheten.

Han svamlar och har ingen aning
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Han svamlar och har ingen aning

@Spencer66 har helt rätt, jag har fan inte det blekaste varför zeniths caliber 4030 skulle vara bättre en Rolexs caliber 4130. Då egentligen det mesta har förbättras, med mindre delar, fjädern etc. Egentligen gillar jag bara att det är lite udda och roligare att det sitter ett zenithverk i femserien, sen som du påpekar @krämbulle så gillar jag tavlorna bättre i 16518 modellen än dom i den nyare sexsiffriga modellen!
 

POO

Panerai
Många som säger att den inte är prisvärd, och att det finns roligare klockor, till ett lägre pris... som?
Tips och motiveringar mottages!

Speedmaster. Har varit på månen, (något som varit värt sin vikt i måndamm om det var en Rolex). Bättre som kronograf eftersom den faktiskt går att läsa av.
Snyggare!
Är inte kotlettklockan nr2 efter subben.

Rent generellt får man väl säga att vad gäller rolighet per krona så ligger Rolex i allmänhet rätt dåligt till. Högt bruksvärde men inte så kul.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
@Spencer66 har helt rätt, jag har fan inte det blekaste varför zeniths caliber 4030 skulle vara bättre en Rolexs caliber 4130. Då egentligen det mesta har förbättras, med mindre delar, fjädern etc. Egentligen gillar jag bara att det är lite udda och roligare att det sitter ett zenithverk i femserien, sen som du påpekar @krämbulle så gillar jag tavlorna bättre i 16518 modellen än dom i den nyare sexsiffriga modellen!

Okej - då enas vi om att 5-siffrigt är roligare, men att det där med bättre prestanda kanske var lite gripet ur luften...

Men återigen - klockor handlar om känslor, inte prestanda, så därmed kanske 5-siffrigt ändå är 'bättre'! :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag gillar min som attans!
Den enda moderna sport Rolex som jag har behållit i samlingen då den sitter perfekt slimmad på handleden. Lagom storlek och tjocklek.
Ska man åka på solsemester så är det egentligen den enda klockan man behöver ha med sig.
Fungerar lika bra på beachen på dagen som klubben på kvällen :)

Denna modden diggar jag
image.jpeg

Men det där är ju en stål Daytona med WG tavla, så här ska den se ut ;)
EDIT: Nu såg jag att du skrivit modden... Duh. Sorry, tyckte det stod modellen men nu förstår jag.
image.jpeg
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag gillar min som attans!
Den enda moderna sport Rolex som jag har behållit i samlingen då den sitter perfekt slimmad på handleden. Lagom storlek och tjocklek.
Ska man åka på solsemester så är det egentligen den enda klockan man behöver ha med sig.
Fungerar lika bra på beachen på dagen som klubben på kvällen :)



Men det där är ju en stål Daytona med WG tavla, så här ska den se ut ;)
EDIT: Nu såg jag att du skrivit modden... Duh. Sorry, tyckte det stod modellen men nu förstår jag.
image.jpeg
Japp! Gillar panda o ska fixa det ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Många som säger att den inte är prisvärd, och att det finns roligare klockor, till ett lägre pris... som?
Tips och motiveringar mottages!
image.jpeg


Bättre som kronograf eftersom den faktiskt går att läsa av.
:D
Chokladaraben är för övrigt den klocka jag hållit i som varit mest svåravläst alla kategorier. Hublot all black är ju för 17 mer lättavläst.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Gillar dem men jag verkar inte hängt med i prisutveckling .....
För ca ett år sedan kunde 16520 hittas för ca 60-65, idag tror jag det var då en lades ut för dryga 90.

16520 är snyggast ....
image.jpeg

Men 116520 är skönare....
image.jpeg


Jag gillar daytona riktigt mkt men hade kanske inte betalat vad de verkar kosta idag.

Sedan ångrar jag att jag inte köpte denna för några år sedan....
image.jpeg
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har aldrig gillat Daytona, den har aldrig varit en relevant klocka när jag försöker hitta en ny.
Tänkte för någon månad sedan att man kanske borde testa en, bara för att. Men insåg rätt snart att det är lönlöst, jag känner absolut ingenting för Daytonan...
 
Topp