• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De stora tre vs Rolex

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej !

Efter ett par månader här så ser jag att det finns gott om medlemmar som äger ett icke oansenligt antal klockor tillverkade av "de stora tre". Med detta menar jag naturligtvis Audemars Piguet, Patek Philippe och Vacheron Constantin. Som nybörjare på detta forum böjer jag mig naturligtvis för detta vedertagna faktum.
Det jag är intresserad av är att få höra era (ägare av dessa klockor) synpunkter på hur och framförallt varför dessa big three är exklusivare än Rolex.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har inte ägt något av dessa märken så jag kanske inte får svara i tråden, men jag gissar på att de görs i mindre upplagor och är dyrare än Rolex generellt?
 

par

Patek
2-Faktor
Hej !

Efter ett par månader här så ser jag att det finns gott om medlemmar som äger ett icke oansenligt antal klockor tillverkade av "de stora tre". Med detta menar jag naturligtvis Audemars Piguet, Patek Philippe och Vacheron Constantin. Som nybörjare på detta forum böjer jag mig naturligtvis för detta vedertagna faktum.
Det jag är intresserad av är att få höra era (ägare av dessa klockor) synpunkter på hur och framförallt varför dessa big three är exklusivare än Rolex.

Man uppskattar dem på olika sätt om du frågar mig. En patek är ett lite ömtåligare tunt konstverk som är ett hantverk utan dess like. En ny rolex en en industriellt hantverk, robust med kvalitetskänsla i form av tyngd och funktionallitet.

Hur märker man exklusiviteten då? Detaljer, detaljer, historia och känsla. Att förstå vad som krävs och vad som ligger bakom för varje klocka som görs.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja jo. Visst förstår jag att de görs i mindre upplagor.... Och därför per definition självklart blir mer unika och mer exklusiva. Det jag inte kan köpa är att Rolex ses som en masstillverkad produkt, långt ifrån de stora tre's lilla skara.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rolex pumpar ut över en miljon klockor per år. Det är en massproducerad produkt. Like it or not.

De tre stora som du nämner sysslar med haute horlogerie. Finish och hantverk är på en helt annan nivå och det speglar sig självklart i pris, tillverkningsvolym etc..

Vad som är bättre? Helt upp till betraktaren.
 

SwedishMade

Cartier
Rolex pumpar ut över en miljon klockor per år. Det är en massproducerad produkt. Like it or not.

De tre stora som du nämner sysslar med haute horlogerie. Finish och hantverk är på en helt annan nivå och det speglar sig självklart i pris, tillverkningsvolym etc..

Vad som är bättre? Helt upp till betraktaren.

Snarare Haute Niveu de MOCN (=CNC)...

Visst, Patek har säkert en högre grad av manuell bearbetning än Rolex, men det är mycket maskiner inblandat, vilket de även visar i filmen.

Det går inte att göra en klocka helt "för hand" i Schweiz och sälja den för vad Pateks basmodeller kostar.
 

SwedishMade

Cartier

ScubaKing

Audemars
Det handlar alltså om en del kvalitet på material och hantverk, men i lika hög grad handlar det om marknadsföring.

Och de där "tre stora" är ju också en marknadsföringsgrej... Varför är inte Breguet med?
http://www.ablogtowatch.com/john-biggs-book-breguet-marie-antoinette-pocketwatch/

eller
http://www.fpjourne.com/
eller
ALS (inte sjukdomen! :)

Pure marketing!


AP borde inte finnas med i huvud taget. Breguet eller FP eller många andra skulle kunna ta den platsen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker för övrigt JLC nämns för sällan i samband med dessa märken. De gör allt själva från scratch, utvecklar och producerar sina egna urverk, handfinish på allt. De utveckla även helt nya urverk varje gång de tar fram en ny modell till skillnad mot exempelvis Zenith som trycker i 38mm-urverk i sina 42mm-boetter. Inga standardlösningar alltså utan alltid skräddarsytt och alla komplikationer är fullt integrerade.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Rolex pumpar ut över en miljon klockor per år. Det är en massproducerad produkt. Like it or not.

De tre stora som du nämner sysslar med haute horlogerie. Finish och hantverk är på en helt annan nivå och det speglar sig självklart i pris, tillverkningsvolym etc..

Vad som är bättre? Helt upp till betraktaren.

C:a 800 000 väl
 
AP borde inte finnas med i huvud taget. Breguet eller FP eller många andra skulle kunna ta den platsen.


Fel.

FPJ går inte att jämföra med speciellt mycket annat utom de enskilda urmakarna. Varför? De producerar så få klockor per år och deras kvalité slår Patek på fingrarna innan de ens är färdigfinisherade.

Ska man jämföra FPJ så gör det med företag som Laurent Ferrier, Roger W Smith t ex.

Rolex är inte exklusiva på samma sätt som "The Big Three" då de producerar mer klockor årligen än samtliga tre tillsammans.
Ser man på hur mycket tid som läggs för att producera en klocka i snitt så är den även där mycket kortare.

Sist men inte minst; Kika på verken från dessa fyra företag.
Rolex: Ingen estetik någonstans, knappt någon finishering alls, traktor-verk helt enkelt. (Utom Cellini Prince-verket)
AP/PP/VC: Ja, kika själv så kommer du se.
 

ScubaKing

Audemars


Jag tycker det räcker med att titta på någon limiterad Royal Oak och jämföra med dem andra jag nämnde. Det är inte samma kvalitet, inte samma hantverk. Dem är på gränsen till vulgära med alla sina limited editions. Jag tycker då det finns mängder med andra märken som passar bättre i toppen. Som jag nämnde innan FP men även JLC.

audemars-piguet-royal-oak-offshore-26176fo-bumblebee-26176foood101cr01-2825ad.png


Breguet-Hora-Mundi.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Fel.

