Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nej det hade de inte. Men du skrev att JLC var mer inriktade mot svensson-klockor, så var intresserad av att veta att om svensson hade grandes complications och minute repeaters under 1900-talet, och varför då inte Patek t.ex. skulle vara svensson eftersom de också gjorde grandes complications samtidigt som de gjorde t.ex. Calatrava utan komplikationer.
Nja, inte längre.
50/60-tal var det Lemania, då de levererade mycket verk av hög kvalité (Även för dagens standard, de går inte ens att jämföra med 7750 t ex.) och 70/80-tal så tog JLC över detta och levererade mycket verk, därefter blev ETA väldigt stora och tryckte ut många/JLC slutade göra verk till många företag. (AP, PP och VC fick fortfarandde den del verk om jag inte minns helt fel dock.)
Tycker man måste uppnå en viss storlek/volym och ha en status i branschen och bland kunderna för att tillhöra de stora. Funktionskvalitet och precision är ett måste liksom att man bygger absoluta huvuddelen av komponenterna in house. Man måste också vara i främsta ledet vad gäller utvecklande av klockbyggarkonsten i form av nya tekniker etc. Exakt vilken mix som ger en plats bland de stora är svårt att säga. Att man gör saker för hand är inget jag strävar efter, utan är mer intresserad av resultatet än hur det är gjort. Om man bygger en bättre och vackrare klocka genom att polera delar mer än andra gör och folk vill betala för det så köper jag den ambitionen. Men, allt jag tycker är ju bara baserat på vad andra sagt, jag har ingen av dessa tre märken.
De stora är, enligt min mening, PP, VC, ALS, JLC , Rolex och Grand Seiko.
Får jag pisk nu så lär jag mig kanske nåt nytt.
Under en tid levererade Lemania också till Patek. Samma (eller liknande) verk som Omega cal 321.
Rätt terminologi är Kikki-Festis!Själv gillar jag boxvin
Tycker man måste uppnå en viss storlek/volym och ha en status i branschen och bland kunderna för att tillhöra de stora. Funktionskvalitet och precision är ett måste liksom att man bygger absoluta huvuddelen av komponenterna in house. Man måste också vara i främsta ledet vad gäller utvecklande av klockbyggarkonsten i form av nya tekniker etc. Exakt vilken mix som ger en plats bland de stora är svårt att säga. Att man gör saker för hand är inget jag strävar efter, utan är mer intresserad av resultatet än hur det är gjort. Om man bygger en bättre och vackrare klocka genom att polera delar mer än andra gör och folk vill betala för det så köper jag den ambitionen. Men, allt jag tycker är ju bara baserat på vad andra sagt, jag har ingen av dessa tre märken.
De stora är, enligt min mening, PP, VC, ALS, JLC , Rolex och Grand Seiko.
Får jag pisk nu så lär jag mig kanske nåt nytt.
Jag älskar tanken att du äger en unik klocka som skiljer sig från dem andra i samma serie och produktion, känslan att någon tillverkat den för hand med sin unika känsla. Att hantverket skiljer sig.
Jag gillar verkligen de där slitvargarna. ETA 7750 firade nyligen sin 40 årsdag. De jag har haft har alltid funkat helt perfekt och de lite finare håller sig inom kronometerkraven. Kalibern har dessutom utgjort bas för massor av mer eller mindre omfattande modifikationer. ETA 2824 och 2892. Bara går och går. Rolex 15XX och 31XX. Alla är det fokuserade på funktion. Smarta konstruktioner som förfinats över tiden. Unitas 6498. Mums!!
Eeeh, va?
Jag utgår från att du inte är urmakare och inte jobbat med 7750.
7750 är inte ett verk med "Smarta konstruktioner" och har verkligen INTE förfinats över tiden... Det är ett enligt mig extremt överprisat verk med krångliga konstruktioner och lösningar. 7750 har en kalenderfunktion i sin grundform som är skitkrånglig att ta bort, samt att den har en del av spärrmekanismen i plast...
Att få ett verk inom kronometerkraven är inte jättesvårt egentligen, men om du kollar upp och läser på lite om vad för problem folk haft med 7750 så kommer du nog hålla med.
I övrigt håller jag med om ETAs verk, 2824, 2892, 6497 & 6498. Basverk, men om man ska modifiera dem på en större skala (Mer omfattande och på många klockor) så blir det nästan lättare att producera semi-in-house. (Endast göra vissa delar själv, köpa in t ex. samt balans.)
Nej, jag är inte urmakare. Men......"the proof of the pudding is in the eating"
Bryr mig inte egentligen, men kan tycka att vissa märken är överprisade. en klocka med ett ETA eller i princip ofinisherat urverk bör inte kosta lika mycket som ett urverk där 50 timmar lagts på finish. < Enkelt summerat.samtidigt så vill man väl att en "finare" klocka också ska ha ett snygg och gärna handgjort urverk.
Ja bara en sådan sak. JLC producerade under mycket lång tid deras urverk, men JLC ska inte räknas i toppen utan Audermars?! Hur tänker man då?
Hej !
Efter ett par månader här så ser jag att det finns gott om medlemmar som äger ett icke oansenligt antal klockor tillverkade av "de stora tre". Med detta menar jag naturligtvis Audemars Piguet, Patek Philippe och Vacheron Constantin. Som nybörjare på detta forum böjer jag mig naturligtvis för detta vedertagna faktum.
Det jag är intresserad av är att få höra era (ägare av dessa klockor) synpunkter på hur och framförallt varför dessa big three är exklusivare än Rolex.
Troligen för att de inte har några "billiga" modeller. Samma är nog med klockor. Finns inget Patek eller AP som ny kostar 50.000 texVarför dom tre stora anses exklusivare än rolex?
Varför anses ferrari /Bentley /Lamborghini mer exklusiva än Mercedes?
Påtal om rolex, är det någon som vet hur svår 116506 är att få tag på. den kom väl med något 50 års firande eller så? Finns den att få tag på eller har den blivit en myt