• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Deklaration 2016 öppen nu

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Är som vanligt livrädd. Väntar på att revisorn ska fixa klart allt. Förra året fick jag tillbaka en några månader gammal 114060 så jag håller tummarna.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
En BB36 + x antal tusen i reseavdrag. Blir nya Railmaster :D

image.jpeg
 

Josa

Omega
2-Faktor
Bumpar upp denna lite med en fråga, testar ställa här eftersom upplysningen är stängd nu över påsk.
När man sålt ett hus under 2016 och ska dra av för renovering och förbättring. Klickar i att jag fyller i för flera, (jag + min fru) ska det då vara hela beloppen som jag fyller i? alltså exempel 93 000 fjärrvärmeinstallation, hela det beloppet hamnar på min sida. Eller ska det vara hälften på min och hälften hos min fru?
Frågar då uppgifterna jag fyllt i och sparat dyker inte upp på min frus deklaration och då blir uträkningen fel.
Tack
 

cab

Audemars
2-Faktor
Bumpar upp denna lite med en fråga, testar ställa här eftersom upplysningen är stängd nu över påsk.
När man sålt ett hus under 2016 och ska dra av för renovering och förbättring. Klickar i att jag fyller i för flera, (jag + min fru) ska det då vara hela beloppen som jag fyller i? alltså exempel 93 000 fjärrvärmeinstallation, hela det beloppet hamnar på min sida. Eller ska det vara hälften på min och hälften hos min fru?
Frågar då uppgifterna jag fyllt i och sparat dyker inte upp på min frus deklaration och då blir uträkningen fel.
Tack
Välj att du fyller i för "Beloppen nedan är
imgobligatorisk_svart_asterisk.png
gemensamma för flera delägare" samt vilket % din andel är t.ex. 50%. Fyll i hela beloppet på alla poster du vill dra av osv. Gör samma på din frus deklaration. Det blir då rätt belopp vs andel.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Välj att du fyller i för "Beloppen nedan är
imgobligatorisk_svart_asterisk.png
gemensamma för flera delägare" samt vilket % din andel är t.ex. 50%. Fyll i hela beloppet på alla poster du vill dra av osv. Gör samma på din frus deklaration. Det blir då rätt belopp vs andel.
Tack. Fick tag i Skatteverket igår och fick samma svar. Tack för att du tog dig tid att svara!
 
  • Like
Reactions: cab
D

Deleted member 5780

Guest
Jag är ingen expert på detta men jag har för mig att det är 18,50 kr per mil som man får gör avdrag med om man inte får betalt av arbetsgivaren.
Ja men bara över en viss summa samt så fungerar ju avdrag så att du inte får 18,50:- netto tillbaka per mil, utan det är din beskattningsbara inkomst i beräkningaunderlaget som minskar och därmed skatten. Som varierar beroende på marginalskatt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ja men bara över en viss summa samt så fungerar ju avdrag så att du inte får 18,50:- netto tillbaka per mil, utan det är din beskattningsbara inkomst i beräkningaunderlaget som minskar och därmed skatten. Som varierar beroende på marginalskatt.

Självklart är det den beskattningsbara inkomsten som reduceras med beloppet som milen genererar. De första 11 000 kr går också bort så det är summan över det som är aktuell.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Sen är det en viss procent man får av det?

Nja! Men du kan göra det lätt för dig och använda följande formel.

6 000 * 18,50 kr = 111 000 kr

111 000 kr - 11 000 kr = 100 000 kr

Efter avdrag så minskas din beskattningsbara inkomst med 100 000 kr. Du betalar därmed inte skatt på dessa 100 000 kr. Resultat blir ca 32 500 kr ner i din ficka.
 
Topp