• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De mest värdefulla klockmärkena 2013

Donkii

Boushh
2-Faktor
Inte helt oväntat så ligger Rolex där uppe på toppen tillsammans med många av de andra höjdarna. Vad är era tankar kring utvecklingen? Vad gör Rolex och Tag Heuer som lyckas med den högsta procentuella ökningen kontra året innan. Vad händer med Breitling, visserligen ökar dem kontra året innan men tappar mark mot sina konkurrenter. För mig var Cartier en liten överraskning att dem låg såpass högt i denna lista, visst hade jag räknat med att se dem på listan, men kanske inte på plats nummer två. Att Rado också placerar sig före märken som Breitling, GP & Hublot var en liten ögonöppnare.

Edit: Ganska häftigt att dessa 20 varumärken tillsammans har ett värde på över 21 miljarder Schweiziska Franc. En Schweizisk franc har idag ett värde på 7,12 SEK

Källa och mer läsning:
http://le-monde-edmond.com/most-valuable-swiss-watch-brands-201314/
http://le-monde-edmond.com/most-valuable-watch-brands-2013-14-part-ii/

The-Most-Valuable-Swiss-Watch-Brands-2013-2.png
 

Adl_Sthlm

Cartier
Rolex är ju grymt starka enligt den här listningen, riktigt imponerande hur mycket bättre dom lyckas en konkurenterna!

/Adam
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Har du sett klockorna? Andra märken som Hublot har nog tagit över gangster och vulgomarknaden..
Kan inte säga att jag är särskilt insatt i Breitlings kollektion, utgick dock ifrån att de levde på sitt varumärke från förr. Jag menade inte att jag ansåg att Breitling oförklarligt hamnat så långt ner för att deras klockor skulle vara så fina ;)
 

Sputniq

Panerai
Väldigt intressant lista! Att cartier skulle ligga så högt hade jag aldrig gissat. Även att Breguet låg före AP, samt att Piaget låg i samma klass som Jaeger är ögonöppnare för mig. Roligt! :)
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Blir mest förvånad över att B&M är med på listan å att Breitling ligger så långt ner, trodde bland topp 5.

/Andy7750
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Ser med tillfredställelse att IWC klättrar uppåt. Beror nog på att jag tjatar så mycket om dom här på forumet ...:cigar:
 

pederr

Cartier
Svar på en del frågor och div slutsatser kräver att man sätter sig in i modellen som använts för att beräkna värdena, vilket jag inte orkar. Det tydligaste är att täten i stort stärker sina positioner.
 
Topp