• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De kanske utan tvekan finaste klockorna som finns...

En del av er kanske vet vem mannen i fråga är, men för en del andra så är namnet inte bekant.
Roger W Smith.

Han var lärjunge till George Daniels (Uppfinnaren av Co-Axial systemet) och jobbar från Isle of Man.
De är bland de mest exklusiva klockorna i världen, och väntetided för hans unika bespoke-serie (Görs på beställning; Det utseende, material och komplicationer du vill ha. Till ett pris.) har ryktats till att vara uppskattad till ungeför 8 år. (Ja, 8.)

Lite bilder av hans Series 2.

GD_RS_1_26.jpg

Roger-Smith-09-26-c-name-in-420x279.jpg
RWS2.jpg
series_p1_6.jpg




Här finns lite mer läsning om honom.
Artikel av The Daily Mail. (Dock ca 2 år gammal)

http://www.dailymail.co.uk/home/mos...ker-beating-Swiss-game-86-000-timepieces.html

http://www.rwsmithwatches.com/

Hoppas ni uppskattar läsningen lika mycket som jag gjorde!
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Tack för info.
Det här skulle man vetat då jag varit på Isle of man ett par gånger för att kolla på MC tävlingarna, då hade jag samtidigt kunnat köpa en klocka;)
 

Nicklas H

Cartier
Han gör fantastiska klockor. Nästan allt görs inhouse. Det finns ganska mkt på youtube som han har lagt ut och han är relativt flitig på Instagram. Orkar man så finns det ett ca 30 min föredrag på nätet där han berättar om sitt arbete med Daniels.
Det har också gjorts en dokumentärfilm om dem. Jag har kontaktat producenten för ca 6 månader sedan för att försöka få den visad i Sverige. Dock visas den fortfarande bara på filmfestivaler och dylikt.
De har dock lovat att meddela så fort det blir aktuellt för allmänheten.
Det vore coolt med en exklusiv KS visning.
 
Han gör fantastiska klockor. Nästan allt görs inhouse. Det finns ganska mkt på youtube som han har lagt ut och han är relativt flitig på Instagram. Orkar man så finns det ett ca 30 min föredrag på nätet där han berättar om sitt arbete med Daniels.
Det har också gjorts en dokumentärfilm om dem. Jag har kontaktat producenten för ca 6 månader sedan för att försöka få den visad i Sverige. Dock visas den fortfarande bara på filmfestivaler och dylikt.
De har dock lovat att meddela så fort det blir aktuellt för allmänheten.
Det vore coolt med en exklusiv KS visning.
Fett lätt coolt ja!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Såg någon dokumentör för ett par månader sedan, riktigt häftiga klockor... Hur många klockor hann Daniels själv tillverka under sin livstid, 20-30st ?
Tydligen ska det iaf finnas mycket ritningar på klockor och tekniska lösningar kvar i hans arkiv, vilket är kul då han verkade vara en riktigt smart urmakare med många idéer.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Intressant info, snygga dessutom. Trodde isle of man bara var känt för mc-relaterat!
 
Topp