• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De stora tre vs Rolex

_jonte

Patek
Jag tycker att AP, VC och PP alla ska räknas men jag räknar idag även Breguet och ALS. FPJ kategoriserar jag in under nyare, mindre tillverkare som är mer udda. Inte lika speciella som klockor av Kari Voutilainen men inte långt därifrån. JLC, Blancpain och Ulysse Nardin ser jag som konkurrenter i en "egen" klass, detsamma med Omega, Rolex, Panerai och IWC. Det märke som ligger närmast till hands att hamna med topp 5 är väl JLC.

JLC ser jag som ingenjörens märke, på samma sätt som Lemania var ingenjörens märke förr.
IWC måste väl ändå vara Ingenieurens märke, inte sant? :D
 

Apansson

Torpare
AP är ett skitmärke i dagsläget. Tycker jag..

Det har jag också fått intrycket av. Visst, jag skulle gärna ha en RO i helguld på länk, men det känns ju som att var och varannat AP-verk havererar efter väldigt kort tid...verkar vara sjukt mycket problem där. Kanske bara ett intryck, men nog för att avskräcka apan.
 

ScubaKing

Audemars
Alltså, den RIKTIGA toppen är småföretag, förutsatte att de flesta skulle inse att ett företag med flera hundra anställda som prducerar tio tusentals klockor om året inte kan hålla samma standard som ett företag som producerar under 50...

De företag som ligger i topp i kvalité enligt mig är Roger W Smith, Philippe Dufour och Urban Jürgensen.
Har man känt och klämt på dessa så lämnar de samtliga klockor från AP, VC, PP, JLC, Breguet etc i dammet.

FPJ har EXTREMT hög kvalité på sina verk, anledningen till detta i jämförelse med andra bolag är att det fortfarande ägs & drivs av en urmakare som fortfarande jobbar med klockorna, och en genialisk sådan.
Det gör inte Patek. Inte AP. Inte Vacheron. Inte JLC.

Allt är ju relativt, men har du en Calatrava, en Jules Audemars, en Patrimony, en Master Control, en Urban Jürgensen Small Seconds och en FPJ Chronometre så kan jag lova att Urban Jürgensen och FPJ kommer slå samtliga andra på fingrarna med hästlängder.
(I gången, framförallt Urban Jürgensen då de använder kronometer-gång istället för ankargång.)


Jag tycker allt du skriver verkar vettigt. MEN min åsikt är att antal klockor du spottar ut under ett år är en faktor som inte spelar någon roll när du rankar dem bästa. Är man bäst så är man bäst helt enkelt, oavsett om du producerar 100 per år eller 100.000 per år. Det är ändå ett val en tillverkare gör själv.
 
Jag tycker allt du skriver verkar vettigt. MEN min åsikt är att antal klockor du spottar ut under ett år är en faktor som inte spelar någon roll när du rankar dem bästa. Är man bäst så är man bäst helt enkelt, oavsett om du producerar 100 per år eller 100.000 per år. Det är ändå ett val en tillverkare gör själv.

Hur kan det INTE vara det?
En Patek kan aldrig jämförs sig i kvalité med en Roger Smith, på någon nivå över huvud taget.
 

ScubaKing

Audemars
Hur kan det INTE vara det?
En Patek kan aldrig jämförs sig i kvalité med en Roger Smith, på någon nivå över huvud taget.


Det är möjligt det är precis som du säger, att en Patek inte kan jämföras i kvalitè med en Roger Smith. Jag kan inte yttra mig om det då jag inte ägt någon av dessa två märken.

Det enda jag säger är att då (enligt dig då) så ligger Roger Smith högre i kvalitè än en Patek.

Det jag menar är att om ett märke håller högre kvalitè så är det så, oberoende av hur många klockor man producerar per år.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Om de inte ökat de senaste åren vilket jag gissar att de har. Inte som om de berättar. :)


2012 testade Rolex 790.000 verk för COSC. Den siffran har nu ökat till runt 1 miljon och totala antalet producerade klockor för 2014 uppgick till runt 1,2 miljoner, Cellini osv testas så klart inte för COSC.
 

F-L-P

Panerai
Tycker precis som Echo Delta att man bör ta hänsyn till antal i produktionen. Skall man jämföra företag där en enskild urmakare står för hantverket måste man ju jämföra mot storföretagens enstycks show off byggen och inte något serieproducerat.
I storskalig produktion kan inte kvaliten enbart ligga i ett fåtal individers kunnande utan man måste arbeta in ett system för det i produktionen.

Tycker också att det är bra att myten med farbröder med skägg som står och handmatar en svarv spräcks genom att de släpper videos från sina fabriker. Visst är det ett hantverk men det är väldigt baserad i en otroligt häftig finmekanisk industri, att hålla fast vid skägg och labbrock myten skulle vara att nedvärdera den bedrift det är att ha en serieproducerande fabrik, som håller denna höga kvalite, faktiskt är.
 

point1

Cartier
Inte full koll men vad jag vet så har PP/VC/AP "alltid" inriktat sig mot att tillverka dyra och exklusiva ur. VC som bara gjorde upplagor på typ 20 ex fram till 50-talet. PP som har sina grand complications ifrån 20-talet och AP har säkert sin historia också.
JLC däremot var mer inriktade mot mer "svensson" klockor under en lång tid på 1900-talet. Även om de kanske hade lyxigare klockor så är ex memovox och 4atm mer bruksklockor. Tror att denna historiska kontext är svår att förändra vilket gör att de inte räknas in till de holy trinity.

