• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Definition av ny oanvänd klocka?

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är ju att Jälmers verkar vara väldigt bra som köpare, det är när dom säljer det går snett...
Det förstår jag. Det som är lite onyanserat är att det med all rätt blir lynchstämning här varje gång vi kommer på honom med att göra ngt galet vid en försäljning. Sen kan man gladeligen göra en lönsam försäljning till honom utan att blinka. Jag förstår fenomenet men samtidigt tycker jag det är lite dubbelmoral.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det förstår jag. Det som är lite onyanserat är att det med all rätt blir lynchstämning här varje gång vi kommer på honom med att göra ngt galet vid en försäljning. Sen kan man gladeligen göra en lönsam försäljning till honom utan att blinka. Jag förstår fenomenet men samtidigt tycker jag det är lite dubbelmoral.
En gång är ingen gång. Ett antal gånger är en riktigt dum (o)vana.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Tänk dig att om man som oerfaren-/förstagångs-köpare och inte riktigt vågar handla begagnat på nätet och tänker att det är bäst man går till butik/AD för att köpa sin första riktigt klocka sen hade man läst denna tråd och sett att klockan man köpt som "ny" egentligen var begagnad.
Jag hade flippat ur, tur att man aldrig stött på dessa personer tidigare och efter detta vet man att man aldrig kommer göra affärer med dem heller.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tänk dig att om man som oerfaren-/förstagångs-köpare och inte riktigt vågar handla begagnat på nätet och tänker att det är bäst man går till butik/AD för att köpa sin första riktigt klocka sen hade man läst denna tråd och sett att klockan man köpt som "ny" egentligen var begagnad.
Jag hade flippat ur, tur att man aldrig stött på dessa personer tidigare och efter detta vet man att man aldrig kommer göra affärer med dem heller.
Exakt. Man ger sig på de som kanske inte har varken möjlighet eller kunskap och därför litar fullt ut på AD. Det gör mig ännu mer irriterad.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Tänkte bara höra vad ni klockmuppar tänker om följande scenario:

Ni säljer en klocka ni köpt ny i butik, ni har burit den ganska frekvent, låt oss säga under en månads tid. Klockan borde ju då per definition inte vara ny längre.
Köparen av denna klocka är en butik som ämnar sälja klockan vidare.

Hur skulle ni reagerat om butik inom några få dagar annonserar ut samma klocka som NY och OANVÄND?
Klockan är förvisso i mkt gott skick och bär i princip inga märken av bärande.

Men skulle ni som köpare inte känna er lurade om ni köpte klockan i tron att den var flång ny, men får reda på att en ovanligt äcklig snubbe (jag) burit denna i ca en månad?

Annonsen i fråga.

Skärmavbild 2015-11-19 kl. 20.27.45.png
Inte fan är den "ny...oanvänd..."
 

ScubaKing

Audemars
Inte för att det spelar någon roll nu då detta hände rätt länge sedan, men jag sålde en Sub 14060 till honom som var oservad, den klockan såldes vidare som hel servad endast några timmar efter köpet. Räkna då in resväg på 1,5 timmar och diverse annat. Då skulle klockan blivit helservad på 15 min typ. Vet dock inte hur lång tid det tar normalt.
 
Vi har ju ett gäng jurister här, är detta ens lagligt?

Finns många intressanta juridiska aspekter angående detta. Första tanken är att det möjligtvis skulle kunna röra sig om bedrägeri, BrB 9:1. Då ingen verkar ha köpt klockan av jälmers ännu, och att annonsen numera är korrekt, gör att det inte är aktuellt. Hade den gamla beskrivningen varit kvar, hade det möjligtvis kunnat vara ett vilseledande i lagens mening. Bedrägeri är ett komplicerat brott och min personliga uppfattning är att det hade varit svårt att få till det.
Hade klockan fortfarande marknadsförts som ny och oanvänd, och en köpare slår till och det senare framkommer vad som lagts fram i den här tråden, kan man på förhållandevis goda grunder hävda fel på varan i enlighet med 16§ KkL och därmed aktualisera avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Skadestånd kan också bli aktuellt.

Nu har Jälmer som sagt ändrat i annonsen, så han har sitt på det torra. Trots det kan man starkt ifrågasätta hans affärsmetoder tycker jag, han balanserar helt klart på gränsen av vad som är lagligt.

/Juristen

Edit: Eventuellt kan skadestånd enligt marknadsföringslagen vara aktuellt, exempelvis genom MfL 10§. Jag är dock osäker, någon fellow jurist (eller annan för den delen) som äger mer kunskap får gärna reda ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte för att det spelar någon roll nu då detta hände rätt länge sedan, men jag sålde en Sub 14060 till honom som var oservad, den klockan såldes vidare som hel servad endast några timmar efter köpet. Räkna då in resväg på 1,5 timmar och diverse annat. Då skulle klockan blivit helservad på 15 min typ. Vet dock inte hur lång tid det tar normalt.
@Urmakarn är ju en "mästare", han kanske kan någon glömd gammal ninjateknik. Eller så är han magiker, slickar på den och urverket blir magiskt som nytt. :)
 
Senast ändrad:
Topp