Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Deep sea!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jens, 23 april 2013.

1. Jens
    Trådstartare

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Var hemma hos min bästis i lördags o grillade, o helt plötsligt hade jag blivit pappa till en Deep Sea!
    Detta hade jag inte planerat och min ekonomi tillät det inte just nu.
    Jag har alltid tyckt att Deep sea'n är för stor och klumpig och definitivt inte nån av märkets bättre modeller.

Hur som helst den blev min, men jag tyckte den såg lite märklig ut på tavlan, och naturligtvis var jag tvungen och öppna den för att kolla efter...

.
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    DEEP SEA!!!

Jag har aldrig varit nåt fan av fula tavlor, vet att det finns galningar som betalar extra för skiten. Dock är det märkesbundet som tur är.

Jag putsar till den till det skick jag vill ha den i.....

Att vaska av boett o lock i Jens hemliga blandning brukar göra susen...

Då stämgaffelverk går på batteri så var det även dags för ett byte..

Problemet är just batteriet. Stämgafflarna brukar vilja ha typ 1,3 volt, standard idag är 1,55. Antingen beställer man ett specialbatteri med adapter och betalar mkt pengar eller så gör man som jag köper ett 1,55v och kör en kortis på nån minut :!I brukar funka fin fint!

Ihop med rasket, och se....

Blev helt ok tycker jag. Nu är det bara lysmassan på timvisaren som behöver fyllas i. Ska försöka mig på en blandning ikväll så får vi se..

Tills dess, tack för titten!

/Jens

Cosmograph, klockodile, Molle och 5 andra gillar detta.
  2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Nice!! Skitsnygg klocka och en mycket underhållande och informativ tråd! :)

3. JS

JS Friends of KS

Cool! Alltid kul att se folks hemmafixande :watching:

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Fin klocka!

5. naggge

naggge Friends of KS

Cooling! Synd på lumetappet i visarna bara

6. Rber

Rber Biskop

Skitfin! Bra jobbat.

7. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Fasiken vad tuff :)

8. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Elak DEAP SEA med odjurets märkning - Snyggt räddat. Hur funkar det med 1.55 -> 1.3V - Mäter du upp med voltmeter eller höftar man bara lite?

9. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Grymt cool!
    Edit; Hur gjorde du rent urtavla?

11. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Sånt här uppskattas, roligt när folk lägger ner tid och energi på sådana här objekt vissa kanske skulle kasserat

12. Jens
    Trådstartare

Från:
    Mordor
    Höftar faktiskt, brukar köra nån minut.

Det där är ju så olika från tavla till tavla, i det här fallet så räckte det långt med kirurg-tops.

/Jens

13. yonsson

Från:
    GBG
    Bara tops,eller med diskmedel på, eller varmvatten, eller...?

14. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Cool dinka! Gillar :)

15. Jens
    Trådstartare

Från:
    Mordor
    Börja med en helt torr, kan ge resultat redan där. Om inte det ger önskat resultat så kan du doppa topsen i ljummet vatten.

/Jens

yonsson gillar detta.
  16. hejo

hejo Borgare

Hura Hurra helt i min smak :)

Du är helt klart dagens hjälte \o/

/Henrik

17. easy rider

easy rider Dead Man Walking

18. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Kvalitetsinlägg!

19. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Snyggt jobbat, kul med folk som vågar.

20. Crowolf

Crowolf Guest

Velly Good!

21. Jens
    Trådstartare

Från:
    Mordor
    Tack för all fin respons. Jag är så jävla såld på vintage, gärna dykare.
    Det är kul att meka lite själv och det funkar bra som terapi.
    Glömde att skriva vad jag fick betala för klockan. En potatisgratäng!

Jai shri krishna!
    Jens

22. hejo

hejo Borgare

Super bra jobb du gjorde, sa du intresserad av Vintage och dykare - kolla köp/sälj ;)

/Henrik

23. hejo

hejo Borgare

Som jag tidigare sagt så är detta en superpost av Jens!!!!

Tyvärr så är jag en ûbernörd så nu skall jag döda lite av dina teorier..................
    Jag köpte din post med hull o hår o jag tyckte rengöringen blev kanon..
    När vi kommer till kortslutningen av batteriet så vaknade ingenjören i mig till liv igen...
    Vad är det som händer när man kortsluter ett batteri?
    Jo, energin lämnar batteriet och spänningen sjunker och vips så har du rätt gång i urverket.
    Vad har du egentligen gjort, jo du har kortat batteriets livslängd och klockan kommer att
    gå bra fast inte så länge som om du hade haft ett 1,35V batteri.

Nu råkade jag ha ett av de första tillverkade 214:verken liggandes i hyllan o jag gick
    till Kjell o Co och köpte ett 394 batteri på 1,55V, stoppade detta i verket och efter 3 timmar
    så har jag ingen som helst gångavvikelse. Googlar som en galning och kommer fram till följande:

Verken är optimerade för 1.35V. Bygeln för tuning stämdes av i fabrik. Om avvikelsen var dålig
    klämde man den=funkar dåligt med 1,55V batteri (fortar sig) om man inte klämde bygeln
    fungerar det med ett 1,55V batteri. Min bygel är inte klämd och följdaktligen så fungerar klockan
    utan anmärkning med ett 1.55V batteri :)

I detta sammanhang kanske man bör nämna att voltantalet inte skadar urverket. Så stoppar man i
    ett 1.55V batteri i ett verk som är konstruerat för 1.35V så går det inte sönder....

Snart kommer det en post om mitt urverk i en unik tappning.

Jens, tack för en superpost och för att du väckte mig till liv igen....:)

/Henrik

24. yonsson

Från:
    GBG
    Tack för infon! Det låter logiskt. För övrigt är det väl för hög ampere som kan skada och inte för högt voltantal, även om ett 9v batteri även har högre ampere än ett 1,5v batteri (exempelvis)?

25. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Ja, generellt kan man säga att för höga Volt (spänning) är "farligt" för maskiner, medans Ampere (ström) är "farligt" för människor. En ökning på 1,35-1,55V är inte så mycket. Tror det skulle vara värre för din klocka om du stoppar in 9 eller högre. Men som sagt, så är detta grundregeln. Man kan säga så här också. Att ta på ett batteri på 9V är ofarligt för en människa, om man exempelvis tar och leder den ortoligt lilla ström som blir genom pekfingret till tummen exempelvis, det är så stort motstånd så det blir ingen ström. Tror att det är 0,04A som är direkt livsfarligt för en människa. Volt är spänning och du kan få 20 000 V "på" dig, men kommer ingen (eller mycket liten) ström (A) så är det inte direkt farligt. Oftast har ju 20 000 V ganska stora strömmar, men det är en annan sak.

26. Jens
    Trådstartare

Från:
    Mordor
    Ingen blir gladare än jag om jag har fel och dessutom får lära mig nåt nytt!
    Jag fick lära mig mitt trick av en urmakare för länge sen och har praktiserat det när jag inte haft tillgång till "rätt" batteri.
    Jag är en komplett idiot när det kommer till elektricitet och har aldrig ifrågasatt det jag lärt mig.

Håll oss uppdaterade, men i fortsättningen så tror jag att det är bättre om vi håller oss i vintagetråden eller ännu hellre modd o fix. Det är ju dumt att ta upp utrymme här där intresset är minst sagt svalt hos 95% av medlemmarna:cool:

27. hejo

hejo Borgare

Ja varför beblanda sig med icke troende..... ;)

/Henrik

Mårtenssons ur Brookfield