• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Deklaration 2016 öppen nu

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Nej.
Skatteverket kommer ofta med rekommendationer som inte på något sätt är bindande och även ibland är felaktiga, men visst, de ger säkert bättre svar än här :)
Om man snackar med en senior anställd har jag mycket svårt att se hur du skulle kunna få felaktiga svar, har du något belägg för det? :)
 

Zingo

Rolex
Om man snackar med en senior anställd har jag mycket svårt att se hur du skulle kunna få felaktiga svar, har du något belägg för det? :)
Instämmer med @joca, de kan ge vägledning men tar inget ansvar och de säger inte alltid rätt saker.. Säkrast att begära förhandsbesked om det är en fråga av betydelse.
 

The lord

Audemars
Det är lite så jag känner, tveksam till att Skatteverket skulle ge mig tips och råd på hur man kan få pengar tillbaka.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Instämmer med @joca, de kan ge vägledning men tar inget ansvar och de säger inte alltid rätt saker.. Säkrast att begära förhandsbesked om det är en fråga av betydelse.
Intressant om det är som du säger, de gånger jag har pratat med dem har jag inte märkt att något skulle vara fel. Men visst är det som du säger att råden är icke-bindande för dem, och förhandsbesked är nog bäst :)
Det är lite så jag känner, tveksam till att Skatteverket skulle ge mig tips och råd på hur man kan få pengar tillbaka.
De kommer hjälpa dig efter bästa förmåga så länge det är lagligt, med det sagt innebär det inte att de kommer försöka hitta den bästa lösningen för dig. Om det är stora belopp borde du snacka med en skattejurist om det :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag är sedan 25 augusti skriven i göteborg men jobbar i nyköping. Och betalar hyra hosmin dams föräldrar.. jag jobbar 7dagar, ledig 5. Sen loopas det. Har aldrig tidigare gjort avdrag för något, så... vad kan jag göra? Bränsle? Dubbla boenden? Mat? En ekonom svamla om masssa saker, men lät för bra för att vara sant.. vilket det oftast är då.. tips på nå bra?
 

Zingo

Rolex
Jag är sedan 25 augusti skriven i göteborg men jobbar i nyköping. Och betalar hyra hosmin dams föräldrar.. jag jobbar 7dagar, ledig 5. Sen loopas det. Har aldrig tidigare gjort avdrag för något, så... vad kan jag göra? Bränsle? Dubbla boenden? Mat? En ekonom svamla om masssa saker, men lät för bra för att vara sant.. vilket det oftast är då.. tips på nå bra?
https://www.skatteverket.se/privat/...513259a4ba1d800042835.html#h-Dubbelbosattning
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En intressant fråga som jag nu funderar på. Sålde vår bostadsrätt 2016. Överlåtelseavtalet skrevs i februari 2016 varpå avflytt/frånträde sattes till juni 2016. I maj 2016 gjordes ett kapitaltillskott för amortering av lånen.
Min förvaltare har nu skickat ut kontrolluppgift där min del av kapitaltillskottet i maj ej är med då de menar att frånträdesdag är samma datum som överlåtelseavtalet skrevs!? Absurt tycker jag då jag innehar och betalar avgift fram till och med juni 2016. Försökt prata med Skatteverket men får inget rakt svar och de jag fått bringar ingen vidare klarhet i detta..
 

Zingo

Rolex
En intressant fråga som jag nu funderar på. Sålde vår bostadsrätt 2016. Överlåtelseavtalet skrevs i februari 2016 varpå avflytt/frånträde sattes till juni 2016. I maj 2016 gjordes ett kapitaltillskott för amortering av lånen.
Min förvaltare har nu skickat ut kontrolluppgift där min del av kapitaltillskottet i maj ej är med då de menar att frånträdesdag är samma datum som överlåtelseavtalet skrevs!? Absurt tycker jag då jag innehar och betalar avgift fram till och med juni 2016. Försökt prata med Skatteverket men får inget rakt svar och de jag fått bringar ingen vidare klarhet i detta..
Kanske ger dig vägledning: https://www.skatteverket.se/privat/...saljningen.5.50a6b4831275a0376d380001729.html
 

joca

Patek
2-Faktor
En intressant fråga som jag nu funderar på. Sålde vår bostadsrätt 2016. Överlåtelseavtalet skrevs i februari 2016 varpå avflytt/frånträde sattes till juni 2016. I maj 2016 gjordes ett kapitaltillskott för amortering av lånen.
Min förvaltare har nu skickat ut kontrolluppgift där min del av kapitaltillskottet i maj ej är med då de menar att frånträdesdag är samma datum som överlåtelseavtalet skrevs!? Absurt tycker jag då jag innehar och betalar avgift fram till och med juni 2016. Försökt prata med Skatteverket men får inget rakt svar och de jag fått bringar ingen vidare klarhet i detta..

http://www.skatteverket.se/hjalptexter/EfInk1k5k6_utred_vinst_forl.html

"Kapitaltillskott
Har du lämnat kapitaltillskott till föreningen under innehavstiden får du göra avdrag för dessa om de har varit avsedda att användas av föreningen för amortering av lån eller för finansiering av ny-, till- eller ombyggnadsarbeten på fastigheten. Tillskott gjorda före den 1 januari 1974 får inte räknas med.

