• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Deadstock(handlare)?

RDFG

Cartier
Halloj,

Har en fundering gällande det man inom sneakersvängen (och säkert andra ställen också) kallar deadstock, dvs. utgångna modeller och den eventuella möjligheten att köpa dessa i nyskick helst med plast och liknande kvar. Existerar detta inom klockvärlden också? Har sett att uttrycket NOS (new old stock) används ibland men vad jag förstått gäller det oftast privatpersoner som köpt nytt och sen haft i bankfack som någon typ av investering, rätta mig gärna om jag har fel.

Om vi ska ta ett exempel så säg att jag är på jakt efter en 16610 med alla tillbehör samt plast kvar på, finns det handlare som sysslar med detta eller är det enbart den "vanliga" begmarknaden som gäller och hoppas på att ha tur?

Upplys mig!

Ha det!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Finns i alla fall minst 5 NOS på Chrono24, tänkte köpa en nämligen men fick tag i en opolerad vilket var mitt syfte med NOS letandet!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skillnaden mellan klockor och sneakers är att sneakers kan bli kultförklarade strax efter att de släppts. Se på air yeezy, eller Nike air force 1 pigeon till exempel. Sålde slut direkt, folk blev rånade på väg från butikerna och sen fanns de på ebay för 5 gånger nypriset samma dag.

Med klockor funkar det ju oftast inte på samma sätt. Vad som blir kultförklarat vet man oftast inte förrän några år efter produktionsslut. Därmed blir det onödigt att köpa en klocka enbart för att sparas. Det är ju dessutom inte samma prisklass som med sneakers, så att folk köper 3st: 1 för att ha på sig, 1 för att ha i garderoben och 1 för att tappa bort på vinden, känns ganska ovanligt. :mrgreen:

Det finns ju såklart NOS, men det är mycket ovanligare med klockor än med sneakers. Däremot har det blivit vanligare att folk bygger ihop nya klockor med gamla urverk och nya servicedelar.
 

RDFG

Cartier
yonsson skrev:
Skillnaden mellan klockor och sneakers är att sneakers kan bli kultförklarade strax efter att de släppts. Se på air yeezy, eller Nike air force 1 pigeon till exempel. Sålde slut direkt, folk blev rånade på väg från butikerna och sen fanns de på ebay för 5 gånger nypriset samma dag.

Med klockor funkar det ju oftast inte på samma sätt. Vad som blir kultförklarat vet man oftast inte förrän några år efter produktionsslut. Därmed blir det onödigt att köpa en klocka enbart för att sparas. Det är ju dessutom inte samma prisklass som med sneakers, så att folk köper 3st: 1 för att ha på sig, 1 för att ha i garderoben och 1 för att tappa bort på vinden, känns ganska ovanligt. :mrgreen:

Det finns ju såklart NOS, men det är mycket ovanligare med klockor än med sneakers. Däremot har det blivit vanligare att folk bygger ihop nya klockor med gamla urverk och nya servicedelar.


Okej, ja det låter ju rimligt, men exempelvis en sub "vet" man ju alltid kommer vara eftertraktade. Därmed inte sagt att de nödvändigtvis stiger i pris men de bör väl åtminstone hålla sig på samma pris som vid inköp? Hursomhelst verkar det vara de få NOS exemplaren man får kolla på?

(nike air force 1 pigeon? menar du inte nike dunk low pigeon?)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
RDFG skrev:
Okej, ja det låter ju rimligt, men exempelvis en sub "vet" man ju alltid kommer vara eftertraktade. Därmed inte sagt att de nödvändigtvis stiger i pris men de bör väl åtminstone hålla sig på samma pris som vid inköp?

Jag är ingen expert på Rolex, men de jag sett som är 1år gamla har inte sålts till nypris eller mer, utan har tappat i värde (från nypris). De som har några år på nacken däremot har behållit sitt värde. Vad som kommer vara eftertraktat om 10 år vet vi ju faktiskt inte.

RDFG skrev:
nike air force 1 pigeon? menar du inte nike dunk low pigeon?
Ja självklart. Skrev fel.
 
Topp