• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Debutantåret 2014 (inkl paketöppning!)

brr

Omega
Well, det här eskalerade ju fort.

2014 skulle jag kalla mitt eget debutantår i klockornas värld. Även om intresset har funnits där sedan ung ålder så har jag aldrig klivit in på riktigt. Nyårsafton 2013 vevade jag in med en snygg Calvin Klein på handen.. Redan där visste jag att något kändes fel. 2014 spenderades med att reparera skadan.

Mitt första köp blev något av ett impulsköp.
Jag spenderade några varma sommarveckor i hemstaden hemma i norr och ramlade av en slump på Sjöö Sandström. Detta var just innan jag hittade hem till KS. Surfade runt rätt mycket på reddit watches och försökte läsa mig till vad som var gångbart och bra. Lade till och med ut en trevare där och frågade om råd. Svenska Sjöö Sandström gjorde inte några vågor direkt utan jämfördes av dem med Certina. Klockan kändes dock väldigt rätt och passade bra till behovet. Hyffsat dressat och lätt att bära till vardags så jag slog till.

2014-07-11 22.53.52.jpg


Efter någon veckas klocksurfande här på KS så kom suget tillbaka igen. Jag behövde ju naturligtvis en dykare och en beater. Det var ju ändå högsommar? Valet föll ganska snabbt på en gammal klassiker - SKX009J. Klickade hem ett superoyster och ett nytt Hirschgummi för att komplettera köpet. Underbar klocka för pengarna som jag tycker alla nya bör testa!

2014-11-07 07.49.19.jpg


Trots två klockor samma månad så var det fortfarande något som gnagde. När hösten kom till Stockholm så började jag läsa på mer och mer om Rolex och det var en fantastisk recension av JS som satte griller i huvudet på mig.

Efter nästan tre månaders tid kom idag äntligen dagen som gjorde avslutningen på 2014 helt perfekt. Efter ha fått noll napp på Köpesannonsen här på KS (och innerst inne kände jag ändå att nyköp på denna var vad jag ville) så skickade jag i helgen en trevare till Nymans. Reptilsnabbt fick jag ett svar om att de hade en inne och bokade upp träff idag på plats.

2014-12-29 14.24.10.jpg

(Orutinerat att köra bil till AD. Det händer nog inte igen..)

Modellen i fråga har dykt upp på forumet ofta här den sista tiden och behöver sannerligen ingen närmare presentation. Men för formens skull kör vi ändå.

Underbart tung och fin grön låda..

2014-12-29 15.43.47.jpg


Saxar lite skamlöst lite specifikationer från JS recension..

Modellnamn: GMT Master II Ceramic
Tillverkare: Rolex
Referens: 116710 BLNR
Årsmodell: 2014
Urverk: Rolex 3186, med datum samt GMT-funktion
WR: 100 meter
Diameter: Ø 40 mm
Armband: Oyster, med polerade mittlänkar
Urtavla: Svart
Glas: safirglas, AR under datumbubblan som ger 2,5 ggr förstoring
Bezel: Keramisk ("Cerachrom") med 24h skala, vridbar åt båda hål med 24 klick
Datumangivelse: Datum
Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad), skruvkrona

Varför just BLNR? Svaret är ganska enkelt.
Jag fångades direkt av vridringens färger och historien bakom den. Det känns som att den kan komma att bli en nutida klassiker och jag hade redan bestämt mig för att köpa en GMT som min första Rolex. Reser en hel del i jobbet och GMT funktionen är något jag faktiskt kommer ha nytta av. Älskade också utseendet på länken med de polerade mittlänkarna. Vet att det är något av en vattendelare men enligt mig så känns klockan lite lyxigare med PCL.

2014-12-29 14.40.56.jpg


2014-12-29 15.43.47.jpg



2014-12-29 14.40.56.jpg



2014-12-29 15.51.46.jpg



2014-12-29 15.49.12.jpg


2014-12-29 15.50.17.jpg



Och här är vi nu. Överdriver inte när jag säger att 29/12 blev min julafton!
Stort tack till alla bidragande medlemmar och ledare på KS som både delar med sig av kunskap samt sätter griller i huvudet på en samt till Patric på Nymans som levererade en fantastisk service.

Är oerhört glad över samtliga köp detta år, men efter att ha dagdrömt och nattdrömt om en BLNR i flera månader så har jag definitivt en ny favorit i lådan.

2015 hoppas jag också kunna fylla den sista platsen i lådan med något roligt. Har sneglat en hel del mot Explorer II med svart tavla eller en klassisk Speedy. Vi får se vart det kliar mest helt enkelt.

Till sist, skål på er allihop och gott nytt år!

2014-12-29 17.01.18.jpg


/J
 

Icaras

Rolex
Bra öppning och ett stort grattis till dig! :)
Lite märkligt att det var många som tyckte att BLNR var en styggelse det första året. I år verkar den vara en hit!
 
  • Like
Reactions: brr

Kairo

Panerai
Fan vad kul med en till BLNR! Har länge funderat på en själv, men aldrig kommit till skott med att skaffa en... Nämnde de något om hur många de hade på Nymans? Alltså, om de går åt direkt eller finns i lager.
Hursom, grattis till en grym klocka!!!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Shysst år med en explosiv avslutning!
Riktigt fin den där och du verkar ha tur som både hittade modellen i lager och fick kontakt med rätt kille på Nymans :)
Grattis!
 
  • Like
Reactions: brr
Topp