Om det finns uppgift om kapitaltillskott på den kontrolluppgift som bostadsrättsföreningen lämnat på försäljningen av bostadsrätten, har detta belopp förifyllts i rutan. Annars fyller du själv i de kapitaltillskott som har lämnats till föreningen under innehavstiden."

https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae8afe/1395062581253/32113.pdf
"När ska jag deklarera
försäljningen?
Du deklarerar försäljningen året efter det år som du
och köparen har undertecknat ett bindande avtal: ett
köpekontrakt. Här gäller de civilrättsliga reglerna: det
ska finnas ett skriftligt avtal som har undertecknats av
både säljare och köpare. Detta gäller även vid byte och
liknande. Det har ingen betydelse när köpebrevet
undertecknas, om det finns särskilda klausuler i avta-
let, när du får betalningen eller när köparen tillträder.
Har både du och köparen undertecknat och daterat
köpekontraktet under 2013 deklarerar du alltså försälj-
ningen i inkomstdeklarationen 2014 även om du inte
får betalt förrän 2014 eller senare"

Kan man tolka det som att du sålt lägenheten i februari och därför inte får dra av för kapitaltillskottet?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
http://www.skatteverket.se/hjalptexter/EfInk1k5k6_utred_vinst_forl.html

"Kapitaltillskott
Har du lämnat kapitaltillskott till föreningen under innehavstiden får du göra avdrag för dessa om de har varit avsedda att användas av föreningen för amortering av lån eller för finansiering av ny-, till- eller ombyggnadsarbeten på fastigheten. Tillskott gjorda före den 1 januari 1974 får inte räknas med.

Om det finns uppgift om kapitaltillskott på den kontrolluppgift som bostadsrättsföreningen lämnat på försäljningen av bostadsrätten, har detta belopp förifyllts i rutan. Annars fyller du själv i de kapitaltillskott som har lämnats till föreningen under innehavstiden."

https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae8afe/1395062581253/32113.pdf
"När ska jag deklarera
försäljningen?
Du deklarerar försäljningen året efter det år som du
och köparen har undertecknat ett bindande avtal: ett
köpekontrakt. Här gäller de civilrättsliga reglerna: det
ska finnas ett skriftligt avtal som har undertecknats av
både säljare och köpare. Detta gäller även vid byte och
liknande. Det har ingen betydelse när köpebrevet
undertecknas, om det finns särskilda klausuler i avta-
let, när du får betalningen eller när köparen tillträder.
Har både du och köparen undertecknat och daterat
köpekontraktet under 2013 deklarerar du alltså försälj-
ningen i inkomstdeklarationen 2014 även om du inte
får betalt förrän 2014 eller senare"

Kan man tolka det som att du sålt lägenheten i februari och därför inte får dra av för kapitaltillskottet?
Tyvärr verkar iaf förvaltaren tolka det så! Nyckeln verkar vara hur man definierar innehavstiden.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Inkomstdeklarationen börjar rulla ut, fick min idag i den digitala brevlådan. Blev en liten summa till klockkontot...
 
Senast ändrad:

DB15

Panerai
Pledge Member
8k tillbaka! Blir en weekend till Rom och resten hamnar i "30års present sparbössan" :D
 

Jimpa

Panerai
Varför lånar ni ut pengar till staten för?
Det optimala är såklart +-0 och nu utan ränta är det såklart bättre att ha sina cash på mer lönsamma sparanden. Men jag ligger gärna med lite extra på skatten, så vet jag att det alltid trillar in som en liten bonus inför sommaren :cool: induviduellt hur man gör.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Någon som vet svar på följande fråga! Man flyttar under 2016 och folkbokför sig i juni på nya adressen. Flyttar från tabell 32 och till 31. Deklarationen säger 32 för hela 2016. Stämmer detta?
 

Josa

Omega
2-Faktor
Någon som vet svar på följande fråga! Man flyttar under 2016 och folkbokför sig i juni på nya adressen. Flyttar från tabell 32 och till 31. Deklarationen säger 32 för hela 2016. Stämmer detta?
Liknande scenario för mig, Stockholm till Gotland i maj 2016. Tabell 29 till tabell 34. Ligger kvar på 29 enligt deklaration och HR på mitt jobb. Korrigeras nästkommande år enligt HR.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Liknande scenario för mig, Stockholm till Gotland i maj 2016. Tabell 29 till tabell 34. Ligger kvar på 29 enligt deklaration och HR på mitt jobb. Korrigeras nästkommande år enligt HR.
Men du menar alltså att nästa års deklaration kommer ta i beaktning att jag under halva året 2016 beskattades för mycket? Nästa års deklaration innehåller väl bara poster under 2017?
 
Topp