Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I 2017 års första avsnitt av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi SIHH och Basel!
Det och ett enormt namedroppande av nya och gamla klockmodeller.

Lyssna på podden! >>

Produktionsbolag: Lejon Media

Deklaration 2016 öppen nu

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Ticktack, 22 mars 2016.

1. joca

joca X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Nej.
    Skatteverket kommer ofta med rekommendationer som inte på något sätt är bindande och även ibland är felaktiga, men visst, de ger säkert bättre svar än här :)

2. AdamST

AdamST Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Om man snackar med en senior anställd har jag mycket svårt att se hur du skulle kunna få felaktiga svar, har du något belägg för det? :)

3. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Från:
    Sthlm
    Instämmer med @joca, de kan ge vägledning men tar inget ansvar och de säger inte alltid rätt saker.. Säkrast att begära förhandsbesked om det är en fråga av betydelse.

4. The lord

The lord Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Det är lite så jag känner, tveksam till att Skatteverket skulle ge mig tips och råd på hur man kan få pengar tillbaka.

5. AdamST

AdamST Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Intressant om det är som du säger, de gånger jag har pratat med dem har jag inte märkt att något skulle vara fel. Men visst är det som du säger att råden är icke-bindande för dem, och förhandsbesked är nog bäst :)
    De kommer hjälpa dig efter bästa förmåga så länge det är lagligt, med det sagt innebär det inte att de kommer försöka hitta den bästa lösningen för dig. Om det är stora belopp borde du snacka med en skattejurist om det :)

The lord gillar detta.
  6. wotan

wotan Y-Wing pilot

Från:
    stockholm
    Vad finns det för avdrag som vanliga svenssons brukar missa?

7. Chuck

Chuck AT-AT driver

Kontor hemma - vad gäller

8. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Chuck gillar detta.
  9. yepsson

yepsson Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Jag är sedan 25 augusti skriven i göteborg men jobbar i nyköping. Och betalar hyra hosmin dams föräldrar.. jag jobbar 7dagar, ledig 5. Sen loopas det. Har aldrig tidigare gjort avdrag för något, så... vad kan jag göra? Bränsle? Dubbla boenden? Mat? En ekonom svamla om masssa saker, men lät för bra för att vara sant.. vilket det oftast är då.. tips på nå bra?

10. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Från:
    Sthlm
    https://www.skatteverket.se/privat/...513259a4ba1d800042835.html#h-Dubbelbosattning

11. Chuck

Chuck AT-AT driver

Ok, rättelse är anställd

12. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Från:
    Sthlm
  13. Kotten

Kotten X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    En intressant fråga som jag nu funderar på. Sålde vår bostadsrätt 2016. Överlåtelseavtalet skrevs i februari 2016 varpå avflytt/frånträde sattes till juni 2016. I maj 2016 gjordes ett kapitaltillskott för amortering av lånen.
    Min förvaltare har nu skickat ut kontrolluppgift där min del av kapitaltillskottet i maj ej är med då de menar att frånträdesdag är samma datum som överlåtelseavtalet skrevs!? Absurt tycker jag då jag innehar och betalar avgift fram till och med juni 2016. Försökt prata med Skatteverket men får inget rakt svar och de jag fått bringar ingen vidare klarhet i detta..

14. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Från:
    Sthlm
    Kanske ger dig vägledning: https://www.skatteverket.se/privat/...saljningen.5.50a6b4831275a0376d380001729.html

15. Kotten

Kotten X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
  16. joca

joca X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    http://www.skatteverket.se/hjalptexter/EfInk1k5k6_utred_vinst_forl.html

"Kapitaltillskott
    Har du lämnat kapitaltillskott till föreningen under innehavstiden får du göra avdrag för dessa om de har varit avsedda att användas av föreningen för amortering av lån eller för finansiering av ny-, till- eller ombyggnadsarbeten på fastigheten. Tillskott gjorda före den 1 januari 1974 får inte räknas med.

Om det finns uppgift om kapitaltillskott på den kontrolluppgift som bostadsrättsföreningen lämnat på försäljningen av bostadsrätten, har detta belopp förifyllts i rutan. Annars fyller du själv i de kapitaltillskott som har lämnats till föreningen under innehavstiden."

https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae8afe/1395062581253/32113.pdf
    "När ska jag deklarera
    försäljningen?
    Du deklarerar försäljningen året efter det år som du
    och köparen har undertecknat ett bindande avtal: ett
    köpekontrakt. Här gäller de civilrättsliga reglerna: det
    ska finnas ett skriftligt avtal som har undertecknats av
    både säljare och köpare. Detta gäller även vid byte och
    liknande. Det har ingen betydelse när köpebrevet
    undertecknas, om det finns särskilda klausuler i avta-
    let, när du får betalningen eller när köparen tillträder.
    Har både du och köparen undertecknat och daterat
    köpekontraktet under 2013 deklarerar du alltså försälj-
    ningen i inkomstdeklarationen 2014 även om du inte
    får betalt förrän 2014 eller senare"

Kan man tolka det som att du sålt lägenheten i februari och därför inte får dra av för kapitaltillskottet?

17. Kotten

Kotten X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Tyvärr verkar iaf förvaltaren tolka det så! Nyckeln verkar vara hur man definierar innehavstiden.

18. marw

marw Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Inkomstdeklarationen börjar rulla ut, fick min idag i den digitala brevlådan. Blev en liten summa till klockkontot...

Senast ändrad: 9 mars 2017
    Jimpa och MariaE gillar detta.
  19. Jimpa

Jimpa Y-Wing pilot

Samma här. Typ halva nästa klocka :D

20. Carlf

Carlf Rebel soldier

Varför lånar ni ut pengar till staten för?

21. Daniel Cruz Vera

Daniel Cruz Vera Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    8k tillbaka! Blir en weekend till Rom och resten hamnar i "30års present sparbössan" :D

22. Jimpa

Jimpa Y-Wing pilot

Det optimala är såklart +-0 och nu utan ränta är det såklart bättre att ha sina cash på mer lönsamma sparanden. Men jag ligger gärna med lite extra på skatten, så vet jag att det alltid trillar in som en liten bonus inför sommaren :cool: induviduellt hur man gör.

Equilibrium gillar detta.
  23. Kotten

Kotten X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Någon som vet svar på följande fråga! Man flyttar under 2016 och folkbokför sig i juni på nya adressen. Flyttar från tabell 32 och till 31. Deklarationen säger 32 för hela 2016. Stämmer detta?

24. Josa

Josa Rebel soldier

Liknande scenario för mig, Stockholm till Gotland i maj 2016. Tabell 29 till tabell 34. Ligger kvar på 29 enligt deklaration och HR på mitt jobb. Korrigeras nästkommande år enligt HR.

25. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Får betala tillbaka 388kr. Förväntningarna var dock att det skulle bli betydligt värre så känns bra.

26. Kotten

Kotten X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Men du menar alltså att nästa års deklaration kommer ta i beaktning att jag under halva året 2016 beskattades för mycket? Nästa års deklaration innehåller väl bara poster under 2017?

27. kalufsen

kalufsen AT-ST driver

Nej, korrigeras ï November och endast i November.

28. Kotten

Kotten X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    så det innebär att jag under hela 2016 kommer att debiteras skattetabell 32?

29. kalufsen

kalufsen AT-ST driver

Stämmer, eller fram till November 2016. Skatten du skall betala nästkommande år styrs av 1 November och vart du är folkbokförd.

Josa och Kotten gillar detta.
  30. Kotten

Kotten X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Ok tack! Där rök 4k

kalufsen gillar detta.