FPJ går inte att jämföra med speciellt mycket annat utom de enskilda urmakarna. Varför? De producerar så få klockor per år och deras kvalité slår Patek på fingrarna innan de ens är färdigfinisherade.

Ska man jämföra FPJ så gör det med företag som Laurent Ferrier, Roger W Smith t ex.

Rolex är inte exklusiva på samma sätt som "The Big Three" då de producerar mer klockor årligen än samtliga tre tillsammans.
Ser man på hur mycket tid som läggs för att producera en klocka i snitt så är den även där mycket kortare.

Sist men inte minst; Kika på verken från dessa fyra företag.
Rolex: Ingen estetik någonstans, knappt någon finishering alls, traktor-verk helt enkelt. (Utom Cellini Prince-verket)
AP/PP/VC: Ja, kika själv så kommer du se.


Så för att du anser FPJ slår Patek på fingrarna så ska inte FPJ räknas till toppen av märken? Hur tänker du här :confused:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så för att du anser FPJ slår Patek på fingrarna så ska inte FPJ räknas till toppen av märken? Hur tänker du här :confused:
Finns ju många toppmärken som inte platsar och en av anledningarna är väl åldern på tillverkarna, samt den koppling som funnits mellan PP, VC, AP.

Annars blir listan lång: FPJ, JLC, A&S, Glashütte, GP, Lange med flera. Tycker dock fortfarande att listan är lite märklig med tanke på att JLC stått bakom många av PPs och APs framgångar.
 
Så för att du anser FPJ slår Patek på fingrarna så ska inte FPJ räknas till toppen av märken? Hur tänker du här :confused:

Alltså, den RIKTIGA toppen är småföretag, förutsatte att de flesta skulle inse att ett företag med flera hundra anställda som prducerar tio tusentals klockor om året inte kan hålla samma standard som ett företag som producerar under 50...

De företag som ligger i topp i kvalité enligt mig är Roger W Smith, Philippe Dufour och Urban Jürgensen.
Har man känt och klämt på dessa så lämnar de samtliga klockor från AP, VC, PP, JLC, Breguet etc i dammet.

FPJ har EXTREMT hög kvalité på sina verk, anledningen till detta i jämförelse med andra bolag är att det fortfarande ägs & drivs av en urmakare som fortfarande jobbar med klockorna, och en genialisk sådan.
Det gör inte Patek. Inte AP. Inte Vacheron. Inte JLC.

Allt är ju relativt, men har du en Calatrava, en Jules Audemars, en Patrimony, en Master Control, en Urban Jürgensen Small Seconds och en FPJ Chronometre så kan jag lova att Urban Jürgensen och FPJ kommer slå samtliga andra på fingrarna med hästlängder.
(I gången, framförallt Urban Jürgensen då de använder kronometer-gång istället för ankargång.)
 

fc2

Rolex
Jag tycker att AP, VC och PP alla ska räknas men jag räknar idag även Breguet och ALS. FPJ kategoriserar jag in under nyare, mindre tillverkare som är mer udda. Inte lika speciella som klockor av Kari Voutilainen men inte långt därifrån. JLC, Blancpain och Ulysse Nardin ser jag som konkurrenter i en "egen" klass, detsamma med Omega, Rolex, Panerai och IWC. Det märke som ligger närmast till hands att hamna med topp 5 är väl JLC.

JLC ser jag som ingenjörens märke, på samma sätt som Lemania var ingenjörens märke förr.
 

Guinness

Cartier
Inte full koll men vad jag vet så har PP/VC/AP "alltid" inriktat sig mot att tillverka dyra och exklusiva ur. VC som bara gjorde upplagor på typ 20 ex fram till 50-talet. PP som har sina grand complications ifrån 20-talet och AP har säkert sin historia också.
JLC däremot var mer inriktade mot mer "svensson" klockor under en lång tid på 1900-talet. Även om de kanske hade lyxigare klockor så är ex memovox och 4atm mer bruksklockor. Tror att denna historiska kontext är svår att förändra vilket gör att de inte räknas in till de holy trinity.

ALS har inte hållit på tillräckligt länge för att kunna placeras i samma grupp som de tre ovan.
 
Jag tycker att AP, VC och PP alla ska räknas men jag räknar idag även Breguet och ALS. FPJ kategoriserar jag in under nyare, mindre tillverkare som är mer udda. Inte lika speciella som klockor av Kari Voutilainen men inte långt därifrån. JLC, Blancpain och Ulysse Nardin ser jag som konkurrenter i en "egen" klass, detsamma med Omega, Rolex, Panerai och IWC. Det märke som ligger närmast till hands att hamna med topp 5 är väl JLC.

JLC ser jag som ingenjörens märke, på samma sätt som Lemania var ingenjörens märke förr.



Nja, inte längre.

50/60-tal var det Lemania, då de levererade mycket verk av hög kvalité (Även för dagens standard, de går inte ens att jämföra med 7750 t ex.) och 70/80-tal så tog JLC över detta och levererade mycket verk, därefter blev ETA väldigt stora och tryckte ut många/JLC slutade göra verk till många företag. (AP, PP och VC fick fortfarandde den del verk om jag inte minns helt fel dock.)
 

fc2

Rolex
Du får gärna utveckla lite. Tänker du på att deras urverk sitter i andras klockor eller? Lemania var väl massproducerade grejer?

Tänker på att Lemania själva tog fram verk av bra kvalitet och dessutom gjorde klockor med funktion som syfte. Se bara på hur många försvar runt om i världen som körde med deras grejer.

Omega 320/321, 860/861/910/911, 1040 och 1045 är alla Lemaniaverk, liksom 381 och 980.
 
Topp