• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Deep sea!

Jens

Greedo
Var hemma hos min bästis i lördags o grillade, o helt plötsligt hade jag blivit pappa till en Deep Sea!
Detta hade jag inte planerat och min ekonomi tillät det inte just nu.
Jag har alltid tyckt att Deep sea'n är för stor och klumpig och definitivt inte nån av märkets bättre modeller.

Hur som helst den blev min, men jag tyckte den såg lite märklig ut på tavlan, och naturligtvis var jag tvungen och öppna den för att kolla efter...


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
DEEP SEA!!!




Jag har aldrig varit nåt fan av fula tavlor, vet att det finns galningar som betalar extra för skiten. Dock är det märkesbundet som tur är.

Jag putsar till den till det skick jag vill ha den i.....




Att vaska av boett o lock i Jens hemliga blandning brukar göra susen...


Då stämgaffelverk går på batteri så var det även dags för ett byte..




Problemet är just batteriet. Stämgafflarna brukar vilja ha typ 1,3 volt, standard idag är 1,55. Antingen beställer man ett specialbatteri med adapter och betalar mkt pengar eller så gör man som jag köper ett 1,55v och kör en kortis på nån minut :!I brukar funka fin fint!



Ihop med rasket, och se....




Blev helt ok tycker jag. Nu är det bara lysmassan på timvisaren som behöver fyllas i. Ska försöka mig på en blandning ikväll så får vi se..

Tills dess, tack för titten!

/Jens
 

plattfot

Rolex
Elak DEAP SEA med odjurets märkning - Snyggt räddat. Hur funkar det med 1.55 -> 1.3V - Mäter du upp med voltmeter eller höftar man bara lite?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Sånt här uppskattas, roligt när folk lägger ner tid och energi på sådana här objekt vissa kanske skulle kasserat
 

Jens

Greedo
Tack för all fin respons. Jag är så jävla såld på vintage, gärna dykare.
Det är kul att meka lite själv och det funkar bra som terapi.
Glömde att skriva vad jag fick betala för klockan. En potatisgratäng!

Jai shri krishna!
Jens
 

hejo

Panerai
Tack för all fin respons. Jag är så jävla såld på vintage, gärna dykare.
Det är kul att meka lite själv och det funkar bra som terapi.
Glömde att skriva vad jag fick betala för klockan. En potatisgratäng!

Jai shri krishna!
Jens

Super bra jobb du gjorde, sa du intresserad av Vintage och dykare - kolla köp/sälj ;)

/Henrik
 

hejo

Panerai
Som jag tidigare sagt så är detta en superpost av Jens!!!!

Tyvärr så är jag en ûbernörd så nu skall jag döda lite av dina teorier..................
Jag köpte din post med hull o hår o jag tyckte rengöringen blev kanon..
När vi kommer till kortslutningen av batteriet så vaknade ingenjören i mig till liv igen...
Vad är det som händer när man kortsluter ett batteri?
Jo, energin lämnar batteriet och spänningen sjunker och vips så har du rätt gång i urverket.
Vad har du egentligen gjort, jo du har kortat batteriets livslängd och klockan kommer att
gå bra fast inte så länge som om du hade haft ett 1,35V batteri.

Nu råkade jag ha ett av de första tillverkade 214:verken liggandes i hyllan o jag gick
till Kjell o Co och köpte ett 394 batteri på 1,55V, stoppade detta i verket och efter 3 timmar
så har jag ingen som helst gångavvikelse. Googlar som en galning och kommer fram till följande:

Verken är optimerade för 1.35V. Bygeln för tuning stämdes av i fabrik. Om avvikelsen var dålig
klämde man den=funkar dåligt med 1,55V batteri (fortar sig) om man inte klämde bygeln
fungerar det med ett 1,55V batteri. Min bygel är inte klämd och följdaktligen så fungerar klockan
utan anmärkning med ett 1.55V batteri :)

I detta sammanhang kanske man bör nämna att voltantalet inte skadar urverket. Så stoppar man i
ett 1.55V batteri i ett verk som är konstruerat för 1.35V så går det inte sönder....

Snart kommer det en post om mitt urverk i en unik tappning.

Jens, tack för en superpost och för att du väckte mig till liv igen....:)

/Henrik
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för infon! Det låter logiskt. För övrigt är det väl för hög ampere som kan skada och inte för högt voltantal, även om ett 9v batteri även har högre ampere än ett 1,5v batteri (exempelvis)?
 

TKVF

Panerai
Ja, generellt kan man säga att för höga Volt (spänning) är "farligt" för maskiner, medans Ampere (ström) är "farligt" för människor. En ökning på 1,35-1,55V är inte så mycket. Tror det skulle vara värre för din klocka om du stoppar in 9 eller högre. Men som sagt, så är detta grundregeln. Man kan säga så här också. Att ta på ett batteri på 9V är ofarligt för en människa, om man exempelvis tar och leder den ortoligt lilla ström som blir genom pekfingret till tummen exempelvis, det är så stort motstånd så det blir ingen ström. Tror att det är 0,04A som är direkt livsfarligt för en människa. Volt är spänning och du kan få 20 000 V "på" dig, men kommer ingen (eller mycket liten) ström (A) så är det inte direkt farligt. Oftast har ju 20 000 V ganska stora strömmar, men det är en annan sak.
 

Jens

Greedo
Ingen blir gladare än jag om jag har fel och dessutom får lära mig nåt nytt!
Jag fick lära mig mitt trick av en urmakare för länge sen och har praktiserat det när jag inte haft tillgång till "rätt" batteri.
Jag är en komplett idiot när det kommer till elektricitet och har aldrig ifrågasatt det jag lärt mig.

Håll oss uppdaterade, men i fortsättningen så tror jag att det är bättre om vi håller oss i vintagetråden eller ännu hellre modd o fix. Det är ju dumt att ta upp utrymme här där intresset är minst sagt svalt hos 95% av medlemmarna:cool:
 

hejo

Panerai
Ingen blir gladare än jag om jag har fel och dessutom får lära mig nåt nytt!
Jag fick lära mig mitt trick av en urmakare för länge sen och har praktiserat det när jag inte haft tillgång till "rätt" batteri.
Jag är en komplett idiot när det kommer till elektricitet och har aldrig ifrågasatt det jag lärt mig.

Håll oss uppdaterade, men i fortsättningen så tror jag att det är bättre om vi håller oss i vintagetråden eller ännu hellre modd o fix. Det är ju dumt att ta upp utrymme här där intresset är minst sagt svalt hos 95% av medlemmarna:cool:

Ja varför beblanda sig med icke troende..... ;)

/Henrik
 
Topp