• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De undermedvetna önskade självspäkelsemotiven bakom lyxklockeköp - monetär och känslomässig "BDSM"

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är bara att gå ett varv i butikerna på NK ... empirin visar att dryghet troligtvis är en fungerande metod - tyvärr.
Exakt! Och apropå rökning som de säger dödar folk i förtid... Mina empiriska studier visar att alla 70-åringar som röker idag lever - så att rökning skulle döda stämmer troligen inte.
 
Där har du helt fel. Sedan 2010 har jag köpt 5 helt nya och då hos AD. Bara en helt igenom angenäm upplevelse. Även köpt 2 beg hos AD. Även fått god service hos Rob E och Nymans. Men då har ju jag bara skitklockor under 100t...;)

Jag tror att en anställd i en butik med lyxprodukter måste fatta följande beslut när en kund kommer in:

1. Är personen en potentiell betalande kund?
- ja, goto 2
- nej, var lagom otrevlig, få personen ut ur butiken snabbt

2. Är kunden en person som reagerar positivt på "dissning", antingen genom att kunden då eggas att handla, eller bara är ute efter lite självspäkelse
- ja, var lagom otrevlig
- nej, var trevlig

Som ni kan se ovan så finns det bara 1 av 3 utfall som leder till trevlig butikspersonal. 2 av 3 som leder till otrevligt bemötande.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag tror att en anställd i en butik med lyxprodukter måste fatta följande beslut när en kund kommer in:

1. Är personen en potentiell betalande kund?
- ja, goto 2
- nej, var lagom otrevlig, få personen ut ur butiken snabbt

2. Är kunden en person som reagerar positivt på "dissning", antingen genom att kunden då eggas att handla, eller bara är ute efter lite självspäkelse
- ja, var lagom otrevlig
- nej, var trevlig

Som ni kan se ovan så finns det bara 1 av 3 utfall som leder till trevlig butikspersonal. 2 av 3 som leder till otrevligt bemötande.
Ger tyvärr inte mycket för dina teorier ;)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Och jag ger ännu mindre för en kommentar som avfärdar en teori utan att komma med något eget. ;);)
Men då du säkert disputerat i mikroekonomi får du gärna berätta mer!
Nej, jag är jurist men har läst både mikro och makroekonomi och kan inte se att den teori du presenterar hör hemma i antingen eller. Har inte heller behov av att presentera någon egen teori, då jag bara haft positiva upplevelser i de butiker det handlar om ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tror att en anställd i en butik med lyxprodukter måste fatta följande beslut när en kund kommer in:

1. Är personen en potentiell betalande kund?
- ja, goto 2
- nej, var lagom otrevlig, få personen ut ur butiken snabbt

2. Är kunden en person som reagerar positivt på "dissning", antingen genom att kunden då eggas att handla, eller bara är ute efter lite självspäkelse
- ja, var lagom otrevlig
- nej, var trevlig

Som ni kan se ovan så finns det bara 1 av 3 utfall som leder till trevlig butikspersonal. 2 av 3 som leder till otrevligt bemötande.
Vore jag en butiksägare så skulle jag vilja ha säljare som försöker sälja oavsett om kunden passerar en okulär kreditprövning eller ej. Sen vilken säljmetod som passar bäst är väl individuellt. Men i andra tråden har flera inom handel berättat att otrevlighet generellt sett inte är ett bra försäljningssätt.
 
Jag tror att en anställd i en butik med lyxprodukter måste fatta följande beslut när en kund kommer in:

1. Är personen en potentiell betalande kund?
- ja, goto 2
- nej, var lagom otrevlig, få personen ut ur butiken snabbt

2. Är kunden en person som reagerar positivt på "dissning", antingen genom att kunden då eggas att handla, eller bara är ute efter lite självspäkelse
- ja, var lagom otrevlig
- nej, var trevlig

Som ni kan se ovan så finns det bara 1 av 3 utfall som leder till trevlig butikspersonal. 2 av 3 som leder till otrevligt bemötande.

Vore jag en butiksägare så skulle jag vilja ha säljare som försöker sälja oavsett om kunden passerar en okulär kreditprövning eller ej. Sen vilken säljmetod som passar bäst är väl individuellt. Men i andra tråden har flera inom handel berättat att otrevlighet generellt sett inte är ett bra försäljningssätt.

Personal i en butik har inte oändligt med tid, de måste i vissa tid sålla med sin tid. Du har helt rätt i att en duktig säljare anpassar sin strategi efter kunden. Vissa tar illa upp av att bli behandlade dåligt, vissa triggas igång - speciellt om det handlar om lyxvaror.

Jag har läst flera vitnesmål från personer som jobbar inom handel i denna tråden, men jag minns inte att någon jobbade med lyxprodukter som liknar dyra klockor. Dvs rena "fåfängeprodukter".