ALS har inte hållit på tillräckligt länge för att kunna placeras i samma grupp som de tre ovan.


Aha, så en klocka med minute repeater och chronograph var en svensson-klocka på 1900-talet? Eller grandes complications? Sitter du bara och gissar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker precis som Echo Delta att man bör ta hänsyn till antal i produktionen. Skall man jämföra företag där en enskild urmakare står för hantverket måste man ju jämföra mot storföretagens enstycks show off byggen och inte något serieproducerat.
I storskalig produktion kan inte kvaliten enbart ligga i ett fåtal individers kunnande utan man måste arbeta in ett system för det i produktionen.

Tycker också att det är bra att myten med farbröder med skägg som står och handmatar en svarv spräcks genom att de släpper videos från sina fabriker. Visst är det ett hantverk men det är väldigt baserad i en otroligt häftig finmekanisk industri, att hålla fast vid skägg och labbrock myten skulle vara att nedvärdera den bedrift det är att ha en serieproducerande fabrik, som håller denna höga kvalite, faktiskt är.
Fast de märken som nämns får ju faktiskt mycket handpåläggning även om de sitter i en fabrikslokal. De flesta delar poleras "för hand", kugghjul fasas för hand mm. De som arbetar med finish arbetar säkert i princip uteslutande med det, precis som de vi spanade på när vi besökte Arbold and son. Däremot är det ju inte en gubbe som gör allt från scratch när det gäller AP, PP, VC, men det var det väl ingen som trodde?
 

mouqvist

Rolex
Vem avgör vilka märken som är the big three?

... För övrigt tycker jag att precisionen i utfört arbete är så mycket bättre med maskiner, manuellt kan man bättra på utseendet men inte mer. Tycker inte heller att man ska betala sjuka summor för konst, men det beror på att jag inte har råd och är bitter!
 

Rivalen

Rolex
Rolex pumpar ut över en miljon klockor per år. Det är en massproducerad produkt. Like it or not.

De tre stora som du nämner sysslar med haute horlogerie. Finish och hantverk är på en helt annan nivå och det speglar sig självklart i pris, tillverkningsvolym etc..

Vad som är bättre? Helt upp till betraktaren.


Är det så? Har det alltid varit så? Var kommer JLC in i bilden? Hur många JLC verk har genom åren satts in i dessa Big Three? Haute de Horologie?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vem avgör vilka märken som är the big three?

... För övrigt tycker jag att precisionen i utfört arbete är så mycket bättre med maskiner, manuellt kan man bättra på utseendet men inte mer. Tycker inte heller att man ska betala sjuka summor för konst, men det beror på att jag inte har råd och är bitter!
"De tre" är en fast term, går liksom inte att ändra på, men man kan ju ändå diskutera det. Vem som myntade uttrycket vore dock kul att få reda på. :)
 

point1

Cartier
Jag gissar bara, visste faktist inte att 4atm och memovox hade minute repeater och grand complications. Det var nytt för mig.


Nej det hade de inte. Men du skrev att JLC var mer inriktade mot svensson-klockor, så var intresserad av att veta att om svensson hade grandes complications och minute repeaters under 1900-talet, och varför då inte Patek t.ex. skulle vara svensson eftersom de också gjorde grandes complications samtidigt som de gjorde t.ex. Calatrava utan komplikationer.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Skönt man inte är så pretto och fisförnäm, skönt att man kan vara nöjd med Rolex, AP och Patek.
Precis som jag nöjer mig med 500:- Champis, jag behöver inte pynta 10.000:-/flaska för att vara nöjd.
 

HolyCrap

Omega
Tycker precis som Echo Delta att man bör ta hänsyn till antal i produktionen. Skall man jämföra företag där en enskild urmakare står för hantverket måste man ju jämföra mot storföretagens enstycks show off byggen och inte något serieproducerat.
I storskalig produktion kan inte kvaliten enbart ligga i ett fåtal individers kunnande utan man måste arbeta in ett system för det i produktionen.

Tycker också att det är bra att myten med farbröder med skägg som står och handmatar en svarv spräcks genom att de släpper videos från sina fabriker. Visst är det ett hantverk men det är väldigt baserad i en otroligt häftig finmekanisk industri, att hålla fast vid skägg och labbrock myten skulle vara att nedvärdera den bedrift det är att ha en serieproducerande fabrik, som håller denna höga kvalite, faktiskt är.
Jag tycker inte man ska blanda in produktionsvolymer när man jämför kvaliteter mellan ur från olika tillverkare. Kvaliteter som mäts är väl först och främst objektiva värden som marginaler i komponenternas dimensioner, materialens renhet, antal rubiner i lager, komplikationer, mer statistiska värden som gångavvikelse över tid, felfrekvens samt eventuellt mer subjektiva värden som ytfinish, designelement och andra estetiska val. Om du jämför två ur och kommer de visar sig vara likvärdiga i sitt tekniska och estetiska kvaliteter så blir ju inte det ena uret "sämre" för att det händelsevis produceras i större upplaga.

Sedan finns det i verkligheten oftast ett samband mellan vilken nivå av kvalitet det är möjligt att uppnå kopplat till produktionsvolym, precis som du också skriver. Men jag anser inte att det bör vara en faktor för att avgöra enskilda urmodellers kvalitativa egenskaper.

(I gången, framförallt Urban Jürgensen då de använder kronometer-gång istället för ankargång.)
Ursäkta off topic, men vad är skillnaden mellan kronometer-gång och ankargång? (Tekniskt nyfiken, känner inte igen uttrycken.)
 
Topp