Dessutom, empirin i denna tråd visar på att många butiker kör den otrevliga stilen, jag tror inte de skulle överleva om det inte var effektivt. Dessutom, glöm inte vad jag skriver i denna tråden:
https://klocksnack.se/threads/de-un...klockeköp-monetär-och-känslomässig-bdsm.51480
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Dessutom, empirin i denna tråd visar på att många butiker kör den otrevliga stilen, jag tror inte de skulle överleva om det inte var effektivt. Dessutom, glöm inte vad jag skriver i denna tråden:
https://klocksnack.se/threads/de-un...klockeköp-monetär-och-känslomässig-bdsm.51480
Erhm, bevisade du just nu din egna teori med dina egna empiriska studier och refererar till en av dina egna trådar - som visar sig vara just denna tråden där din teori diskuteras? o_O Snyggt ;)
 
Erhm, bevisade du just nu din egna teori med dina egna empiriska studier och refererar till en av dina egna trådar - som visar sig vara just denna tråden där din teori diskuteras? o_O Snyggt ;)
Jag undrar om troll är forumvärldens version av otrevlig butikspersonal? :)

Should the Devil Sell Prada? Retail Rejection Increases Aspiring Consumers' Desire for the Brand

Morgan K. Ward, Darren W. Dahl
DOI: http://dx.doi.org/10.1086/676980 590-609 First published online: 1 October 2014


Abstract

In response to consumers' complaints that they feel rejected in and thus avoid luxury stores, retailers have encouraged sales personnel to be more friendly. However, prior research on social rejection supports the idea that rejection encourages people to elevate their perceptions of their rejecters and strengthens their predilection to affiliate with them. Four studies examine the circumstances in which consumers increase their regard and willingness to pay after brand rejection. In a retail context, the data reveal that after threat, consumers have more positive attitudes and higher willingness to pay when (1) the rejection comes from an aspirational (vs. nonaspirational) brand, (2) the consumer relates the brand to his/her ideal self-concept, (3) s/he is unable to self-affirm before rejection, (4) the salesperson delivering the threat reflects the brand, and (5) the threat occurred recently. The substantive implications of these findings for retailers are discussed, and opportunities for future research are identified.


http://jcr.oxfordjournals.org/content/41/3/590
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag måste haft himla otur. Har hittills bara stött på väldigt trevliga klocksäljare och urmakare ;)
Finns det ingen bok skriven av urmakare och klockförsäljare med kunden i centrum? Hur har de blivit behandlade? Vilka personligheter har de mött? Har de lärt sig se på ett beteende hos en kund och direkt kunnat koppla ihop det med ett visst klockmärke eller en viss prisklass? Vilka 10 i topphistorier har de kring asholes de mött? Personligen finns det ingenting som dödar en affär mer, än en säljare som tror jag är möjlig att manipulera. Det var en kul vinkling av TS, men inte speciellt mycket som är användbart. Jag har också bara mött trevliga säljare. Jag tror det beror på att jag ser en människa framför mig med allt vad det innebär av fel och brister.
 
Senast ändrad:
Finns det ingen bok skriven av urmakare och klockförsäljare med kunden i centrum? Hur har de blivit behandlade? Vilka personligheter har de mött? Har de lärt sig se på ett beteende hos en kund och direkt kunnat koppla ihop det med ett visst klockmärke eller en viss prisklass? Vilka 10 i topphistorier har de kring asholes de mött? Personligen finns det ingenting som dödar en affär mer, än en säljare som tror jag är möjlig att manipulera. Det var en kul vinkling av TS, men inte speciellt mycket som är användbart. Jag har också bara mött trevliga säljare. Jag tror det beror på att jag ser en människa framför mig med allt vad det innebär av fel och brister.

Jag tror att just lyxklockor är en ganska speciell produkt, med mycket prestige i produkt - samt hos köpare och säljare.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det tror jag också men jag vänder mig mot generaliseringen. Jag tror det finns lika många skikt av underliggande motiv och drivkrafter som det finns klockköpare.
 
Det tror jag också men jag vänder mig mot generaliseringen. Jag tror det finns lika många skikt av underliggande motiv och drivkrafter som det finns klockköpare.
Visst. 10-25% av lyxklockköparna kan ha ett stort antal skiftande motiv. Resterande 75-90% gör det av prestigeskäl. Jag tror siffrorna är ungefär så.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Prestigeskälet är nog med i alla beslut, men jag tror att det har olika stor betydelse. De med god självkänsla är lika tuffa oavsett presigeattribut, men kan ha råd att tycka om och realisera innehav av high endprodukter. Tvärtom mot din uppfattning tror jag prestige har en underordnat betydelse för den som har råd, men används gärna som "sanning" av de som önskar de hade råd.
 
Topp